תמיהה רבה בדברי האור החיים בפרשה

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
במ"ב הפירושים לאם בחוקותי תלכו, בדרך הל"ד, כותב האוה"ח: שבהלכות ספר תורה כותב הב"י, שס"ת שיש נגיעה בין האותיות יתקן, ובהלכות תפילין כותב שפסול, ומפורש בב"י שבס"ת ניתן לתקן אותיות הנוגעות ובתפילין אסור, עכ"ד. 
והתימה עצומה, אין שום פוסק שהעלה זאת בדעתו לחלק בין ס"ת לתפילין בתיקון נגיעה, וכל הפוסקים סבורים שבמקום שמתקנים בס"ת אפשר גם בתפילין. וגם אין שום טעם לחלק, שהרי הטעם שאפשר לתקן הוא, שאנו אומרים שזה פסול בדיני האות ולא קלקול בצורת האות, וא"כ כמו שלא פוסל האות שתיקונו יהיה חק תוכות, כך אינו פוסל משום שלא כסדרן, ואדרבה שלא כסדרן קל בהרבה מחק תוכות, שהרי תמונת אות שנפסלה וצורתה קיימת, וי' שחסר קוצה ועוד דוגמאות לאין מספר אין בהם משום חק תוכות ויש בהם משום תעשה ולא מן העשוי. כך שחידושו של האוה"ח שלא כמאן ולכאורה גם קשה למצוא איזה הסבר לדברים. וצע"ג.
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
במ"ב הפירושים לאם בחוקותי תלכו, בדרך הל"ד, כותב האוה"ח: שבהלכות ספר תורה כותב הב"י, שס"ת שיש נגיעה בין האותיות יתקן, ובהלכות תפילין כותב שפסול, ומפורש בב"י שבס"ת ניתן לתקן אותיות הנוגעות ובתפילין אסור, עכ"ד. 
והתימה עצומה, אין שום פוסק שהעלה זאת בדעתו לחלק בין ס"ת לתפילין בתיקון נגיעה, וכל הפוסקים סבורים שבמקום שמתקנים בס"ת אפשר גם בתפילין. וגם אין שום טעם לחלק, שהרי הטעם שאפשר לתקן הוא, שאנו אומרים שזה פסול בדיני האות ולא קלקול בצורת האות, וא"כ כמו שלא פוסל האות שתיקונו יהיה חק תוכות, כך אינו פוסל משום שלא כסדרן, ואדרבה שלא כסדרן קל בהרבה מחק תוכות, שהרי תמונת אות שנפסלה וצורתה קיימת, וי' שחסר קוצה ועוד דוגמאות לאין מספר אין בהם משום חק תוכות ויש בהם משום תעשה ולא מן העשוי. כך שחידושו של האוה"ח שלא כמאן ולכאורה גם קשה למצוא איזה הסבר לדברים. וצ"ע.
שאלה יפה שאלת
צילום מסך 2022-08-21 032243.png
מתוך "אוה"ח המבואר" בהוצאת עוז והדר

בכל אופן,
הפריע לי שלבסוף הרה"ג ר' מנחם מנדל פומרנץ [מחבר הביאורים במהדורה של אור החיים המבואר של עוז והדר]
השאיר הדברים בצריך עיון...
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
במ"ב הפירושים לאם בחוקותי תלכו, בדרך הל"ד, כותב האוה"ח: שבהלכות ספר תורה כותב הב"י, שס"ת שיש נגיעה בין האותיות יתקן, ובהלכות תפילין כותב שפסול, ומפורש בב"י שבס"ת ניתן לתקן אותיות הנוגעות ובתפילין אסור, עכ"ד. 
והתימה עצומה, אין שום פוסק שהעלה זאת בדעתו לחלק בין ס"ת לתפילין בתיקון נגיעה, וכל הפוסקים סבורים שבמקום שמתקנים בס"ת אפשר גם בתפילין. וגם אין שום טעם לחלק, שהרי הטעם שאפשר לתקן הוא, שאנו אומרים שזה פסול בדיני האות ולא קלקול בצורת האות, וא"כ כמו שלא פוסל האות שתיקונו יהיה חק תוכות, כך אינו פוסל משום שלא כסדרן, ואדרבה שלא כסדרן קל בהרבה מחק תוכות, שהרי תמונת אות שנפסלה וצורתה קיימת, וי' שחסר קוצה ועוד דוגמאות לאין מספר אין בהם משום חק תוכות ויש בהם משום תעשה ולא מן העשוי. כך שחידושו של האוה"ח שלא כמאן ולכאורה גם קשה למצוא איזה הסבר לדברים. וצע"ג.
IMG-5531.jpg
 

קבצים מצורפים

  • IMG-5532.jpg
    IMG-5532.jpg
    2.2 MB · צפיות: 4

עמנואל

משתמש ותיק
והתימה עצומה, אין שום פוסק שהעלה זאת בדעתו לחלק בין ס"ת לתפילין בתיקון נגיעה, וכל הפוסקים סבורים שבמקום שמתקנים בס"ת אפשר גם בתפילין. וגם אין שום טעם לחלק...
הקושיה ידועה רק על איך שהצגת את הדברים יש להעיר מדברי הבית יוסף א"ח לב
כתוב בהגהות מיימון פרק א: אם נדבקו האותיות יחד – מותר לתקנם, ולא הוי "חק תוכות". מכל מקום אם כתב לפניו אחר כך – אין תקנה לתקנן, דמאחר דכתב אין שמה עליה, אם אחר כך יתקנם, התיקון הוא עיקר כתיבתן והוי שלא כסדרן.
כלומר יש הסבורים לחלק כן. אלא שעיקר הקושי שבדעת הש"ע א"א לפרש כן וכמ"ש בסי' לב סעיף כה.
 
חלק עליון תַחתִית