הקנינים בתורה

והאיש משתאה

משתמש רגיל
יל"ע מדוע נכתבו הקנינים בתורה הרי כך נעשה דבר לשלו והיינו שכך המציאות ואינו ציווי וכלול באיסור גזל לכאו'
אמת שנכתבו כבדרך אגב אך השאלה האם זה תירוץ מספק שהרי סוף סוף נכתבו ור"י ור"ל למדו מזה על קנין משיכה וכסף 
אכן הרמבם כתבם בסה"מ מצוה רמה ואשמח להסבר בדבר
זה הקישור לדברי הר"מ
 https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=142008&width=-17&scroll=0&udid=1589540771015142&pagenum=213
 
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
שיעור הגבהה ג' טפחים לא היה לפני התורה וגם לא דיני משיכה בסימטא ולא ברה"ר וכן מצינו להרבה דינים בצרות הקנין
וכל דבר שהיה לפני התורה ולא נאמר בתורה הרי אינו מחייב אלא רק אם התורה אמרתו.
וכמו שנאמר איסור לא תגזול או לא תרצח או לא תנאף שכולם הם מסברא השכל וכן מה שאסור לחבול בחבירו ולא לקלל ה' וכדו' שהכל הוא מסברא והוצרך להיכתב כמו שביארתי שהוא מחמת שאחר מתן תורה רק התורה מחייבת את האדם
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
יל"ע מדוע נכתבו הקנינים בתורה הרי כך נעשה דבר לשלו והיינו שכך המציאות ואינו ציווי וכלול באיסור גזל לכאו'
אמת שנכתבו כבדרך אגב אך השאלה האם זה תירוץ מספק שהרי סוף סוף נכתבו ור"י ור"ל למדו מזה על קנין משיכה וכסף 
אכן הרמבם כתבם בסה"מ מצוה רמה ואשמח להסבר בדבר
זה הקישור לדברי הר"מ
 https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=142008&width=-17&scroll=0&udid=1589540771015142&pagenum=213
פעמים רבות מצינו שהתורה נכתבה באופן של ציוויים גרידא, וכך הוא ברוב המצוות. אך מאידך הרבה ממצוות התורה התורה ציוותה לנהוג מציאות באופן מסוים.
והדוגמא לזה הוא בטומאה, שאין ציווי התורה שכל הנוגע במי שנגע במת אסור לו לאכול בתרומה ולבוא למקדש וכיו"ב, אלא הציווי הוא שינהג בעצמו מציאות של טומאה, אשר דיני הטומאה הם כל הנפק"מ ההלכתיים שלו.
קניינים כמו גם קידושין הם צורה ואופן שבו ע"פ התורה נעשית מציאות. שע"פ התורה חפץ הנקנה מאחד לשני המציאות תורה על בעלות לשני, ואל שהוא דין שכל אשר נעשה בו קניין יש דין לא תגזול לשני ומותר לו להקדיש. אלא שנעשה שלו וממילא דיניו כמשפט חפץ בבעלותו.
באותה מידה יכול היית לשאול מדוע ציוותה התורה על נדרי הקדש, הלא עניין זה שייך למציאות היאך נעשה הקדש, ורק מאחר והוא הקדש יש לו דיני הקדש.
 
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
ביאור הדבר אמר:
שיעור הגבהה ג' טפחים לא היה לפני התורה וגם לא דיני משיכה בסימטא ולא ברה"ר וכן מצינו להרבה דינים בצרות הקנין
וכל דבר שהיה לפני התורה ולא נאמר בתורה הרי אינו מחייב אלא רק אם התורה אמרתו.
וכמו שנאמר איסור לא תגזול או לא תרצח או לא תנאף שכולם הם מסברא השכל וכן מה שאסור לחבול בחבירו ולא לקלל ה' וכדו' שהכל הוא מסברא והוצרך להיכתב כמו שביארתי שהוא מחמת שאחר מתן תורה רק התורה מחייבת את האדם
הדינים הם מפני שזה כך אולי הם טעונים בירור אבל זה כך
ןבד"כ זה ענינם של חז"ל לברר זאת לדוג' חז"ל ביררו שסוכה זה עד 20 אמה וכך גם כאן שיבררו גבולות הדבר
ולגבי הציווים שהבאת זה שונה מפני שזה ציווי
אא"כ כוונתך לתרץ שמציאות זו חלה מכח נתינת התורה
 
