''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי תורה לשמה » 24 מאי 2020, 20:00

ברש''י שה אחד של בן לוי פטר כמה פטרי חמורים, לא הובן לי למה שה של בן לוי יפטור פטר חמור, הרי הישראל לא נתן שום דבר ללוי, השה של הלוי עצמו,? 
לוי תחת כל בכור בבני ישראל מובן שהרי פדו את הבכור בחמשה סלעים ובכך נפדה ע''י חמשה סלעים שנותן לכהן אבל שה של בן לוי שהוא שלו למה יפטור בכור חמור, ואולי כוונת רש''י ששה אחד של בן לוי לאחר שישראל נתן את השה ללוי בשכר פדיון פטר חמור שאז פטר כמה פטרי חמורים אולם לא משמע כך, וכן הכתוב אומר בהמת הלוים, משמע שהיה שלהם...?
תודה לעונים


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 24 מאי 2020, 20:40

תורה לשמה כתב:
24 מאי 2020, 20:00
לוי תחת כל בכור בבני ישראל מובן שהרי פדו את הבכור בחמשה שקלים ובכך נפדה ע''י חמשה שקלים שנותן לכהן

ה' סלעים נתנו רק הרע"ג העודפים שלא נפדו ע"י לוי.

ושאלת כת"ר קשה מצד עצמה, דבדר"כ פדיון הוא ע"י החלפה, כמו פדיון הבן, פדיון הבכורות דהכא, פדיון מע"ש, וכדו',
וכן בפדיון פטר חמור הישראל נותן לכהן שה ועי"ז נפטר חמורו,
וגם כאן לישנא דקרא "ואת בהמת הלויים תחת בהמתם" מבואר דיש כאן איזה החלפה,
וצ"ב מה היא, כיון שלכאורה לא השתנה בבהמת הלויים כלום, [דוודאי בהמת הלויים היינו שהיתה שלהם קודם הציווי].


משה נפתלי
הודעות: 1956
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי משה נפתלי » 24 מאי 2020, 20:57

אבי חי כתב:
24 מאי 2020, 20:40
לישנא דקרא "ואת בהמת הלויים תחת בהמתם" מבואר דיש כאן איזה החלפה,
וצ"ב מה היא, כיון שלכאורה לא השתנה בבהמת הלויים כלום, [דוודאי בהמת הלויים היינו שהיתה שלהם קודם הציווי].
כתב בספר 'שערי ישר':
קצרה דעתנו להבין עיקר הכתוב בפרשת במדבר שבהמת הלוים יהיו תחת בהמת ישראל, וכפי פשטות המקרא נראה שלא נתחדש שום דין על בהמת הלוים ויהיו חולין כדמעיקרא, ויהיו להם כאשר היו ולא נעשה מזה שום זכות לכהנים.
ולפי קוצר דעתי, ענין פדיון בהמת ישראל בבהמות הלוים כך הוא:
א. כל הבכורות, הן בכור אדם והן בכור בהמה, קדשו במצרים ביום מכת בכורות, כאמור: 'כִּי לִי כָל־בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה, בְּיוֹם הַכֹּתִי כָל־בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי אֹתָם לִי'.
ב. במדבר סיני נצטוה משה להפריש את הלוים ואת בהמתם לַשֵּׁם, הלוים – תחת בכור האדם, ובהמתם – תחת בכור הבהמה, כאמור: 'וְלָקַחְתָּ אֶת־הַלְוִיִּם לִי אֲנִי יְיָ תַּחַת כָּל־בְּכֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֵת בֶּהֱמַת הַלְוִיִּם (תקח לי) תַּחַת כָּל־בְּכוֹר בְּבֶהֱמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
ג. הלוים ניתנו מתנה מאת השם לאהרן ולבניו, כאמור: 'וָאֶתְּנָה אֶת־הַלְוִיִּם נְתֻנִים לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹד אֶת־עֲבֹדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל בְּאֹהֶל מוֹעֵד'.
ד. והבהמה ניתנה, כנראה, מתנה מאת השם ללוים, כעין האמור במעשר: 'כִּי אֶת־מַעְשַׂר בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָרִימוּ לַייָ תְּרוּמָה נָתַתִּי לַלְוִיִּם' (ואפשר כי לדעת ר"מ היו הבהמות אסורות לזרים כמעשר ראשון).
 


