בפשטות, חיוב תשלום על היזק חפץ הוא לפי ערכו בשוק. אמנם מצאתי בהעמק דבר לרבינו הנצי"ב בפרשתנו לא כך לכאורה. והדברים מרפסין איגרא. וזו לשונו עה"פ "מכה בהמה ישלמנה-
(יח) ומכה נפש בהמה ישלמנה. ישלם מיבעי. ומזה יצא הדרש ישלימנה. ולפי הפשט ביאורו ישלם בצמצום לפי ערך הבהמה דמלבד שיש חילוק במלאכתה ועבודתה עוד יש שומא ביחוסה. כגון מי שזכה בסוס אשר רכב עליו המלך ובל"ס אם היה נמכר בשוק העלו על ממונו הרבה בשביל יחוסו והמכה סוס זה חייב לשלם כפי שוויו בצמצום:
נפש תחת נפש. כ"כ דמים אשר יוכל להשיג נפש בהמה כזה בצמצום:
ואולי אולי ניתן לדחוק כוונתו "בצימצום"- לריבוי. היינו בדיוק, כמו ששווה בשוק. אך אין נראה מפשט לשונו וכן הסכימו כמה ת"ח עמם דיברתי. אשמח לידיעות ופירושים בעניין.
(יח) ומכה נפש בהמה ישלמנה. ישלם מיבעי. ומזה יצא הדרש ישלימנה. ולפי הפשט ביאורו ישלם בצמצום לפי ערך הבהמה דמלבד שיש חילוק במלאכתה ועבודתה עוד יש שומא ביחוסה. כגון מי שזכה בסוס אשר רכב עליו המלך ובל"ס אם היה נמכר בשוק העלו על ממונו הרבה בשביל יחוסו והמכה סוס זה חייב לשלם כפי שוויו בצמצום:
נפש תחת נפש. כ"כ דמים אשר יוכל להשיג נפש בהמה כזה בצמצום:
ואולי אולי ניתן לדחוק כוונתו "בצימצום"- לריבוי. היינו בדיוק, כמו ששווה בשוק. אך אין נראה מפשט לשונו וכן הסכימו כמה ת"ח עמם דיברתי. אשמח לידיעות ופירושים בעניין.