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
פעמים רבות מצינו שהתורה נכתבה באופן של ציוויים גרידא, וכך הוא ברוב המצוות. אך מאידך הרבה ממצוות התורה התורה ציוותה לנהוג מציאות באופן מסוים.
והדוגמא לזה הוא בטומאה, שאין ציווי התורה שכל הנוגע במי שנגע במת אסור לו לאכול בתרומה ולבוא למקדש וכיו"ב, אלא הציווי הוא שינהג בעצמו מציאות של טומאה, אשר דיני הטומאה הם כל הנפק"מ ההלכתיים שלו.
קניינים כמו גם קידושין הם צורה ואופן שבו ע"פ התורה נעשית מציאות. שע"פ התורה חפץ הנקנה מאחד לשני המציאות תורה על בעלות לשני, ואל שהוא דין שכל אשר נעשה בו קניין יש דין לא תגזול לשני ומותר לו להקדיש. אלא שנעשה שלו וממילא דיניו כמשפט חפץ בבעלותו.
באותה מידה יכול היית לשאול מדוע ציוותה התורה על נדרי הקדש, הלא עניין זה שייך למציאות היאך נעשה הקדש, ורק מאחר והוא הקדש יש לו דיני הקדש.
האם אתה מתכוון שאפשר לראות את המציאות בשני אופנים/רבדים והתורה מורה לי על אופן אחד?
שא"כ הדבר מעניין שבאמת קיימים שני רבדים במציאות
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
האם אתה מתכוון שאפשר לראות את המציאות בשני אופנים/רבדים והתורה מורה לי על אופן אחד?
שא"כ הדבר מעניין שבאמת קיימים שני רבדים במציאות
האם מציאות של טומאה היא אותה מציאות כשאר מציאויות. לדעתי לא. מאידך האם לנהוג טומאה הוא מצווה, לדעתי גם לא. אלא הוא הנהגת מציאות ע"פ התורה.
כנ"ל קניינים הם מציאות שנוהגת ע"פ התורה.
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
האם בהודעה קודמת הגדרתי טוב דבריך?
שא"כ לא באתי להתווכח אלא לעורר
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
האם בהודעה קודמת הגדרתי טוב דבריך?
שא"כ לא באתי להתווכח אלא לעורר
לא כ"כ הבנתי מדוע אתה צריך להגיע להגדרה של שני רובדים, בסופו של דבר הם מגיעים לאותו מקום, רק שיש מציאות שנקבעת ע"פ ראיית עיננו, וישנה מציאות הנקבעת ע"פ ראיית התורה אף שבעיני בשר אינם נראים. אך בתוצאה הם אותו דבר.
[רק שיש לחקור בזה בעניין חזקות אם שייך למערכת של חזקת דין או חזקת הגוף, לעניין טומאה מקובל שזה מחלו' הגרא"ו והרב שרייבר.]
 
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
לא כ"כ הבנתי מדוע אתה צריך להגיע להגדרה של שני רובדים, בסופו של דבר הם מגיעים לאותו מקום, רק שיש מציאות שנקבעת ע"פ ראיית עיננו, וישנה מציאות הנקבעת ע"פ ראיית התורה אף שבעיני בשר אינם נראים. אך בתוצאה הם אותו דבר.
[רק שיש לחקור בזה בעניין חזקות אם שייך למערכת של חזקת דין או חזקת הגוף, לעניין טומאה מקובל שזה מחלו' הגרא"ו והרב שרייבר.]
יסוד חדש שהכל נקבע לפי הסתכלות האדם. אני מתחנן תדבר ברור!
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אולי יגדיר נא מר מה לא ברור.
האם עצם העניין שהתורה יכולה ג"כ לקבוע מציאות ולא רק ראיית עיננו?
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
אולי יגדיר נא מר מה לא ברור.
האם עצם העניין שהתורה יכולה ג"כ לקבוע מציאות ולא רק ראיית עיננו?
אז תגיד שהענין שהתורה במאמרה בראה מציאות וכמ"שהרב @ביאור הדבר לענ"ד
ויש"כ
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
אחד מן הגולה אמר:
אולי יגדיר נא מר מה לא ברור.
האם עצם העניין שהתורה יכולה ג"כ לקבוע מציאות ולא רק ראיית עיננו?
אז תגיד שהענין שהתורה במאמרה בראה מציאות וכמ"שהרב @ביאור הדבר לענ"ד
ויש"כ
אם זה הנושא היאך יכולה התורה לקבוע מציאות, אזי שהנושא רחב יותר. ש"ק עומדת בפתח. בעזהי"ת אשתדל להתייחס במוצ"ש.
 