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 24 מאי 2020, 21:50

משה נפתלי כתב:
24 מאי 2020, 20:57
כתב בספר 'שערי ישר':

ייש"כ, (ש"ה פ"ז).
משה נפתלי כתב:
24 מאי 2020, 20:57
ד. והבהמה ניתנה, כנראה, מתנה מאת השם ללוים, כעין האמור במעשר: 'כִּי אֶת־מַעְשַׂר בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָרִימוּ לַייָ תְּרוּמָה נָתַתִּי לַלְוִיִּם' (ואפשר כי לדעת ר"מ היו הבהמות אסורות לזרים כמעשר ראשון).

מהיכ"ת שבהמות הלויים היו קדושות טפי מכל שה שפדו בו פט"ח שאין בו שום קדושה?

ובעיקר דברי מר, כיון שעיקר הנדון הוא בטעמא דקרא,
יש לשאול למה נשתנו פט"ח של ישראל במדבר מכל פט"ח דדורות,
כמו שפדיון בכור אדם לא נשתנה כ"כ, שהישראל נותן ה' סלעים לכהן, אלא שאותם שהיו כנגדם לויים שכעת נתקדשו נתחדש דנפדים עי"ז,
כך פדיון פט"ח הי' ראוי שיהי' ע"י שה של הישראל שניתן לכהן,
ולמה נשתנה בתרתי, שיהי' ע"י בהמת הלויים, ושילכו הבהמות ללויים ולא לכהנים?
(ובבכורות ד ב יליף מהכא דשה אחד פוטר כמה פט"ח ומשמע דעכ"פ עיקר הענין שוה).

ומ"ש לדמות הפרשת הלויים להפרשת בהמתם צ"ב,
דלהפרשת הלויים הי' ענין עצמי שהם נבחרו לעבוד את עבודת בנ"י באהל מועד,
משא"כ הפרשת הבהמות לא היתה אלא לצורך פדיון הפט"ח דישראל.

באמת לישנא דקראי משמע כדברי מר, ועדיין איני מבין.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי תורה לשמה » 24 מאי 2020, 22:25

משה נפתלי כתב:
24 מאי 2020, 20:57
אבי חי כתב:
24 מאי 2020, 20:40
לישנא דקרא "ואת בהמת הלויים תחת בהמתם" מבואר דיש כאן איזה החלפה,
וצ"ב מה היא, כיון שלכאורה לא השתנה בבהמת הלויים כלום, [דוודאי בהמת הלויים היינו שהיתה שלהם קודם הציווי].
כתב בספר 'שערי ישר':
קצרה דעתנו להבין עיקר הכתוב בפרשת במדבר שבהמת הלוים יהיו תחת בהמת ישראל, וכפי פשטות המקרא נראה שלא נתחדש שום דין על בהמת הלוים ויהיו חולין כדמעיקרא, ויהיו להם כאשר היו ולא נעשה מזה שום זכות לכהנים.
ולפי קוצר דעתי, ענין פדיון בהמת ישראל בבהמות הלוים כך הוא:
א. כל הבכורות, הן בכור אדם והן בכור בהמה, קדשו במצרים ביום מכת בכורות, כאמור: 'כִּי לִי כָל־בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה, בְּיוֹם הַכֹּתִי כָל־בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי אֹתָם לִי'.
ב. במדבר סיני נצטוה משה להפריש את הלוים ואת בהמתם לַשֵּׁם, הלוים – תחת בכור האדם, ובהמתם – תחת בכור הבהמה, כאמור: 'וְלָקַחְתָּ אֶת־הַלְוִיִּם לִי אֲנִי יְיָ תַּחַת כָּל־בְּכֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֵת בֶּהֱמַת הַלְוִיִּם (תקח לי) תַּחַת כָּל־בְּכוֹר בְּבֶהֱמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
ג. הלוים ניתנו מתנה מאת השם לאהרן ולבניו, כאמור: 'וָאֶתְּנָה אֶת־הַלְוִיִּם נְתֻנִים לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹד אֶת־עֲבֹדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל בְּאֹהֶל מוֹעֵד'.
ד. והבהמה ניתנה, כנראה, מתנה מאת השם ללוים, כעין האמור במעשר: 'כִּי אֶת־מַעְשַׂר בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָרִימוּ לַייָ תְּרוּמָה נָתַתִּי לַלְוִיִּם' (ואפשר כי לדעת ר"מ היו הבהמות אסורות לזרים כמעשר ראשון).

