גאולת קרקע

רואים שקוף

משתמש ותיק
הארץ לא תימכר לצמיתות, כי לי כל הארץ.

הרגש שלי, לכאו' לא מובן, כל העולם של הקב"ה, מה מיוחד בארה"ק, שעובדת היותה של הקב"ה אוסרת למוכרה עולמים, מה שמותר בשאר העולם, למרות היותו 'קונה שמים וארץ'.
רש"י במגילה כז:, מבאר הטעם דלר"מ אסור למכור ביה"כ אלא שאם ירצו יחזירוהו, כי זה ביזוי לבית הכנסת, כאומר אין לי צורך בו כלל.
מהנראה, שמי שמוכר קרקע בארץ ישראל, גם כן מבזה הארץ כאומר אין לי צורך בה, זה יסוד האיסור.
לא מצאתי מישהו שאומר את זה, אשמח לדעת החברים פה, ואם יש מקור לזה, אשמח ביותר.
 

כותר

משתמש ותיק
ראשית יישר כוח, גם אני קראתי את הפסוק פעמיים היום + תרגום,
ולא שמתי לב שיש כאן נתינת טעם 'כי לי כל הארץ'

לשאלתך, אני חושב ליישב בדרך אחרת, מה הייחודיות בארץ ישראל שאסור למכור מטעם 'כי לי כל הארץ'.
שארץ ישראל התחלקה לשבטים, וכל יהודי מקבל בנחלה, לפי משפחתו ושבטו על פי הגורל.
זה כמו אבא שמסדר לילדיו וצאצאיו עד סוף כל הדורות, לכל אחד דירה למגורים ושדה להתפרנס ממנה.
ה' נתן לנו אופציה, להחליף דירה לכמה שנים, אבל בסוף אנחנו חוזרים לדירה שקיבלנו בנחלה מאבינו.

זאת אומרת ש'לי כל הארץ' זה לא רק כאדון על כל הארץ, אלא גם כאבא שדואג לסידור קבוע לבניו.

זה הבנה כל כך ברורה שזו הנחלה ואין אפשרות אחרת, עד שבבתי ערי חומה, שפשט הכתוב:
" ואם לא יגאל עד מלאת לו שנה תמימה וקם הבית אשר בעיר אשר לא [לו] חמה לצמיתת לקנה אתו לדרתיו לא יצא ביבל"
שלא יצא ביובל, בכל אופן דרשוהו שאין כזה דבר מכירה לצמיתות, ובודאי שביובל חוזר. ואת המילים 'לא יצא ביובל' רש"י כבר
נותן להם הסבר.
 

כותר

משתמש ותיק
אם כבר מדברים על הנושא,
אני ישאל את השאלה שלי, אדם קונה דירה במיטב כספו בארץ ישראל, כיום שאין היובל נוהג.
מהרה יבנה המקדש, ועוד כמה ימים פקעה בעלותו והיא תחזור לנחלת הצאצא של בעל הדירה ?!
שום תוקף וערך לא יהיה למה שרשום בטאבו ?
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
אם כבר מדברים על הנושא,
אני ישאל את השאלה שלי, אדם קונה דירה במיטב כספו בארץ ישראל, כיום שאין היובל נוהג.
מהרה יבנה המקדש, ועוד כמה ימים פקעה בעלותו והיא תחזור לנחלת הצאצא של בעל הדירה ?!
שום תוקף וערך לא יהיה למה שרשום בטאבו ?
לכאו' ג"ז בכלל כוונתו שם
https://he.wikisource.org/wiki/הקדמ...ה טוב אמר האומר לולי המשתגעים נשאר העולם חרב.
 

