כהנים בקברי צדיקים

נבשר

משתמש ותיק
ידוע המחלוקת אם יש טומאה אצל צדיקים.
ראיתי בדעת זקנים שהביא משם בכור שור ש"לא יטמא בעל בעמיו להחלו" שאפי' לכהן גדול שמת שהוא בעל ואדון וקדושתו גדולה, אפי' הכי לא יטמא לו כהן אחר שאינו מקרוביו.
וכן בחזקוני כתב שלא יטמא כהן הדיוט בכהן גדול. הרי דעתם שאסור לכהן להיטמא אפי' לצדיקים. וע"ז הזהירה תורה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נבשר אמר:
ידוע המחלוקת אם יש טומאה אצל צדיקים.
ראיתי בדעת זקנים שהביא משם בכור שור ש"לא יטמא בעל בעמיו להחלו" שאפי' לכהן גדול שמת שהוא בעל ואדון וקדושתו גדולה, אפי' הכי לא יטמא לו כהן אחר שאינו מקרוביו.
וכן בחזקוני כתב שלא יטמא כהן הדיוט בכהן גדול. הרי דעתם שאסור לכהן להיטמא אפי' לצדיקים. וע"ז הזהירה תורה.
אין כזו מחלוקת, כל הפוסקים הרציניים מודים פה אחד שהם מטמאים, ויש לזה ראיות גדולות בש''ס, כגון מהא דריש לקיש הוה מציין מערות דצדיקי מחמת טומאה, ועוד.
יש מדרש שאליהו אמר שהם לא מטמאים, ואין הלכה כהמדרש, ואין להקל בזה כלל כי זה איסור לאו שיש בו מלקות.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בארי התורה אמר:
יש מחלוקת גדולה ראו בגם אני אודך בעניני כניסת כהנים לקבר הרשב''י
קשה לי להאמין שפוסק רציני כגון נושאי כלי השו''ע והמשנ''ב יתיר כן, מסתמא התירו כן כל מיני שות''ים שאינם ידועים.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
בארי התורה אמר:
יש מחלוקת גדולה ראו בגם אני אודך בעניני כניסת כהנים לקבר הרשב''י
לא ראיתי את הנ"ל. 
הכהנים שנוהגים להיכנס לקבר הרשבי עושים את זה בהסתמך על מסורת שהבנין נבנה עם פותח טפח, וזהו דבר המסתבר ביותר,
ויש עדויות על כהנים חשובים שנהגו להכנס בדורות קודמים. 
 
 

rk1234

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הכהנים שנוהגים להיכנס לקבר הרשבי עושים את זה בהסתמך על מסורת שהבנין נבנה עם פותח טפח, וזהו דבר המסתבר ביותר,
במציאות היום אין פותח טפח וגם אם היה פעם זה לא מתיר היום
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נבשר אמר:
ידוע המחלוקת אם יש טומאה אצל צדיקים.
ראיתי בדעת זקנים שהביא משם בכור שור ש"לא יטמא בעל בעמיו להחלו" שאפי' לכהן גדול שמת שהוא בעל ואדון וקדושתו גדולה, אפי' הכי לא יטמא לו כהן אחר שאינו מקרוביו.
וכן בחזקוני כתב שלא יטמא כהן הדיוט בכהן גדול. הרי דעתם שאסור לכהן להיטמא אפי' לצדיקים. וע"ז הזהירה תורה.
אין כזו מחלוקת, כל הפוסקים הרציניים מודים פה אחד שהם מטמאים, ויש לזה ראיות גדולות בש''ס, כגון מהא דריש לקיש הוה מציין מערות דצדיקי מחמת טומאה, ועוד.
יש מדרש שאליהו אמר שהם לא מטמאים, ואין הלכה כהמדרש, ואין להקל בזה כלל כי זה איסור לאו שיש בו מלקות.
חלילה מלכנות את הפוסקים שחולקים כפוסקים "אינם רציניים" וכבר האריכו גדולי הפוסקים בדבר ע"י בשדי חמד וכמדומני שיש גם פתחי תשובה שמתייחס לזה, ועי' במנחת אשר שהאריך בענין זה.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
אמונת אומן אמר:
הכהנים שנוהגים להיכנס לקבר הרשבי עושים את זה בהסתמך על מסורת שהבנין נבנה עם פותח טפח, וזהו דבר המסתבר ביותר,
במציאות היום אין פותח טפח וגם אם היה פעם זה לא מתיר היום
איך בדיוק כב' בדק את זה? 
 