הרי בעיקרון נותנים את שה הפדיון לכהן ולא ללוי?


יראתי בפצותי
הודעות: 1275
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 380 פעמים
קיבל תודה: 529 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 24 מאי 2020, 22:42

לענ"ד פשטות הפסוקים, שהבהמות היו פדיון פטרי חמוריהם, וניתנו לכהנים ככל פדיון פטר חמור. ואינני יודע מנין לכם שלא ניתנו לכהנים.


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 24 מאי 2020, 22:50

יראתי בפצותי כתב:
24 מאי 2020, 22:42
לענ"ד פשטות הפסוקים, שהבהמות היו פדיון פטרי חמוריהם
חמוריהם של מי? של ישראל, וכבר כאן שינוי מהרגיל שבעל החמור הוא נותן את השה,
ולדברי כת"ר שהבהמות נתנו לכהנים הקושיא מתעצמת שנלקחו מהלויים בהמות כדי לפטור הפט"ח של ישראל.
יראתי בפצותי כתב:
24 מאי 2020, 22:42
וניתנו לכהנים ככל פדיון פטר חמור
לענ"ד מסתימות הפסוקים מאד למ"כ.
וצריך לעיין גם בסוגי' בכורות ד', ולא עיינתי כעת.


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי ד.מ. » 25 מאי 2020, 02:05

תורה לשמה כתב:
24 מאי 2020, 20:00
ברש''י שה אחד של בן לוי פטר כמה פטרי חמורים, לא הובן לי למה שה של בן לוי יפטור פטר חמור, הרי הישראל לא נתן שום דבר ללוי, השה של הלוי עצמו,? 
לוי תחת כל בכור בבני ישראל מובן שהרי פדו את הבכור בחמשה שקלים ובכך נפדה ע''י חמשה שקלים שנותן לכהן אבל שה של בן לוי שהוא שלו למה יפטור בכור חמור, ואולי כוונת רש''י ששה אחד של בן לוי לאחר שישראל נתן את השה ללוי בשכר פדיון פטר חמור שאז פטר כמה פטרי חמורים אולם לא משמע כך, וכן הכתוב אומר בהמת הלוים, משמע שהיה שלהם...?
תודה לעונים
לוי תחת בכור בבני ישראל אינו משום שפדו בה' סלעים דהפדיון בה' סלעים לא היה אלא לרע"ג הנותרים - אלא קח את הלויים תחת כל בכור בבני ישראל, והיינו שעצם היות הלויים לה' הרי"ז עומד תחת היות הבכורות לה'
ואמנם כבר נודע להקשות דקדושת הלויים קדמה בחודש ניסן ואילו פ' הפקודים הייתה באייר, וא"כ כבר קדשו הלוויים קודם לכן, וע"כ נראה דעצם היות הלוים לה' הרי"ז מייתר את היות הבכורות לה' וכלשון הגמ' דהלוים 'הפקיעו' קדושת בכורות ישראל, ואולי אפ"ל דכיון דעד עתה היו בהמתן גרידא ועתה כיון שחלה עליהם קדושת לויה הרי בהמתן הם בהמות הלווים ועצם זה שיש בהמות ללוויים הרי"ז מייתר את היות בהמות ישראל [הטמאות] לה', שהרי היות הבהמות לה' מתקיים בהיותן לכהנים, וע"כ ד"ז מתקיים בהעלאת בהמתן של לויים שנעשו "בהמות לוי" ע"כ שנתקדשו הלוים.
 