ידידיה

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
אם כבר מדברים על הנושא,
אני ישאל את השאלה שלי, אדם קונה דירה במיטב כספו בארץ ישראל, כיום שאין היובל נוהג.
מהרה יבנה המקדש, ועוד כמה ימים פקעה בעלותו והיא תחזור לנחלת הצאצא של בעל הדירה ?!
שום תוקף וערך לא יהיה למה שרשום בטאבו ?
חזו"א שביעית כ"א ב'
... בזמן הזה לא שייך חזרת יובל כלל דכיון שירשו האויבים את הארץ קנו בכיבוש מלחמה וביאוש שפקע שם בעלים, וכבר דחו תו' דעת האומרים דכל אחד יש לו עכשו קרקע [ב"ב מ"ד ב' ד"ה דלא], ואף אם ישובו ישראל על אדמתן קדם ביאת הגואל לא ינהג יובל דהא בעינן שיהא כל שבט על חלקו כדאמר ערכין ל"ב ב' ונראה דהיינו על חלקו שזכה בכח החלוקה ובגורל על פי ד' והכא כיון שגלו אבדו זכותן הראשונה ומה שקנו בכסף מיד אויב לא חשיב חלק של שבט אף אם יקנה כל שבט חלקו שהרי קנו המחריבים קנין הגוף דכי היכי דלר"מ מתנה אינה חוזרת ביובל ה"נ בזכה מן המופקר ובקנה ביאוש וכיבוש מלחמה [את"ל דהא דל"ת לצמיתות אינו אלא במקום יובל אבל אי ליכא יובל קנה נכרי קה"ג] וכי לקח ישראל מידו עכשו קני לה, וכי יבוא הגואל במהרה תהיה חלוקה חדשה וכדאמר ב"ב קכ"ב א' ולא שייך חזרת יובל לראשונים של בית שני, ...
מפורש בחזו"א שגם כשיבוא הגואל לא יחזור ביובל.
אמנם מאידך גיסא תהיה חלוקה חדשה, אבל אני מאמין שהמשיח ידאג שכולם יהיו מרוצים ...
[נערך]
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידיה אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
אם כבר מדברים על הנושא,
אני ישאל את השאלה שלי, אדם קונה דירה במיטב כספו בארץ ישראל, כיום שאין היובל נוהג.
מהרה יבנה המקדש, ועוד כמה ימים פקעה בעלותו והיא תחזור לנחלת הצאצא של בעל הדירה ?!
שום תוקף וערך לא יהיה למה שרשום בטאבו ?
חזו"א שביעית כ"א ב'
... בזמן הזה לא שייך חזרת יובל כלל דכיון שירשו האויבים את הארץ קנו בכיבוש מלחמה וביאוש שפקע שם בעלים, וכבר דחו תו' דעת האומרים דכל אחד יש לו עכשו קרקע [ב"ב מ"ד ב' ד"ה דלא], ואף אם ישובו ישראל על אדמתן קדם ביאת הגואל לא ינהג יובל דהא בעינן שיהא כל שבט על חלקו כדאמר ערכין ל"ב ב' ונראה דהיינו על חלקו שזכה בכח החלוקה ובגורל על פי ד' והכא כיון שגלו אבדו זכותן הראשונה ומה שקנו בכסף מיד אויב לא חשיב חלק של שבט אף אם יקנה כל שבט חלקו שהרי קנו המחריבים קנין הגוף דכי היכי דלר"מ מתנה אינה חוזרת ביובל ה"נ בזכה מן המופקר ובקנה ביאוש וכיבוש מלחמה [את"ל דהא דל"ת לצמיתות אינו אלא במקום יובל אבל אי ליכא יובל קנה נכרי קה"ג] וכי לקח ישראל מידו עכשו קני לה, וכי יבוא הגואל במהרה תהיה חלוקה חדשה וכדאמר ב"ב קכ"ב א' ולא שייך חזרת יובל לראשונים של בית שני, ...

 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
כל העולם של הקב"ה, אבל הוא נתן לנו אותו.

אבל ארץ ישראל היא המקום של הקב"ה עצמו, כאן ביתו, כאן המקום אותו איווה למושב לו,
והוא אמנם נתן לנו לגור סביבו, כי הוא חפץ בנו כשכנים שלו, אבל בתור זוכים משולחן גבוה, ולא בתור שזו בעלות גמורה שלנו הראויה למוכרה לאחרים ולקבוע מי יגור במקום של הקב"ה.