 

rk1234

משתמש ותיק
שאלתי אנשים שמכירים את כל אזור הקבר צריך שיהיה פותח טפח במקום שרואים את הפותח עד אלינו זה לא סוד אם רואים אז זה קיים ואם לא זה לא קיים
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
שאלתי אנשים שמכירים את כל אזור הקבר צריך שיהיה פותח טפח במקום שרואים את הפותח עד אלינו זה לא סוד אם רואים אז זה קיים ואם לא זה לא קיים

כשמישהו מחפש בשו"ע אם מותר לשחק שחמט בשבת, אנו יודעים איזו תשובה הוא מחפש. 

חוששני שהוא הדין בענייננו. 
 

rk1234

משתמש ותיק
זה ענין מציאותי אין פה ענין לפרשניות זה לא שאלה הלכתית אדרבה אם יש פותח פתח עד הקבר שמישהו יראה הסרטה של זה
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
רבינו חיים כהן מבעלי תוס' היה רציני בעינייך??
הוא העיד על עצמו שהיה נטמא לרבינו-תם..
לא נכנס למחלוקת עצמה. אך בוודאי שהיו שהתירו את זה..
ובוודאי לגדולי הצדיקים כרשב"י וכו'.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
רבינו חיים כהן מבעלי תוס' היה רציני בעינייך??
הוא העיד על עצמו שהיה נטמא לרבינו-תם..
לא נכנס למחלוקת עצמה. אך בוודאי שהיו שהתירו את זה..
ובוודאי לגדולי הצדיקים כרשב"י וכו'.

לא כתוב שהוא היה נטמא לקברו של ר"ת אלא בהלוויה, וסברתו היא שכיון שהוא ראוי שכל ישראך יחלקו לו כבוד ע"י הטמאותם הרי הוא כמת מצוה עד שזה לא נעשה.
 

rk1234

משתמש ותיק
[/quote]
טוביה פריד אמר:
רבינו חיים כהן מבעלי תוס' היה רציני בעינייך??
הוא העיד על עצמו שהיה נטמא לרבינו-תם..
לא נכנס למחלוקת עצמה. אך בוודאי שהיו שהתירו את זה..
ובוודאי לגדולי הצדיקים כרשב"י וכו'.
הוא כותב משום דעשה דכבוד התורה דוחה ל"ת דטומאת מת וזה שייך רק בהלויה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
רבינו חיים כהן מבעלי תוס' היה רציני בעינייך??
הוא העיד על עצמו שהיה נטמא לרבינו-תם..
לא נכנס למחלוקת עצמה. אך בוודאי שהיו שהתירו את זה..
ובוודאי לגדולי הצדיקים כרשב"י וכו'.
מדבריך אתה ננשך, היה נטמא- זאת אומרת שהוא מטמא.
 
 

rk1234

משתמש ותיק
דין כניסת כהנים לאוהל שעל קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, יש כהנים הנוהגים עד היום להיכנס, וראה במאמרו של הרב מרדכי שפילמן מניו יורק שעסק רבות בנושא, ואף חיבר ספר שלם על נושא זה בשם "ציון לנפש צבי", והביא שמועה שטעם ההיתר הוא בגלל שמתחם הקבר נבנה באופן שאין הטומאה בוקעת לתוך הבניינים שעל הקברים. אך מסקנתו שאין שורש לשמועה זו, ולמעשה אין להתיר כניסת הכהנים לאוהל שעל ציון הרשב"י במירון, ומסר בשם הגרש"ז אויערבך "שאיסור גמור לכהנים להיכנס לשם כמו בשאר קברי הצדיקים".
 

בשלמא

משתמש ותיק
יש קונטרס שהוציא ברנדסדופר בעל אורה ושמחה
שם מחדש בענין מערת הרשב"י להיתר ע"פ משנה באהלות וטוען שהגריש"א הסכים עמו (?)
 

מאן דכר שמיה

משתמש רגיל
בקבר רשב"י זה או פותח טפח או נבנה כיפין ע"ג כיפין
יש מעשה רב מהמקובל הרב דוויק שהיה נכנס לרשב"י (וכן למערת המכפלה ולקבר רחל)
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
לא ראיתי את ההודעות עד עכשיו.
אך לא בכדי הוא.
אתמול למדתי בירושלמי סוף פרק מי שמתו כמה וכמה מימרות מעניין זה.
והחידוש הגדול שבהם שיבאר את כוונתי ואת הראיה שהביאו מדברי רבינו חיים כהן.
שמותר לכהן לילך על קברים בשביל לראות מלכי עכו"ם כי אם יזכה יבחין וכו' ומספרת שם הגמרא שרבי כהן היה הולך על הקברים בצידון בשביל לראות איזה שר ומלך של העכו"ם.
וכך נפסק להלכה יו"ד שעג (כמדו')
ומזה אנו רואים שלאו דווקא בשעת הלוויה יש היתר טומאה לכהן לעבור, אף בכל מיני היכי תמצי ולא ראיה.
אולם שם איירי דווקא בטומאה דרבנן וכעין עבודה זרה יג: שמותר לכהן לצאת לחו"ל בכדי ללמוד תורה וכו' כיוון שטומאת ארץ העמים היא רק דרבנן.
אבל שוב בזה חזינן ששייך לעבור על הטומאה אף במקום של ''אם יזכה וכו'" ומזה אפשר להבין את סברת המוכיחים מרבינו חיים כהן לעניין קברי צדיקים.


והנה בעבר ראיתי תשובה בשו"ת מנחת אלעזר שדווקא מחמיר בזה אך מביא הרבה צדדים ופותח עיניין ואודנין.
מצו"ב:
הצג קובץ מצורף HebrewBooksOrg_1861_page_118.pdf

זוהי תשובה אחת אך מכיוון שאינני יודע לחפש בהיברובוקס ולשלוח קישור למקום המבוקש כפי שעושים פה הבקיאים הבאתי את זה כך.
אשמח אם מישהו ילמדני לעשות זאת.
 
 

קבצים מצורפים

  • HebrewBooksOrg_1861_page_119.pdf
    55.3 KB · צפיות: 1
  • HebrewBooksOrg_1861_page_120.pdf
    57.1 KB · צפיות: 0
  • HebrewBooksOrg_1861_page_121.pdf
    53.7 KB · צפיות: 0
  • HebrewBooksOrg_1861_page_122.pdf
    40.8 KB · צפיות: 2

שמואל קאופמן

משתמש רגיל
אני כבר 11 שנים מוביל קבוצות לקברי צדיקים באירופה, וכמובן נוהג על פי ההלכה לפי הוראות תלמידי חכמים אמינים. תמהני על הכתוב לעיל: "ידוע המחלוקת אם יש טומאה אצל צדיקים", משם משתמע שהכותב סובר כאילו יש איזה היתר לכהן להיטמא בקבר של מאן דהוא.

אני נוסע תדיר לגאון מוילנא, החפץ חיים ושאר צדיקים יסוד עולם ואני יודע בדיוק אצל כל אחד עד אפוא יכול אדם לבקש אצלם. גם לא ראיתי אף פעם שאיזה כהן יעז להיטמא בקברי צדיקים.