משה נפתלי
הודעות: 1956
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי משה נפתלי » 25 מאי 2020, 03:26

ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 02:05
כבר נודע להקשות דקדושת הלויים קדמה בחודש ניסן ואילו פ' הפקודים הייתה באייר, וא"כ כבר קדשו הלוויים קודם לכן.
שאלה גדולה! מי דן בה?
 


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 08:31

ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 02:05
אולי אפ"ל דכיון דעד עתה היו בהמתן גרידא ועתה כיון שחלה עליהם קדושת לויה הרי בהמתן הם בהמות הלווים ועצם זה שיש בהמות ללוויים הרי"ז מייתר את היות בהמות ישראל [הטמאות] לה', שהרי היות הבהמות לה' מתקיים בהיותן לכהנים, וע"כ ד"ז מתקיים בהעלאת בהמתן של לויים שנעשו "בהמות לוי" ע"כ שנתקדשו הלוים.

לא הבנתי דבריך,
יש קדושה מיוחדת בבהמות של לויים?
וכנראה כוונתך למ"ש @משה נפתלי דבהמות הלויים הפכו להיות "מתנות לוייה", וג"ז צ"ב.

נ"ב למה בהמות ישראל הם טמאות?


גבריאל פולארד
הודעות: 847
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1520 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 25 מאי 2020, 08:45

יראתי בפצותי כתב:
24 מאי 2020, 22:42
לענ"ד פשטות הפסוקים, שהבהמות היו פדיון פטרי חמוריהם, וניתנו לכהנים ככל פדיון פטר חמור. ואינני יודע מנין לכם שלא ניתנו לכהנים.

המקום הראשון בו נזכר שפדיון פטר חמור ניתן לכהן הוא בפרשת מתנת כהונה שבפרשת קרח


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי ד.מ. » 25 מאי 2020, 09:13

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 08:31
ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 02:05
אולי אפ"ל דכיון דעד עתה היו בהמתן גרידא ועתה כיון שחלה עליהם קדושת לויה הרי בהמתן הם בהמות הלווים ועצם זה שיש בהמות ללוויים הרי"ז מייתר את היות בהמות ישראל [הטמאות] לה', שהרי היות הבהמות לה' מתקיים בהיותן לכהנים, וע"כ ד"ז מתקיים בהעלאת בהמתן של לויים שנעשו "בהמות לוי" ע"כ שנתקדשו הלוים.

לא הבנתי דבריך,
יש קדושה מיוחדת בבהמות של לויים?.
וכנראה כוונתך למ"ש @משה נפתלי דבהמות הלויים הפכו להיות "מתנות לוייה", וג"ז צ"ב.

נ"ב למה בהמות ישראל הם טמאות?

כוונתי היא דעצם היות הבהמות ללוים אשר הם עובדי ה' זהו הקיום של היות בכור בהמה טמאה לה', ורק בבכור בהמה טמאה נאמר שפטרו בהמתן אבל לא בבכור בהמה טהורה כמבואר בריש בכורות, ובזה באו דברי דאף שכבר היו ללוים הלא עתה שנעשו הלוים לעובדי ה' תחת הבכורות בהמתן היא בהמת עובדי ה', ובאופן זה מתקיימת קדושתן כשם שלעולם היות בכור בהמה טמאה לה' הוא ע"י שה לכהן ולא ע"י הקרבה.


