במדבר ג פסוק ב: ואלה שמות בני אהרן הבכור נדב

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ואלה שמות בני אהרן הבכור נדב ואביהוא אלעזר ואיתמר:
עיין בבעל הטורים וז"ל:
אהרן הבכר נדב. יש פסיק בין הבכור לנדב, לומר שאינו חוזר על נדב, כי נדב מת בלא בנים ואין נפקותא בבכורה שלו, אלא חוזר על אהרן שהוא הבכור למשה:

ונשאל הגרח"ק שליט"א דגבי אהרן תקשי נמי הכי, מאי נ"מ בזה שאהרן הי' הבכור לגבי משה, אם לא היה בכור לא לאביו ולא לאמו. (ולכן כ' בעה"ט שהי' "בכור למשה").
והשיב מרן שה"ת "אולי ס"ל לבעה"ט כמ"ד שחייב לכבד אחיו הגדול גם אם אינו הגדול במשפחה, כל שהוא גדול האחים". עכ"ד.
_________________________
ואם בבכורים ונ"מ לזה שהוא בכור עסקינן, שמעתי שאלה לגבי הא דכתיב בלידת פרץ וזרח בני יהודה ותמר, שזרח הוציא ידו תחילה, וקשרה המיילדת על ידו שני, "לאמר זה יצא ראשונה", דיש לשאול למאי נ"מ שזה יצא ראשונה, הרי הוא בין כך לא היה בכור, שהרי כבר נולדו לפניו ער ואונן ושילה, [ולא זו בלבד קשה אלא שאף נלמד מזה בירושלמי שחיה נאמנת על הבכורה, (לענין פי שנים) וצ"ע הרי לא הי' בכור לאביו, שהרי נולדו 3 אחים לפניו).
ואת"ל משום שהי' בכור פטר רחם לאמו, והנ"מ לענין פדיון, יש בזה שני שאלות א- דאיתא שתמר היתה בת כהן, ולכך דנוה בשריפה, וא"כ אין לבנה פדיון, ואת"ל דלגבי זה לא היתה נקראת בת כהן אלא לענין חומר עבירת הזנות, מ"מ מי שנולדו לו תאומים ואינו יודע איזהו הבכור לאמו, ממה נפשך חייב בפדיון, שהרי אחד מהם יצא ראשונה, וא"כ שוב הדק"ל למאי נ"מ איזה יצא ראשון.
וגם על זה תי' הגרח"ק שליט"א "חייב לכבד אחיו הגדול, וכ"ש הכא שמן האם בכור הוא, ויש אף מי שאומר שיש יותר מצוה לכבד אחיו הגדול מאמו, כיון דיליף מ"ואת אמך" לרבות אחיך הגדול". עד כאן דברי מרן הגרח"ק שליט"א.

עיין גם כאן: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי
 
חלק עליון תַחתִית