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
אם זה הנושא היאך יכולה התורה לקבוע מציאות, אזי שהנושא רחב יותר. ש"ק עומדת בפתח. בעזהי"ת אשתדל להתייחס במוצ"ש.
זה לא היה הנושא בהתחלה אלא עכשיו ואכן אשמח להארכתך גם בנושא זה
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
ברשותכם אתייסח תחילה לגוף שאלתכם
בעלותו של אדם בחפץ שלו אינו רק התייחסות של האדם כלפי החפץ, אלא הוא דין חפצא החל בגופו של חפץ שהוא חפץ בבעלות פלוני. חלק מבעלותו בחפץ הוא גם קביעת ייעוד החפץ שאינו רק דין שלו היאך להתייחס לחפץ אלא ייעוד החפץ בעצמו, יכול הוא להדיר עצמו הנאה מהחפץ כמו גם להדיר אחרים. ביכולתו להקדיש למכור וכיו"ב.
איסור גזל אינו שייך לעצם בעלותו בחפץ, איסור לא תגזול הוא איסור גברא, שאסור לאחר לגזול חפץ בבעלות אדם. מושג בעלות קודם לאיסור לא תגזול. וראי' לדבר, דאף למ"ד גזל עכו"ם מותר עדיין קיים מושג של בעלות, כמש"כ היראים שהגוזל לולב מעכו"ם למ"ד מותר אינו מקיים בזה לכם. שהוא בבעלות העכו"ם. ואיסור לא תגזול דומה לאיסור בל יחל בנדר, שנדר הוא חלות בחפצא כמבוא' נדרים ב: משא"כ איסור בל יחל הוא איסור גברא כמבוא' בר"ן נדרים יח., וכן לעניין איסור מעילה בהקדש, דהקדש הוא חלות בחפצא ואיסור מעילה הוא דין בגברא, כדמוכח בגמ' שבועות כד.. ונדר והקדש הם הדומים לבעלות שהם ייעוד החפץ. ולא תגזול דומה להם.
מעתה אין שייך ללמוד קניינים אשר מתייחסים לאופן שבו משתנה בעלות החפצא לאיסור לא תגזול שהוא תוצאה מהבעלות. דהיינו, הקניין אינו מגדיר שמהקניין ואילך יהי' האיסור לא תגזול מתייחס לקונה. אלא הקניין קובע שהחפץ הוא של שמעון וממילא איסור לא תגזול יתייחס לראובן.
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
ברשותכם אתייסח תחילה לגוף שאלתכם
איני מבין מה זה קשור לשאלה עדיין קשה מה שייך ע"ז ציווי
אא"כ נתרץ
שהתורה במאמרה קבעה את מציאות זו של הקנין וכו' וכו' ככל הנאמר לעיל
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
ראשית, שאלתם מדוע אין הקניינים בכלל לא תגזול, ובכן לא תגזול הוא איסור גברא ואינו שייך לדיני הקניינים המתייחסים לבעלות החפצא.