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 11:58

ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 09:13
אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 08:31
ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 02:05
אולי אפ"ל דכיון דעד עתה היו בהמתן גרידא ועתה כיון שחלה עליהם קדושת לויה הרי בהמתן הם בהמות הלווים ועצם זה שיש בהמות ללוויים הרי"ז מייתר את היות בהמות ישראל [הטמאות] לה', שהרי היות הבהמות לה' מתקיים בהיותן לכהנים, וע"כ ד"ז מתקיים בהעלאת בהמתן של לויים שנעשו "בהמות לוי" ע"כ שנתקדשו הלוים.

לא הבנתי דבריך,
יש קדושה מיוחדת בבהמות של לויים?.
וכנראה כוונתך למ"ש @משה נפתלי דבהמות הלויים הפכו להיות "מתנות לוייה", וג"ז צ"ב.

נ"ב למה בהמות ישראל הם טמאות?

כוונתי היא דעצם היות הבהמות ללוים אשר הם עובדי ה' זהו הקיום של היות בכור בהמה טמאה לה', ורק בבכור בהמה טמאה נאמר שפטרו בהמתן אבל לא בבכור בהמה טהורה כמבואר בריש בכורות, ובזה באו דברי דאף שכבר היו ללוים הלא עתה שנעשו הלוים לעובדי ה' תחת הבכורות בהמתן היא בהמת עובדי ה', ובאופן זה מתקיימת קדושתן כשם שלעולם היות בכור בהמה טמאה לה' הוא ע"י שה לכהן ולא ע"י הקרבה.
ייש"כ.

ויש להעיר דלא דמי לכל פדיון פט"ח ע"י שה לכהן, דהא הכא סגי בבהמת לוי
אלא דמי לפט"ח של לוי דפטור מפדיון, וטעמא יל"פ כמ"ש מר דגם לוי הוא עובד ה' [וכעין מ"ש משה נפתלי ממעשר ראשון],
וכמו שלויים פטורים מפדה"ב אע"ג דהה' סלעים אזלי לכהן.

אבל יל"ע דבבכורות ד ב משמע דהא דבהמת הלויים תחת בהמתם הוא כפדיון פט"ח הרגיל,
שרק השה של הלויים פטר ולא שאר בהמות, וכן ילפינן מהכא דפודה בו פעמים הרבה,

ונראה דכל שמזדקקים לפדות ע"י נתינת דבר אחר, ניתן לכהנים שהם הרמה הגבוהה של עובדי ה',
משא"כ הכא שעצם הפיכת בהמת הלויים לכזו פוטר בהמת ישראל,
וכן יל"פ בבכור אדם, דאע"ג דכשפודים ע"י ה' סלעים הם ניתנים לכהן, וכן במדבר רע"ג העודפים נתנו ה' סלעים לכהנים דוקא,
מ"מ עצם הפיכת הלויים לעובדי ד' מספיקה כדי לפטור את הבכורות שכנגדם.
ואכתי צ"ב.

 


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 12:00

ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 09:13
רק בבכור בהמה טמאה נאמר שפטרו בהמתן אבל לא בבכור בהמה טהורה כמבואר בריש בכורות
אמת שכך כתב רש"י עה"ת,
אבל בריש בכורות מבואר לכאורה להיפוך, דפטרו גם בכור בהמה טהורה, וכן כ' שם התוס',
ובדברי רש"י שם יל"ע.
אי"ה אעלה בהמשך קצת דברים שכתבתי בזה.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי תורה לשמה » 25 מאי 2020, 12:26

האם יתכן לומר שמצוות פדיון חמור היא מן המצוות התלויות בארץ, ולכן בדור המדבר סגי בבהמת לווים שיפטור חמור ישראל וגזירת הכתוב היא בשה של לווים דוקא בדור המדבר, והא ראיה ששה אחד של בן לוי פטר כמה פטרי חמוריהם של ישראל, משא''כ פדיון חמור של דורות שלא מצינו שה אחד פוטר כמה פטרי חמורים משא''כ בכור ישראל בדור המדבר ולדורות שווה בחמשה שקלים לעודפים


