עבודת הלויים לכבד את המקדש

יצחק

משתמש ותיק
בפרשיות אלו התורה מאריכה על עבודת הלוים. 
והנה ברש"י בערכין דף יג: אין לוי קטן נכנס לעזרה. לשום עבודה כגון לכבד את העזרה ולהגיף את הדלתות וכו'. 
למדנו מדברי רש"י שהיה ללווים תפקיד במקדש לטאטא את רצפת העזרה.
מה המקור של רש"י? האם יש גמ' כזו?
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
למדנו מדברי רש"י שהיה ללווים תפקיד במקדש לטאטא את רצפת העזרה.
ובפרק קמא דפסחים כתב רש"י: הַר הַבַּיִת, מִתּוֹךְ שֶׁהוּא מְשֻׁפָּע וְהָרוּחַ מְכַבַּדְתּוֹ מֵעֲפָרוֹ, וְעוֹד שֶׁאֵין אָדָם נִכְנָס בָּאָבָק שֶׁעַל גַּבֵּי רַגְלָיו, אֵינוֹ עָשׂוּי לְהִתְכַּבֵּד.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
יל"ע, מ"ש מהא דמבו' במשנה פסחים סד שהכהנים היו מדיחים את העזרה מהדם אחר קרבן פסח.


אלא שהכהנים מדיחים את העזרה שלא ברצון חכמים.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אולי זו הזדמנות לשאול פעם אחת ולתמיד - מה חטאו הלוויים?

למה בכל דבר הכהנים עדיפים עליהם?

למה הכהנים אוכלים קדשים והם רק חולין?

למה הכהנים יכולים לברך את ישראל ולפסוק להם בנגעים וכו' והם לא?

למה מוזכר הרבה פעמים 'ב"ד של כהנים' ולא של לוויים?

למה המעשרות זה רק "שכר הוא לכם חלף עבודתכם" ו"בא הלוי כי (נעבאך) אין לו חלק ונחלה" לעומת הכהנים שמשולחן גבוה קזכו והנתינה להם היא בעצם נתינה לה' והם רק מקבלים 'מלמעלה' שזה הרבה יותר מכובד.

הרי הם היו יחד בהסתערות של כל שבט לוי עם הגרזנים והשאבריות לנוכח קריאת מי לה' אלי!

והכי מוזר, שהתורה מתארת בפרוטרוט איך הם מחליפים את הבכורות בתפקיד וכל לוי הוא תחת כל בכור בבני ישראל ובהמת הלוויים תחת בהמתם וכו'. 
נו, הבכורות לא היו אמורים להיות כהנים מקריבים?
הרי הם כבר היו שם, כי במתן תורה עבדו הבכורות! אז מה קרה פתאום ללוויים? 
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתאהב על ידך אמר:
אולי זו הזדמנות לשאול פעם אחת ולתמיד - מה חטאו הלוויים?

למה בכל דבר הכהנים עדיפים עליהם?

למה הכהנים אוכלים קדשים והם רק חולין?

למה הכהנים יכולים לברך את ישראל ולפסוק להם בנגעים וכו' והם לא?

למה מוזכר הרבה פעמים 'ב"ד של כהנים' ולא של לוויים?

למה המעשרות זה רק "שכר הוא לכם חלף עבודתכם" ו"בא הלוי כי (נעבאך) אין לו חלק ונחלה" לעומת הכהנים שמשולחן גבוה קזכו והנתינה להם היא בעצם נתינה לה' והם רק מקבלים 'מלמעלה' שזה הרבה יותר מכובד.

הרי הם היו יחד בהסתערות של כל שבט לוי עם הגרזנים והשאבריות לנוכח קריאת מי לה' אלי!

והכי מוזר, שהתורה מתארת בפרוטרוט איך הם מחליפים את הבכורות בתפקיד וכל לוי הוא תחת כל בכור בבני ישראל ובהמת הלוויים תחת בהמתם וכו'. 
נו, הבכורות לא היו אמורים להיות כהנים מקריבים?
הרי הם כבר היו שם, כי במתן תורה עבדו הבכורות! אז מה קרה פתאום ללוויים? 
לא אהבתי את הניסוח של גרזנים ושאבריות (ההדגשה שלי), קצת נותן רושם של מופרעים, עכ"פ לגופו של ענין,
מה שכתוב שהיתה עבודה בבכורות אין הכוונה שהבכורות היו שווים לכהנים אלא שהיו שווים ללויים, דהיינו היו שווים ללווים בכך שהם שייכים להקב"ה וממילא העבודה בהם, אבל לא היתה בהם המעלה המיוחדת של כהנים שכל ענינם עבודה לה' חוץ מזה שהם כביכול "רכוש" של ה', משא"כ הבכורות ענינם שהם "רכוש" של הקב"ה ממש כמו הלווים. המעלה של הכהנים היא מתנה מיוחדת שנתנה לאהרן ולא בגלל שלא חטאו בחטא העגל (אדרבה לכאורה לאהרן יש איזו שייכות עם חטא העגל).
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
מתאהב על ידך אמר:
למה הכהנים עדיפים על הלוים?
זיל קרי בי רב: בְּנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמשֶׁה, וַיִּבָּדֵל אַהֲרֹן, לְהַקְדִּישׁוֹ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא־וּבָנָיו עַד־עוֹלָם, לְהַקְטִיר לִפְנֵי יְיָ לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד־עוֹלָם.
ועל הבדלה זו, בין שאר ההבדלות, מברכים במוצאי שבת בברכת ההבדלה, לנוסח תנא דברייתא בפרק ערבי פסחים:
סֵדֶר הַבְדָּלוֹת הֵיאַךְ? אוֹמֵר: הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, בֵּין טָמֵא לְטָהוֹר, בֵּין הַיָּם לֶחָרָבָה, בֵּין מַיִם הָעֶלְיוֹנִים לְמַיִם הַתַּחְתּוֹנִים, בֵּין כֹּהֲנִים לִלְוִיִּם וְיִשְׂרְאֵלִים.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
נכון, אבל מותר לשאול למה באמת דוקא הוא ולא כל הלוויים ובכזה פער עמוק ורוחבי ומקיף בכל כך הרבה דינים?
הרי שניהם משרתי ה' במקדשו בלי לקבל חלק ונחלה!

או אולי בעצם השאלה - אני 'החויזר' של קורח...
 
חלק עליון תַחתִית