שמיטה בסופה, יובל בתחילתו

אריך

משתמש ותיק
ידוע ששמיטה משמטת בסופה, ובפרשת בהר (כה, כח) רש"י מביא שיובל משמט בתחילתו.

מה טעם החילוק?
 

יעבץ

משתמש ותיק
הטעם ששביעית משמטת הוא "מקץ שבע שנים תעשה שמיטה", כלומר, סיום תקופה בת שבע שנים הוא מביא חיוב 'לפתוח דף חדש'. וכל שנת השמיטה שייכת עדיין למחזור שבע השנים הנוכחי, ואין כאן "מקץ".
אבל הטעם שיובל משמט הוא בגלל קדושת השנה, היובל הוא כמו חג השבועות שמקדשים את היום החמישים. ובשנה קדושה צריך לשמוט הכל. ולכן כבר בתחילת השנה חל החיוב.
ועוד, שממחלוקתם של ר"י וחכמים אם למנות את שנת היובל כשנה ראשונה יש ללמוד שהיובל פותח את המחזור החדש, ובדין הוא שבתחילתו כבר ישמט.
 

יעבץ

משתמש ותיק
אחרי שכתבתי כבר ראיתי שמוטי הפנה לבן מלך.
שם הוא מתמקד בטיעון השני שהבאתי שיובל הוא תחילת תקופה ושמיטה היא סוף תקופה, אבל מכיון שליבי מפקפק בזה חשבתי שנכון יותר שהיובל כשנה קדושה צריך לשמט בתחילתו.
 

יוסף דעת

משתמש רשום
הרשב"א בתשובה כותב שלפי שכל שביעי חביב השביעי קודש (כפסח) או השמיני קודש שהוא אחר מלאת שבעה (כשמחת תורה) ולפיכך שביעת ויובל משמטין כאחד שאז נשלם השבוע
 

יהודה טולדנו

משתמש חדש
מה שכתב יעבץ נראה מסבר כי שביעית משמטת בסופה יען צריכים "שבע שבועות תמימות" אמנם לגבי יובל נאמר "והעברת שופר תרועה בחדש השבעי בעשור לחדש ביום הכפורים תעבירו שופר בכל ארצכם": "וקדשתם את שנת החמשים וגו'", ושוב בפסוק הבא "יובל הוא שבת החמשים שנה וגו" הרי במפורש שמקדשים את שנת החמישים בתחילתה וכמו שבת קודש.
 
חלק עליון תַחתִית