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 12:50

תורה לשמה כתב:
25 מאי 2020, 12:26
האם יתכן לומר שמצוות פדיון חמור היא מן המצוות התלויות בארץ, ולכן בדור המדבר סגי בבהמת לווים שיפטור חמור ישראל וגזירת הכתוב היא בשה של לווים דוקא בדור המדבר, והא ראיה ששה אחד של בן לוי פטר כמה פטרי חמוריהם של ישראל, משא''כ פדיון חמור של דורות שלא מצינו שה אחד פוטר כמה פטרי חמורים משא''כ בכור ישראל בדור המדבר ולדורות שווה בחמשה שקלים לעודפים

אדרבה, מכאן ילפינן לדורות ששה אחד פוטר כמה פט"ח, כדתנן ופודה בו פעמים הרבה.
ובאמת בפדיון פט"ח של דורות א"א לפדות יחד כמה פט"ח על שה א', שכן צריך להנתן לכהן,
אבל בספק פט"ח, שנשאר אצל הישראל, יכול לחזור ולפדות בו פט"ח אחר,
והכא כספק דמי כיון דליכא מצות נתינה,
ובאמת יש כאן חידוש שאפשר אף ממש בב"א, משא"כ לדורות דאף בספק אין נראה שמועיל בב"א.
(ועי' תו' בכורות ד ב ד"ה ופודה, ושער"י המצויין למעלה).


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 12:57

ובעיקר הדבר לא נ"ל דיש מקום לומר שפט"ח ממצוות התלויות בארץ,
הנידון רק בבכור בהמה טהורה אם בא מחו"ל.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי תורה לשמה » 25 מאי 2020, 13:59

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 12:57
ובעיקר הדבר לא נ"ל דיש מקום לומר שפט"ח ממצוות התלויות בארץ,
הנידון רק בבכור בהמה טהורה אם בא מחו"ל.
שמות יג' יא' ''והיה כי יביאך ה' אל ארץ הכנעני....ובפסו' יב' והעברת כל פטר רחם לה' וכל פטר שגר בבהמה.. ברש''י יש מרבותינו שלמדו מכאן שלא קדשו בכורות הנולדים במדבר, ויתכן שלאותם רבותינו דין פטר חמור במדבר היה שונה מפטר חמור של דורות  וכן בכור ישראל היה שונה במדבר שנפדו ע''י הלווים עצמם משא''כ העודפים ולדורות נותנים חמשה שקלים לכהן
 


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 14:13

ייש"כ,
[זה פלוגתא בבכורות ד ב כמה שורות אחרי היכן שאני אוחז...].

אף למ"ד דקדשו בכורות במדבר ודאי פדי' זו שע"י בהמת הלויים שונה לגמרי מפדיון פט"ח הרגיל, וכמ"ש מר,
השאלה היא מאי טעמא [ואיך שייך תחת כשלכ' לא השתנה כלום, ולמה בהמת הלויים ולא הכהנים],
ועוד שאלה שבגמ' מבואר שגם האי פדי' דמדבר שייכת לפדיון פט"ח הרגיל, כנ"ל.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי תורה לשמה » 25 מאי 2020, 14:54

מחוסר ידע בעניין פטר חמור
צריך לומר בזהירות אבל יתכן שלויים לאו דוקא אלא לכהנים שהם משבט לוי וזהו בהמת הלוים, ותחת יתכן גזירת הכתוב לדור המדבר שאפי' הם שלהם הם באים תחת פדיון חמור
למרות שלא השתנה כלום הרי זה בא תחתם


אבי חי
הודעות: 2468
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 323 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 15:03

תורה לשמה כתב:
25 מאי 2020, 14:54
יתכן שלויים לאו דוקא אלא לכהנים שהם משבט לוי
לויים כאן היינו לויים דוקא כמשמעות קרא "קח את הלויים... ואת בהמת הלויים...",
וכמו שהכ"ב אלף אינם כהנים כך בהמתם,
וכן מוכח בסוגי' שם דלאביי זה המקור לפטור לויים מפט"ח.