האם יש משהו שאני, רבותי וכל הנוסעים אתי, בהם רבנים חשובים תלמידי חכמים - לא יודעים?
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
כנראה הקליינטים שלך, נוהגים לפי הדעה שזה אסור.
וממילא, גם לאחר שתדע שיש עוד צד, אין צורך שתוסיף בפרסומים על עוד אופציות...
 

שמואל קאופמן

משתמש רגיל
יהודה יעקבזון אמר:
כנראה הקליינטים שלך, נוהגים לפי הדעה שזה אסור.
וממילא, גם לאחר שתדע שיש עוד צד, אין צורך שתוסיף בפרסומים על עוד אופציות...
חזרה למעלה

איך אתה מעז לומר דברי כפירה כאלו? אמרו שלי שזה פורום של יהודים חרדים לדבר ה'. כנראה שהיטעוני. האם יש כאן כהנים שיעזו להיכנס לד' אמות של מת? אין דבר כזה בעולם היהודי שאני מכיר.
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמואל קאופמן אמר:
אני כבר 11 שנים מוביל קבוצות לקברי צדיקים באירופה, וכמובן נוהג על פי ההלכה לפי הוראות תלמידי חכמים אמינים. תמהני על הכתוב לעיל: "ידוע המחלוקת אם יש טומאה אצל צדיקים", משם משתמע שהכותב סובר כאילו יש איזה היתר לכהן להיטמא בקבר של מאן דהוא.

אני נוסע תדיר לגאון מוילנא, החפץ חיים ושאר צדיקים יסוד עולם ואני יודע בדיוק אצל כל אחד עד אפוא יכול אדם לבקש אצלם. גם לא ראיתי אף פעם שאיזה כהן יעז להיטמא בקברי צדיקים.

האם יש משהו שאני, רבותי וכל הנוסעים אתי, בהם רבנים חשובים תלמידי חכמים - לא יודעים?
עיין כאן באריכות
https://olamot.net/shiur/כהנים-בקברי-צדיקים
 

שמואל קאופמן

משתמש רגיל
תודה על הקישור. בכל אופן, אני לא לומד תורה באתרי אינטרנט אלא רק בבית המדרש. מה עוד שמניסיוני באינטרנט (חייב להשתמש בו לצרכי פרנסה) - כל האתרים הללו שראיתי הם של חוגי הסרוגים, ואתם אין לי בכלל קשר בעניין של לימוד תורה. No offence - פשוט זו המציאות. בכל אופן, הקלקתי על הקישור והסתכלתי במסקנה המאמר:

"לסיכום: ההיתר למנהג הכהנים הנכנסים לקברי צדיקים אינו מתבסס על ההלכה שצדיקים אינם מטמאים, אלא על המציאות שיתכן ובמערת המכפלה או בציון הרשב"י המירון אין טומאה לכהנים בגלל צורת מבנה הקבורה, וגם בזה צע"ג למעשה".

אז הרי הוא אשר אמרתי. האם אתה מפנה אותי כדי להביא לי תנא דמסייע? אוקיי.

שוב, לגבי קברי צדיקים - אין שום שאלה בעניין. כל מה שאני עושה בתחום ב-11 השנים שאני עוסק בו - הוא אך ורק לאחר ששאלתי את רבותי, תלמידי חכמים, יהודים חרדים לדבר ה' באמונה שלמה. נוסעים אתי יהודים רבים, בהם ראשי ישיבות, ראש כוללים, אברכים, בחורי ישיבות, בעלי בתים הקובעים עתים לתורה - ובכלל אף פעם לא התעורר דבר כזה, כאילו יש איזה היתר לכהנים להיטמא טומאת מת.

אגב, גם במאמר ששלחתי, תוך כדי רפרוף מבט לתחתיתו, הבחנתי שמדובר שם על אנשים שלא שלט בהם מלאך המוות. אז בכלל אינני מבין מה השאלה כאן.

כל טוב ושוב, תודה על הקישור.
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמואל קאופמן אמר:
תודה על הקישור. בכל אופן, אני לא לומד תורה באתרי אינטרנט אלא רק בבית המדרש. מה עוד שמניסיוני באינטרנט (חייב להשתמש בו לצרכי פרנסה) - כל האתרים הללו שראיתי הם של חוגי הסרוגים, ואתם אין לי בכלל קשר בעניין של לימוד תורה. No offence - פשוט זו המציאות.
קודם כל ברוך הבא לפורום,
לא הבנתי למה זה רלוונטי שאתה לא לומד באתרי אינטרנט אלא בבית מדרש? א"כ למה אתה מבטל את זמנך בפורום כאן?
אני לא יודע אם זה של סרוגים, אבל מה אכפ"ל מביאים לך מקורות?
אני לא זוכר היכן ראיתי את הנידון ע"כ הבאתי רק שיש כזה נידון, ואידך זיל גמור.
שמואל קאופמן אמר:
"לסיכום: ההיתר למנהג הכהנים הנכנסים לקברי צדיקים אינו מתבסס על ההלכה שצדיקים אינם מטמאים, אלא על המציאות שיתכן ובמערת המכפלה או בציון הרשב"י המירון אין טומאה לכהנים בגלל צורת מבנה הקבורה, וגם בזה צע"ג למעשה".
גם אני לא קראתי הכל, רק בשביל מראה מקום, עכ"פ עיין שם קודם שהביאו פוסקים שמותר לכהנים להיטמא, רק למעשה יש לנהוג לא להיכנס, עיי"ש.
שמואל קאופמן אמר:
אז הרי הוא אשר אמרתי. האם אתה מפנה אותי כדי להביא לי תנא דמסייע? אוקיי.
ממש לא, כבודו כתב שהוא מעולם לא שמע שיש מחלוקת ויש סוברים להתיר, ובכן יש מחלוקת.
שמואל קאופמן אמר:
אגב, גם במאמר ששלחתי, תוך כדי רפרוף מבט לתחתיתו, הבחנתי שמדובר שם על אנשים שלא שלט בהם מלאך המוות. אז בכלל אינני מבין מה השאלה כאן.
נכון שכאן אתה לא לומד, אבל עכ"פ בשביל להגיב יש לעיין, ברמב"ן כתב שמתים במיתת נשיקה אין מטמאים טומאת מת.
 

שמואל קאופמן

משתמש רגיל
אם אתה רוצה להתעקש ולומר בפומבי שיש היתר לכהנים להיטמא בטומאת מת - זבש"ך. הלעיטהו..
לגבי הפורום כאן - אחד ממכותבי רשימת התפוצה שלי ב"חפץ חיים - סיורים עם נשמה" המליץ לי עליו, אז נכנסתי לראות.
אינני מתיימר לומר שאני עסוק כל הזמן בלימוד תורה ולא בעיסוקים אחרים, כדלעיל. אמרתי רק את האמת, שאני לומד תורה רק בבית מדרש ולא באינטרנט. אתו אני משתמש רק לצורך פרנסה, לעיסוקי.
כון שאני משתמש בו כמכשיר למצוא מראי מקומות, ונכון שלעתים אני נקלע גם לאתרים של סרוגים ומשתמש בהם כדי לשלוף מראי מקומות לענייני תורה שאני זקוק להם. אבל אינני לומד תורה באיטרנט. ואין לי שום שיח ושיג תורני עם חוגי הסרוגים.

כל טוב ותודה על ברכת ברוך הבא
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
נבשר אמר:
השפל באמת אמר:
ואתה מה אמור לו?
ביטול זמן יש כאן?
לא הבנתי.

שאלתי מה אתם עונים לו על שאלה זו, וכי לך אי"ז ביטול תורה? אלא מאי, פורום זה עיקרו לבירורים דחופים ממגוון רחב של ת"ח מכל העדות ולשמוע השקפת תורה ובשעות בין הסדרים ואין טעם להתנצחותו של מר גם אם עטופה היא בלשון עדינה.
בהתנצלות.
 
חלק עליון תַחתִית