תנאי במכירת שדה אחוזה או בית בבתי ערי חומה

איש ווילנא

משתמש ותיק
אם כוונתך תנאי שזה לא יחזור ביובל
עי' רמב"ן מכות דף ג שלא מועיל כיון שהתורה הזהירה גם את המוכר ולא רק את הקונה
[והרי תנאי בדבר שבממון מהני מטעם מחילה וכאן שגם המוכר הוזהר שלא ימכור לצמיתות אינו יכול למחול]
 

יהודה בן אהרן

משתמש רשום
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
אם כוונתך תנאי שזה לא יחזור ביובל
עי' רמב"ן מכות דף ג שלא מועיל כיון שהתורה הזהירה גם את המוכר ולא רק את הקונה
[והרי תנאי בדבר שבממון מהני מטעם מחילה וכאן שגם המוכר הוזהר שלא ימכור לצמיתות אינו יכול למחול]

אולי התכוונתה להפך כאן המוכר מוחל על דבר שבממון ולא הקונה
 

מחשבות

משתמש ותיק
יש פתרון אחר פשוט למכור ל1000 שנה
כמבואר ברמב"ם שרק לעולם או בסתם חוזר ביובל
אבל אם מכר למספר שנים אינו חוזר.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יהודה בן אהרן אמר:
איש ווילנא אמר:
אם כוונתך תנאי שזה לא יחזור ביובל
עי' רמב"ן מכות דף ג שלא מועיל כיון שהתורה הזהירה גם את המוכר ולא רק את הקונה
[והרי תנאי בדבר שבממון מהני מטעם מחילה וכאן שגם המוכר הוזהר שלא ימכור לצמיתות אינו יכול למחול]

אולי התכוונתה להפך כאן המוכר מוחל על דבר שבממון ולא הקונה

לא הבנתי את ההערה שלך. 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
מעניין שברשב"א ב"מ עט. מביא שדן בדבר זה לפני הרמב"ן וביקש להוכיח כסברא זו שאין מועיל תנאי והרמב"ן דחאו, ז"ל
ואני תמה מפני מה לא העמידו אף בזמן שהיובל נוהג ובמתנה שלא יחזיר ביובל, כדרך שהוא מתנה בשמטה (מכות ג, ב) אלא מכאן נראה לי, דלכולי עלמא אין תנאי מועיל ביובל, שאין אדם מתנה על מה שאינו שלו, שכן כתוב ביובל (ויקרא כה, כג) והארץ לא תמכר לצמיתות כי לי הארץ. וכבר דנתי עליה לפני הרמב"ן ז"ל ודחה דהא לרב קאמרינן, ורב כר' מאיר סבירא ליה במתנה על מה שכתוב בתורה דתנאו בטל, ואפילו במתנה שלא ישמטנו בשביעית. ואמרתי שאין לבעלי הגמרא פשוט כן, שהרי אמרו (לעיל נא, א) בפלוגתא דרב ושמואל, באונאה על מנת שאין לך עלי אונאה, רב אמר יש לו עליו אונאה, ושמואל אמר אין לו עליו אונאה, ואמרינן לימא רב דאמר כר' מאיר ושמואל דאמר כר' יהודה, ודחינן לא אמר לך רב אנא דאמרי אפילו לרבי יהודה, אלמא לא איפשיטא להו, וא"כ אכתי לא דחי במתנה שלא יחזיר ביובל.
 
חלק עליון תַחתִית