בדומה לזה שחרור העבדים, כי גם בעלות היהודי על עצמו איננה מוחלטת, והוא אינו רשאי לפגוע בעצמו או למכור את עצמו לצמיתות,
משום שהוא אינו חפץ בעלמא שניתן להשתמש בו כרצונו, אלא יש לו תכלית להיות עבד ה', וממילא הוא יכול להשכיר עצמו זמנית, כמו שהוא יכול לעשות כרצונו כדי להרוויח כסף במסגרת החיים שהם העבודת של הקב"ה, אבל אין לו בעלות למכור את גופו לצמיתות, משום שהוא איננו ברשותו.
(וכן גם איסור ריבית הנזכר בפרשה שייך לכך שאין בעלות על גופו של היהודי)
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
ספורנו ויקרא פרשת בהר פרק כה פסוק כג - כד:
והארץ לא תמכר לצמיתות. הקרקע הנעבד:
כי לי הארץ. הגליל הוא ארץ ה' כי גרים ותושבים אתם עמדי. באותו הגליל שאינו בכלל והארץ נתן לבני האדם (תהלים קטו, טז):
 

כותר

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
אם כבר מדברים על הנושא,
אני ישאל את השאלה שלי, אדם קונה דירה במיטב כספו בארץ ישראל, כיום שאין היובל נוהג.
מהרה יבנה המקדש, ועוד כמה ימים פקעה בעלותו והיא תחזור לנחלת הצאצא של בעל הדירה ?!
שום תוקף וערך לא יהיה למה שרשום בטאבו ?
לכאו' ג"ז בכלל כוונתו שם
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%AA_%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D_%D7%9C%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_(%D7%90%D7%9C%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%96%D7%99)#:~:text=%D7%95%D7%9E%D7%94%20%D7%98%D7%95%D7%91%20%D7%90%D7%9E%D7%A8%20%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A8%20%D7%9C%D7%95%D7%9C%D7%99%20%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%92%D7%A2%D7%99%D7%9D%20%D7%A0%D7%A9%D7%90%D7%A8%20%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D%20%D7%97%D7%A8%D7%91.
התכוונת שאחפש בכל ההקדמה לפירוש המשניות ?
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
רואים שקוף אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
אם כבר מדברים על הנושא,
אני ישאל את השאלה שלי, אדם קונה דירה במיטב כספו בארץ ישראל, כיום שאין היובל נוהג.
מהרה יבנה המקדש, ועוד כמה ימים פקעה בעלותו והיא תחזור לנחלת הצאצא של בעל הדירה ?!
שום תוקף וערך לא יהיה למה שרשום בטאבו ?
לכאו' ג"ז בכלל כוונתו שם
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%AA_%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D_%D7%9C%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_(%D7%90%D7%9C%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%96%D7%99)#:~:text=%D7%95%D7%9E%D7%94%20%D7%98%D7%95%D7%91%20%D7%90%D7%9E%D7%A8%20%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A8%20%D7%9C%D7%95%D7%9C%D7%99%20%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%92%D7%A2%D7%99%D7%9D%20%D7%A0%D7%A9%D7%90%D7%A8%20%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D%20%D7%97%D7%A8%D7%91.
התכוונת שאחפש בכל ההקדמה לפירוש המשניות ?
בכתובת הקישור למעלה מוזכרות מילות החיפוש.
לולי המשתגעין

 
 

כותר

משתמש ותיק
עכשיו אני מבין,
אתה מתרץ שמי שמשקיע את כל כספו הוא מהמשתגעים,
שעובדים כדי שלחסיד יהא בסוף בית.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
עכשיו אני מבין,
אתה מתרץ שמי שמשקיע את כל כספו הוא מהמשתגעים,
שעובדים כדי שלחסיד יהא בסוף בית.
משתגעים זה יכול להיות גם אנשים נורמלים לחלוטין.
 
 
חלק עליון תַחתִית