לגופו של דבר
משתמש רגיל
בעקבות דברי הרש"ר הירש (ויקרא פרק כה פסוק לד) אודות מצות יובל,
"חזרת הקרקעות לבעליהם המקוריים או ליורשיהם, (בדרך כלל, למעט אותן ערים ספורות ש"הוקפו ולבסוף ישבו" מימות יהושע), תמנע ניגודי מעמדות; היא תגן על המשפחות מפני התרוששות גמורה, בצד צבירת נכסים מופרזת בידי מעטים. לעולם לא ייווצר מעמד של בעלי אחוזה עשירים, בקרב עניים מחוסרי קרקע התלויים בהם; שהרי אחת לחמישים שנה חוזרת כל הארץ לחלוקתה המקורית, וגם עשיר מופלג וגם דל שבדלים שבים לירושתם המקורית..."
אופייני הדבר, שהתורה נותנת אפשרות משפטית לעבור על האמור; ...שאפשר מבחינה משפטית למכור לתקופה העוברת את שנת היובל. כי התורה מסתפקת בהבעת התנגדותה, והיא סומכת על המצפון ועל דעת הקהל שידאגו בדרך כלל לקיום תקנותיה; וזה יעמוד לביקורת משפט דעת הקהל.
עד כאן לשונו.
חשבתי אם ניתן לומר בדומה, לגבי הלוואה ברבית בהיתר עיסקה. שלמרות שהתורה נותנת בכך אפשרות משפטית להתיר ענין רבית, מכל מקום בעצם איסור רבית, ובכך שהיא מודיעה שמטרת האיסור היא "וחי אחיך עמך" - הרי זה בכלל דברי הרש"ר ש"התורה מסתפקת בהבעת התנגדותה, והיא סומכת על המצפון ועל דעת הקהל שידאגו בדרך כלל לקיום תקנותיה"
מה אומרים?
"חזרת הקרקעות לבעליהם המקוריים או ליורשיהם, (בדרך כלל, למעט אותן ערים ספורות ש"הוקפו ולבסוף ישבו" מימות יהושע), תמנע ניגודי מעמדות; היא תגן על המשפחות מפני התרוששות גמורה, בצד צבירת נכסים מופרזת בידי מעטים. לעולם לא ייווצר מעמד של בעלי אחוזה עשירים, בקרב עניים מחוסרי קרקע התלויים בהם; שהרי אחת לחמישים שנה חוזרת כל הארץ לחלוקתה המקורית, וגם עשיר מופלג וגם דל שבדלים שבים לירושתם המקורית..."
אופייני הדבר, שהתורה נותנת אפשרות משפטית לעבור על האמור; ...שאפשר מבחינה משפטית למכור לתקופה העוברת את שנת היובל. כי התורה מסתפקת בהבעת התנגדותה, והיא סומכת על המצפון ועל דעת הקהל שידאגו בדרך כלל לקיום תקנותיה; וזה יעמוד לביקורת משפט דעת הקהל.
עד כאן לשונו.
חשבתי אם ניתן לומר בדומה, לגבי הלוואה ברבית בהיתר עיסקה. שלמרות שהתורה נותנת בכך אפשרות משפטית להתיר ענין רבית, מכל מקום בעצם איסור רבית, ובכך שהיא מודיעה שמטרת האיסור היא "וחי אחיך עמך" - הרי זה בכלל דברי הרש"ר ש"התורה מסתפקת בהבעת התנגדותה, והיא סומכת על המצפון ועל דעת הקהל שידאגו בדרך כלל לקיום תקנותיה"
מה אומרים?