לגבי המציאות הנקבעת ע"פ התורה, כמובן אין כאן עניין של מציאות כאור השמש, שבזה אין שייך מציאות אחרי שראות עינינו היא אחרת. ואולם התורה בקביעת הדינים ישנם דינים שניתנו באופן של הנהגת מציאות מסוימת, כטומאה שהוא להנהיג כביכול יש כאן מציאות של טומאה, אשר בזה יבואו דינים מסוימים. כמו"כ הקדש וכל דבר החל בחפצא כבעלות, שהוא קביעת מציאות בהנהגה, דהיינו לנהוג שראובן הוא הבעלים, וממילא יבואו כל דיני הבעלות מכאן, כיכולתו לקבוע ייעוד החפץ להקנותו לאחר והאיסור לגוזלו.
התורה לא קובעת מציאות במאמרה, ואולם נותנת הנהגות מציאות במאמרה. שהאדם מחוייב להנהגות שקבעה תורה לנהוג במציאות.
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
ראשית, שאלתם מדוע אין הקניינים בכלל לא תגזול, ובכן לא תגזול הוא איסור גברא ואינו שייך לדיני הקניינים המתייחסים לבעלות החפצא.
כן אבל כמו שכתבת שאחר שב"חפצא" זה שלו גם ה"גברא" מחוייב בזה ואני שאלתי מדוע צריך להכתב והרי ה"חפצא" חל במציאות
אחד מן הגולה אמר:
לגבי המציאות הנקבעת ע"פ התורה, כמובן אין כאן עניין של מציאות כאור השמש, שבזה אין שייך מציאות אחרי שראות עינינו היא אחרת. ואולם התורה בקביעת הדינים ישנם דינים שניתנו באופן של הנהגת מציאות מסוימת, כטומאה שהוא להנהיג כביכול יש כאן מציאות של טומאה, אשר בזה יבואו דינים מסוימים. כמו"כ הקדש וכל דבר החל בחפצא כבעלות, שהוא קביעת מציאות בהנהגה, דהיינו לנהוג שראובן הוא הבעלים, וממילא יבואו כל דיני הבעלות מכאן, כיכולתו לקבוע ייעוד החפץ להקנותו לאחר והאיסור לגוזלו.
התורה לא קובעת מציאות במאמרה, ואולם נותנת הנהגות מציאות במאמרה. שהאדם מחוייב להנהגות שקבעה תורה לנהוג במציאות.
אין הנהגה של כאילו, לשם מה לתורה להגיד כאילו, מציאות של טומאה היא מציאות 
והתורה כן יכולה לחדש מציאות זה כוחו של הבורא
ידועים דבריו של הגר"מ שפירא בעניינו של חייב שזה כמו חבוי והיינו שכך מציאותו של האדם שכך נברא האדם
והכל במאמר
כמ"ש לעולם ה' דברך נצב בשמים (תהלים קיט פט) בדבר השם שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם (תהלים לג ו)[בי' מאמרות נברא העולם] ועוד כהנה וכהנה ועיין
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
אחד מן הגולה אמר:
ראשית, שאלתם מדוע אין הקניינים בכלל לא תגזול, ובכן לא תגזול הוא איסור גברא ואינו שייך לדיני הקניינים המתייחסים לבעלות החפצא.
כן אבל כמו שכתבת שאחר שב"חפצא" זה שלו גם ה"גברא" מחוייב בזה ואני שאלתי מדוע צריך להכתב והרי ה"חפצא" חל במציאות
אחד מן הגולה אמר:
לגבי המציאות הנקבעת ע"פ התורה, כמובן אין כאן עניין של מציאות כאור השמש, שבזה אין שייך מציאות אחרי שראות עינינו היא אחרת. ואולם התורה בקביעת הדינים ישנם דינים שניתנו באופן של הנהגת מציאות מסוימת, כטומאה שהוא להנהיג כביכול יש כאן מציאות של טומאה, אשר בזה יבואו דינים מסוימים. כמו"כ הקדש וכל דבר החל בחפצא כבעלות, שהוא קביעת מציאות בהנהגה, דהיינו לנהוג שראובן הוא הבעלים, וממילא יבואו כל דיני הבעלות מכאן, כיכולתו לקבוע ייעוד החפץ להקנותו לאחר והאיסור לגוזלו.
התורה לא קובעת מציאות במאמרה, ואולם נותנת הנהגות מציאות במאמרה. שהאדם מחוייב להנהגות שקבעה תורה לנהוג במציאות.
אין הנהגה של כאילו, לשם מה לתורה להגיד כאילו, מציאות של טומאה היא מציאות 
והתורה כן יכולה לחדש מציאות זה כוחו של הבורא
ידועים דבריו של הגר"מ שפירא בעניינו של חייב שזה כמו חבוי והיינו שכך מציאותו של האדם שכך נברא האדם
והכל במאמר
כמ"ש לעולם ה' דברך נצב בשמים (תהלים קיט פט) בדבר השם שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם (תהלים לג ו)[בי' מאמרות נברא העולם] ועוד כהנה וכהנה ועיין
כמדומני שכבודו מערב כאן ב' דברים. הקב"ה ברא את העולם בי' מאמרות, בדברו נבראו שמים וארץ. באותה בריאה לא נכלל טומאה בעלות הקדש וכיו"ב.
לולא שהיו אנשים בעולם הרי ששמים וארץ וכל שאר מעשי בראשית היו גם היו. לא כן טומאה בעלות והקדש שלא היו, ולא רק מפני שאין להם על מה לחול, אלא גם כי אין להם כלפי מי לחול. מציאותיות אלו אינם קיימים במציאות הפשוטה של ראיית עינינו.
אלא שבאופני הציוויים של התורה ניתנו ציוויים אלו לנהוג על אדם מסוים מציאות של טומאה, ועל חפץ מסוים מציאות שהוא בבעלות פלוני. וע"ז ניתנו ציוויים רבים על הגברא הנוהגים כתוצאה מהחפצא. והיינו שעל הגברא לנהוג שהחפצא היא מציאות של הקדש טומאה או בעלות של אדם.
 