 
תורה לשמה כתב:
25 מאי 2020, 14:54
למרות שלא השתנה כלום הרי זה בא תחתם
לא הבנתי, במה בא תחתם.


פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי תורה לשמה » 25 מאי 2020, 15:08

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 15:03
תורה לשמה כתב:
25 מאי 2020, 14:54
יתכן שלויים לאו דוקא אלא לכהנים שהם משבט לוי
לויים כאן היינו לויים דוקא כמשמעות קרא "קח את הלויים... ואת בהמת הלויים...",
וכמו שהכ"ב אלף אינם כהנים כך בהמתם,
וכן מוכח בסוגי' שם דלאביי זה המקור לפטור לויים מפט"ח.

 
תורה לשמה כתב:
25 מאי 2020, 14:54
למרות שלא השתנה כלום הרי זה בא תחתם
לא הבנתי, במה בא תחתם.
תחת השה שהיו אמורים להביא להם, שהשה שלהם עצמם פודה, גזירת הכתוב לדור המדבר וצריך לברר..
 


יראתי בפצותי
הודעות: 1275
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 380 פעמים
קיבל תודה: 529 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 25 מאי 2020, 19:19

גבריאל פולארד כתב:
25 מאי 2020, 08:45
המקום הראשון בו נזכר שפדיון פטר חמור ניתן לכהן הוא בפרשת מתנת כהונה שבפרשת קרח
לא נראה לי שזה מחייב שלא היה קודם, רק שם התורה ריכזה את מתנות הכהונה.


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''ואת בהמת הלווים תחת כל בכור בבהמת בנ''י'' פר' במדבר

שליחה על ידי ד.מ. » 25 מאי 2020, 22:21

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 11:58
ד.מ. כתב:
25 מאי 2020, 09:13
אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 08:31
 
ייש"כ.

ויש להעיר דלא דמי לכל פדיון פט"ח ע"י שה לכהן, דהא הכא סגי בבהמת לוי
אלא דמי לפט"ח של לוי דפטור מפדיון, וטעמא יל"פ כמ"ש מר דגם לוי הוא עובד ה' [וכעין מ"ש משה נפתלי ממעשר ראשון],
וכמו שלויים פטורים מפדה"ב אע"ג דהה' סלעים אזלי לכהן.

אבל יל"ע דבבכורות ד ב משמע דהא דבהמת הלויים תחת בהמתם הוא כפדיון פט"ח הרגיל,
שרק השה של הלויים פטר ולא שאר בהמות, וכן ילפינן מהכא דפודה בו פעמים הרבה,

ונראה דכל שמזדקקים לפדות ע"י נתינת דבר אחר, ניתן לכהנים שהם הרמה הגבוהה של עובדי ה',
משא"כ הכא שעצם הפיכת בהמת הלויים לכזו פוטר בהמת ישראל,
וכן יל"פ בבכור אדם, דאע"ג דכשפודים ע"י ה' סלעים הם ניתנים לכהן, וכן במדבר רע"ג העודפים נתנו ה' סלעים לכהנים דוקא,
מ"מ עצם הפיכת הלויים לעובדי ד' מספיקה כדי לפטור את הבכורות שכנגדם.
ואכתי צ"ב.

דברים נפלאים
הא דרק שה של לויים פטר היינו דהתקיימות קדושת פט"ח הוא בהיות שה לעובדי ה', ואינו מוכרח שהוא בגדר פדיון, ואדרבה מהא דפטר כמה פט"ח נראה שאינו בדגר פדיון, והא דילפי' מינה דפודה בו פעמים הרבה בלא"ה צ"ב, אשמח אם תשתף אותי במסקנותיך
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במדבר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח