הגירסא ברש"י: נביאִי ומחזירַן או: נביאַי ומחזירִין אותן

עדינו העצני

משתמש רגיל
(פרק כו מא) כתב רש"י  והבאתי אתם - אני בעצמי אביאם, זו מדה טובה לישראל, שלא יהיו אומרים, הואיל וגלינו בין האומות נעשה כמעשיהם, אני איני מניחם, אלא מעמיד אני את נביאי ומחזירן לתחת כנפי, שנאמר (יחזקאל כ לב - לג) והעולה על רוחכם היו לא תהיה וגו' חי אני וגו' אם לא ביד חזקה וגו':

והנה: במהדורת 'רש"י כפשוטו' הגירסא 
ברש"י: מעמיד אני את נביאַי ומחזירִין אותן.

ללא שם.jpg

איני יודע מנא להו גירסא זו, ובדקתי בכמה דפוסים ישנים של רש"י וכן בכמה כתבי יד ואין לגי' כזו זכר...
ומה גם שפה מדובר על נבואה בחו"ל - ובחו"ל יש רק נביא אחד שנתנבא... והוא יחזקאל. וא"כ מסתבר לגרוס נביאִי בל' יחיד...

עד כמה שידוע לי אין שום דפוס שהודפס בנוסח כזה ברש"י - וא"כ מהיכן לקוחה גי' זו???
 

תיובתא

משתמש ותיק
יתכן גם לגרוס נביאַי ומכ"מ לגרוס מחזירן ברי"ש פתוחה.
והמילה מחזירן נופלת על הקב"ה.
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
תיובתא אמר:
יתכן גם לגרוס נביאַי ומכ"מ לגרוס מחזירן ברי"ש פתוחה.
והמילה מחזירן נופלת על הקב"ה.

אבל הרי לא יתכן לגרוס נביאַי כיון שאין נבואה בחו"ל אלא לנביא אחד! והוא יחזקאל הנביא!
 

במבי

משתמש ותיק
עדינו העצני אמר:
תיובתא אמר:
יתכן גם לגרוס נביאַי ומכ"מ לגרוס מחזירן ברי"ש פתוחה.
והמילה מחזירן נופלת על הקב"ה.

אבל הרי לא יתכן לגרוס נביאַי כיון שאין נבואה בחו"ל אלא לנביא אחד! והוא יחזקאל הנביא!

ומובא שאע"פ שניטלה נבואה מהחכמים היא לא ניטלה, ואולי נביאות גרידא אין בחו"ל אך מי שעולה לדרגת חכם יש דרגא של נביאות אצלו (כמו שמצאנו אצל משה רבינו בחו"ל) וזה הכוונה ב"נביאי" לחכמים.
 

תיובתא

משתמש ותיק
עדינו העצני אמר:
תיובתא אמר:
יתכן גם לגרוס נביאַי ומכ"מ לגרוס מחזירן ברי"ש פתוחה.
והמילה מחזירן נופלת על הקב"ה.

אבל הרי לא יתכן לגרוס נביאַי כיון שאין נבואה בחו"ל אלא לנביא אחד! והוא יחזקאל הנביא!
בפשיטות הצדק עמך. אלא שאשמח שתביא מקור לכך שלא היה יכול להיות עוד נביא בחו"ל.
ר"ל יתכן שבאמת בסוף היה רק נביא אחד - יחזקאל, מכ"מ בשעה שנאמר " והבאתי אתם" כביכול לא היה הדבר מבורר (כמובן שעניין זה נופל בשאלת הידיעה והבחירה).
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
תיובתא אמר:
עדינו העצני אמר:
תיובתא אמר:
יתכן גם לגרוס נביאַי ומכ"מ לגרוס מחזירן ברי"ש פתוחה.
והמילה מחזירן נופלת על הקב"ה.

אבל הרי לא יתכן לגרוס נביאַי כיון שאין נבואה בחו"ל אלא לנביא אחד! והוא יחזקאל הנביא!
בפשיטות הצדק עמך. אלא שאשמח שתביא מקור לכך שלא היה יכול להיות עוד נביא בחו"ל.
מכילתא פרשת בא אות ד: 'אין נבואה שורה בחו"ל' ומה שנתנבא יחזקאל בחו"ל:   א) זה היה בזכות האבות ב) כיון שהיה כבר מוחזק לנביא בא"י שאני.
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
בדקתי מקור דברי רש"י, וראה זה פלא... הגירסא של 'חומש רש"י כפשוטו' לכאורה נכונה!!! (אמנם אין לזה זכר בכל הדפוסים וכתבי היד כמו שכתבתי לעיל).

תורת כהנים בחוקותי פרשה ב תחילת פרק ח
(ה) והבאתי אותם בארץ אויביהם זו מדה טובה לישראל שלא יהו ישראל אומרים הואיל וגלינו לבין א"ה נעשה כמעשיהם, אני איני מניחם אלא אני מעמיד נביאיי עליהם ומחזרין אותם למוטב תחת כנפיי, מנין והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים וכמשפחות האדמה, אלא חי אני נאם ה' אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם, על כורחכם שלא בטובתכם ממליך אני מלכותי עליכם.

ואולי צ"ל: שנביאי הכוונה 'שליחי' כמו: ואהרן אחיך יהיה 'נביאך'...
 

מחשבות

משתמש ותיק
לא נראה לי שהכותב עכשיו בדק ומצא
בילדותי קראו לזה פרסומת בשלבים...
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
מחשבות אמר:
לא נראה לי שהכותב עכשיו בדק ומצא
בילדותי קראו לזה פרסומת בשלבים...
א) מי חשב 'שהכותב עכשיו בדק ומצא'?
ב) ר' איד, פעם קראו לזה פרסומת בשלבים, היום קוראים לזה רייטינג...
אין בזה שום פסול... בלא"ה עם כל הכבוד הפורום פה לא סובל ממשתתפים רבים (כולי תקוה שהמצב ישתפר) ולולי הקפצה מפעם לפעם בקושי היו כאן 10 צפיות 
המטרה היא כמובן שכל אחד יוסיף מדיליה ישוטטו רבים ותרבה הדעת (כמו שבאמת העלו פה את העלון שעסק בדיוק בנושא זה, וטיבותא לשקייה).
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עדינו העצני אמר:
בדקתי מקור דברי רש"י, וראה זה פלא... הגירסא של 'חומש רש"י כפשוטו' לכאורה נכונה!!! (אמנם אין לזה זכר בכל הדפוסים וכתבי היד כמו שכתבתי לעיל).

תורת כהנים בחוקותי פרשה ב תחילת פרק ח
(ה) והבאתי אותם בארץ אויביהם זו מדה טובה לישראל שלא יהו ישראל אומרים הואיל וגלינו לבין א"ה נעשה כמעשיהם, אני איני מניחם אלא אני מעמיד נביאיי עליהם ומחזרין אותם למוטב תחת כנפיי, מנין והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים וכמשפחות האדמה, אלא חי אני נאם ה' אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם, על כורחכם שלא בטובתכם ממליך אני מלכותי עליכם.

ואולי צ"ל: שנביאי הכוונה 'שליחי' כמו: ואהרן אחיך יהיה 'נביאך'...

הלוואי וכל הפרסומות וקידומי המכירות היו משווקים באותה צורה אטרקטיבית מסקרנת ומעניינת שבחרת... זה בתגובה למי שחשדך בצדק או שלא.
בגוף הענין. שמתי לב שיש המון הבדלים בין רש"י שמצטט מדרש למדרש במקור.
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
עדינו העצני אמר:
בדקתי מקור דברי רש"י, וראה זה פלא... הגירסא של 'חומש רש"י כפשוטו' לכאורה נכונה!!! (אמנם אין לזה זכר בכל הדפוסים וכתבי היד כמו שכתבתי לעיל).

תורת כהנים בחוקותי פרשה ב תחילת פרק ח
(ה) והבאתי אותם בארץ אויביהם זו מדה טובה לישראל שלא יהו ישראל אומרים הואיל וגלינו לבין א"ה נעשה כמעשיהם, אני איני מניחם אלא אני מעמיד נביאיי עליהם ומחזרין אותם למוטב תחת כנפיי, מנין והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים וכמשפחות האדמה, אלא חי אני נאם ה' אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם, על כורחכם שלא בטובתכם ממליך אני מלכותי עליכם.

ואולי צ"ל: שנביאי הכוונה 'שליחי' כמו: ואהרן אחיך יהיה 'נביאך'...

הלוואי וכל הפרסומות וקידומי המכירות היו משווקים באותה צורה אטרקטיבית מסקרנת ומעניינת שבחרת... זה בתגובה למי שחשדך בצדק או שלא.
בגוף הענין. שמתי לב שיש המון הבדלים בין רש"י שמצטט מדרש למדרש במקור.
אם הגירסא הנכונה היא הגירסא שמופיעה ברוב החומשים, ורש"י בדווקא שינה ממש"כ במדרש, אפשר, משום דקשיא ליה הקושיא הנ"ל שאין שום נביא מלבד יחזקל ולא שייך לגרוס נביאיי
צאו וראו כמה יש לדקדק בלשונו הזהב של רש"י
 
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
חילך לאורייתא אמר:
נדיב לב אמר:
עדינו העצני אמר:
בדקתי מקור דברי רש"י, וראה זה פלא... הגירסא של 'חומש רש"י כפשוטו' לכאורה נכונה!!! (אמנם אין לזה זכר בכל הדפוסים וכתבי היד כמו שכתבתי לעיל).