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
כמדומני שכבודו מערב כאן ב' דברים. הקב"ה ברא את העולם בי' מאמרות, בדברו נבראו שמים וארץ. באותה בריאה לא נכלל טומאה בעלות הקדש וכיו"ב.
לולא שהיו אנשים בעולם הרי ששמים וארץ וכל שאר מעשי בראשית היו גם היו. לא כן טומאה בעלות והקדש שלא היו, ולא רק מפני שאין להם על מה לחול, אלא גם כי אין להם כלפי מי לחול. מציאותיות אלו אינם קיימים במציאות הפשוטה של ראיית עינינו.
אלא שבאופני הציוויים של התורה ניתנו ציוויים אלו לנהוג על אדם מסוים מציאות של טומאה, ועל חפץ מסוים מציאות שהוא בבעלות פלוני. וע"ז ניתנו ציוויים רבים על הגברא הנוהגים כתוצאה מהחפצא. והיינו שעל הגברא לנהוג שהחפצא היא מציאות של הקדש טומאה או בעלות של אדם.
גם האדם נברא אז
טומאה בעלות והקדש אינם בריות אלא "צורות" מסוימות של עמידת הדברים
אבל גוף סברתך איני מבין למה שהתורה תגיד לנהוג משהו סתם אע"פ שאינו נכון
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
גם האדם נברא אז
טומאה בעלות והקדש אינם בריות אלא "צורות" מסוימות של עמידת הדברים
אכן היטבת להגדיר את דבריי.
בכל אופן לא הייתי מגדיר אותם כצורות, שהרי הם חלות בחפצא ולא רק כלפי הנהגות האדם. אבל עכ"פ כנראה ששנינו מכוונים לאותה הגדרה.
והאיש משתאה אמר:
אבל גוף סברתך איני מבין למה שהתורה תגיד לנהוג משהו סתם אע"פ שאינו נכון
לא כ"כ הבנתי מה לא נכון במה שהתורה דורשת לנהוג.
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
לא כ"כ הבנתי מה לא נכון במה שהתורה דורשת לנהוג.
חזרה למעלה
למה שהתורה תגיד סתם דברים או יותר נכון למה שלא יהיו תואמים למציאות
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
אחד מן הגולה אמר:
לא כ"כ הבנתי מה לא נכון במה שהתורה דורשת לנהוג.
חזרה למעלה
למה שהתורה תגיד סתם דברים או יותר נכון למה שלא יהיו תואמים למציאות
האם כבודו מתכוון לשאול למה התורה חידשה מושג של טומאה למשל?
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
אחד מן הגולה אמר:
האם כבודו מתכוון לשאול למה התורה חידשה מושג של טומאה למשל?
לא אך אם היא חידשה זה מותאם למציאות
מותאם למציאות או יותר נכון לא סותרת מציאות קיימת.
ועכ"פ אופן ההנהגה המחייבת את האדם הוא ע"פ דין שהנהיגה התורה בחפצא [לזה אני קורא מציאות].
 
 
חלק עליון תַחתִית