פשט בתשובת מרן הגר"ח

נתן הבבלי

משתמש ותיק
 
שאלתי את מרן הגר"ח על הפסוק
 "אחרי נמכר גאולה תהיה לו, אחד מאחיו יגאלנו" (כ"ה מ"ח). צ"ב, אמאי לא מוזכר שאביו יגאלנו.
וענה "הרי מכבד ולא רצה".
ולא הבנתי את תשובתו, יישר כח למי שיכול לבאר לי דב"ק.
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
אולי רצונו לומר שלא ברשעים עסקינן(שהרי כל עיקרה של מצוה זו שלא ילמד ממעשיו של הגר או תושב), והבן הרי מכבד את אביו ולא רצה שאביו יוציא ממון רב לפדותו.
 

עדין

משתמש ותיק
לתת ציווי על אבא לגאול את בנו. זה לא מכובד, שהרי זה פשוט שהוא ינסה לפדות את בנו. לא רצה הקב"ה שיהיה כתוב בתורה שהאדם לא מבין לבד שצריך לגאול את בנו.
הרי מכבד [מכבוד של התורה] ולא רצה [לכתוב דבר כזה].
ודוחק.
 

HaimL

משתמש ותיק
נראה לי שכוונתו, שאם לאב יש ממון לפדותו, הרי לא היה צריך להימכר, שאביו היה מפרנסו. אלא שלא רצה לכבד את אביו, ואין מצווה על האב לגאול אותו.
 

בן צרויה

משתמש רגיל
עדין אמר:
לתת ציווי על אבא לגאול את בנו. זה לא מכובד, שהרי זה פשוט שהוא ינסה לפדות את בנו. לא רצה הקב"ה שיהיה כתוב בתורה שהאדם לא מבין לבד שצריך לגאול את בנו.
הרי מכבד [מכבוד של התורה] ולא רצה [לכתוב דבר כזה].
ודוחק.

בגמ' קידושין יח: נחלקו תנאים בפשט המשך הפסוק,עיי"ש.
ומשמע משם שבזה גופא נחלקו אם קרובים מזדרזים באופן ספונטאני לגאול, או ההיפך.
 
חלק עליון תַחתִית