תורת כהנים בחוקותי פרשה ב תחילת פרק ח
(ה) והבאתי אותם בארץ אויביהם זו מדה טובה לישראל שלא יהו ישראל אומרים הואיל וגלינו לבין א"ה נעשה כמעשיהם, אני איני מניחם אלא אני מעמיד נביאיי עליהם ומחזרין אותם למוטב תחת כנפיי, מנין והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים וכמשפחות האדמה, אלא חי אני נאם ה' אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם, על כורחכם שלא בטובתכם ממליך אני מלכותי עליכם.

ואולי צ"ל: שנביאי הכוונה 'שליחי' כמו: ואהרן אחיך יהיה 'נביאך'...

הלוואי וכל הפרסומות וקידומי המכירות היו משווקים באותה צורה אטרקטיבית מסקרנת ומעניינת שבחרת... זה בתגובה למי שחשדך בצדק או שלא.
בגוף הענין. שמתי לב שיש המון הבדלים בין רש"י שמצטט מדרש למדרש במקור.
אם הגירסא הנכונה היא הגירסא שמופיעה ברוב החומשים, ורש"י בדווקא שינה ממש"כ במדרש, אפשר, משום דקשיא ליה הקושיא הנ"ל שאין שום נביא מלבד יחזקל ולא שייך לגרוס נביאיי
צאו וראו כמה יש לדקדק בלשונו הזהב של רש"י

יפה, ייש"כ.
 

מחשבות

משתמש ותיק
אם בכל הנוסחאות של רש"י שבפנינו
יש נוסח מסויים וכן בכל כתבי יד
לא משנים את הנוסח ע"פ המדרש
כי פעמים רבות רש"י שינה מהמדרשים
ופעמים רבות הנוסח שהיה בידי הראשונים
אינו בהכרח הנוסח שיש בידנו
ואם על סמך זה לבד שינו הרי שטעו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
@עדינו העצני או במילים אחרות וכפי שהערתי כבר, אם תמצא הסבר [גם לא שיטתי] לכל ההבדלים הרבים שנמצאים בלשון המדרש המועתק ברש"י מלשון המדרש עצמו, אז, ורק אז יש מקום לתלות את השינוי הספציפי כאן מכח הערתכם..
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
לעיל כתבתי שהמקור שרק יחזקאל נתנבא בחו"ל הוא במכילתא.
אבל בושני שלא ידעתי שזה גם בבבלי במועד קטן דף כה עמוד א...
פתח עליה רבי אבא: ראוי היה רבינו שתשרה עליו שכינה, אלא שבבל גרמה ליה. מתיב רב נחמן בר חסדא, ואמרי לה רב חנן בר חסדא: היה היה דבר ה' אל יחזקאל בן בוזי הכהן בארץ כשדים! טפח ליה אבוה בסנדליה. אמר ליה: לאו אמינא לך לא תיטרוד עלמא? מאי היה - שהיה כבר.
וכתב רש"י:
שהיה כבר - כלומר: ההיא שעתא הוה, ולא יותר, ויש אומרים: שהיה כבר - בארץ ישראל, ששרתה עליו רוח הקודש.

אגב 
כמה מן הכותבים באספקלריה שהועלה לעיל טענו: שגם 'חגי זכריה ומלאכי' נתנבאו בחו"ל, וראייתם שהרי הם עלו מן הגולה. 
ולענ"ד זה טעות כי ודאי שהתנבאו רק באר"י! ורק לאחר שעלו נתנבאו, ולמיטב ידיעתי אין ראיה משום מקום בתנ"ך שנתנבאו בחו"ל, (ויוכיחו ע"ז גם המכילתא וגמ' במו"ק שרק יחזקאל נתנבא בחו"ל).
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
פותח הנושא
השבת ראיתי בחומש עוז והדר שניקדו: 'נביאַי' ומחזירן, וזה נוסח כלאיים שלא יתכן... דאם הוא נביאַי לשון רבים, צ"ל ומחזירין אותן...
ומש"כ לעיל הרב 'תיובתא' דקאי 'ומחזירן' על הקב"ה - לא מסתבר.
 
חלק עליון תַחתִית