דברים שנתחדשו לי השבת פרשת קדושים,

יעקוב

משתמש רגיל
א - יש רצף של הרבה מצוות בן אדם לחבירו בתחילת הפרשה מלבד ארבע המצוות הראשונות שנראות ללא קשר, מורא אב ואם, שמירת שבת, איסור פניה לאלילים ועשיית מסכה, הקרבת זבח שלמים. ונראה לפי מה שדרשו חז"ל הסמיכות של מורא אב לשבת שאם אמר לו לחלל שבת לא ישמע לו, כן יש לדרוש את ההמשך - אם תאמר לו אימו לעשות פסל ומסיכה (כמו אימו של מיכה שאמרה לו) לא ישמע בקולה. וגם לצד החיוב, כי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו יכול שאמר לו אביו לזבוח שלמים לה' והוא אינו רוצה יכול יהיה חייב? תלמוד לאמר לרצונכם. 

ב - בסוף רצף פרטי ציווים  בין אדם לחבירו נאמר ואהבת לרעך כמוך, וזה הפירוש - "זה כלל גדול בתורה", שכולל את כל הפרטים שלפניו וזה כעין פרט וכלל. ולפי"ז ייתכן בפרשת גר שזה בדיוק הפוך שקודם נא' הכלל של ואהבת לו כמוך כי גר היית במצרים, ואח"כ פירוט של כמה פרטים שייתכן לפרש שהם פרטים לאהבת הגר, לא תעשו עוול במשפט, מאזני צדק וכו' דהיינו לעשות לגר עוולות ורמאות וחותם שם אני ה' אשר הוצאתי אתכם ממצרים, ומצווה אתכם לא לעשות כך לגרים, אבל נקימה ונטירה וכדומה כן מותר לגר (ומקרא מלא דיבר לא תיקום ולא תיטור את בני עמך)

ג - יש הזהרה רצופה על שלשה דברים בקשר לכלאים ומיד אחריהם את הציווי בעניין שפחה חרופה, בהמתך לא תרביע כלאים שדך לא תזרע כלאים ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליךכוסמיך ליה ואיש כי ישכב את אשה שכבת זרע והוא שפחה נחרפת לאיש
,
ונראה הקשר כי גם בזה יש כלאים של עירוב זרע אבל זה רק בדרגה של לאו כמו שאר הכלאים ולא ברמה של עריות אחרות שזה מיתה ולכן נכתבה שפחה חרופה כאן תוך הדגשה ש"לא יומתו"

ד - אל תחלל ביתך להזנותה - שלא ישאיר ביתו בוגרת רווקה אלא ישיא אותה, וכמו שאמרו רבותינו בתך בגרה שחרר עבדך ותן לה. והפי' לחלל הכוונה להשאירה ריקנית וחלולה מזכר, וזה גורם למלא הארץ בזנות כיוון שאינה נשואה, וזה גם בפשטות הכוונה אישה זונה וחללה לא יקחו, אלא שאמרו חכמים שחללה הכוונה אסורה לכהונה שהיא ריקנית מביאת כהן כי אסורה לו כיוון שהיתה חללה וזה גרם שנבעלה לפסול לה משא"כ אם היתה סתם חללה אבל שמורה אין לאסור אותה לכהן. וכל לשון חלל במקרא הוא ריקן,חלל באדמה ריקן מנפשו כהן שיוצא מן המקדש מחלל אותו כי נשאר ריק וחלול טמא הבא אליו מחלל אותו כי הקדושה עוזבת אותו וכן כולם.

ה - ובשנה החמישית יהיה כל פריו קדש הילולים לה'. חז"ל אומרים שלומדים קדש קדש מע"ש להעלות לירושלים ולאכול בקדושה,
עוד אפשר - הילולים לה' כמו ויהללו אותה אל פרעה דהיינו להביא את זה למקום שבחר ה', ומנין שאוכלים את זה בקדושה ולא נותנים לכהן? שנא' ואיש את קדשיו לו יהיו.


 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
וגם לצד החיוב, כי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו יכול שאמר לו אביו לזבוח שלמים לה' והוא אינו רוצה יכול יהיה חייב? תלמוד לאמר לרצונכם.

מה פתאום
בוודאי מחוייב [אלא שאינו חייב להוציא ממון וזה נושא אחר]
וכשיחליט לקיים מצוות כיבוד אב ולשמוע בקול אביו
זה נחשב לרצונכם ללא כל פקפוק
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
יעקוב אמר:
וגם לצד החיוב, כי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו יכול שאמר לו אביו לזבוח שלמים לה' והוא אינו רוצה יכול יהיה חייב? תלמוד לאמר לרצונכם.

מה פתאום
בוודאי מחוייב [אלא שאינו חייב להוציא ממון וזה נושא אחר]
וכשיחליט לקיים מצוות כיבוד אב ולשמוע בקול אביו
זה נחשב לרצונכם ללא כל פקפוק
כתב ידך העיד בך לאמר - אינו מחויב.
 
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
איש ווילנא אמר:
יעקוב אמר:
וגם לצד החיוב, כי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו יכול שאמר לו אביו לזבוח שלמים לה' והוא אינו רוצה יכול יהיה חייב? תלמוד לאמר לרצונכם.

מה פתאום
בוודאי מחוייב [אלא שאינו חייב להוציא ממון וזה נושא אחר]
וכשיחליט לקיים מצוות כיבוד אב ולשמוע בקול אביו
זה נחשב לרצונכם ללא כל פקפוק
כתב ידך העיד בך לאמר - אינו מחויב.
נכון
אבל זה לא קשור לאיזה דין לרצונכם מיוחד בקרבנות אלא האם חייב להוציא ממון על כיבו"א ולכן לא מובן ההקשר, דודאי מצד מצוות כיבו"א חייב להקריב [לו יצויר שאין לו מזה הפסד]
 
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
ואגב, יש מ"ד בקידושין לא שכיבוד אב משל בן, שכן צריך להוציא הוצאות על כיבוד אב אלא שלהלכה לא נפסק כן.
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
לדעתי לא חייב, זה אינו קשור לאביו אלא לעבודתו את אלהיו, ואפשר ללמוד מהמילה לרצונכם, אגב את אותו הלשון כתוב על קרבן העמר שהכהן מניף אותו לרצונכם ודרשו חכמים שאם בי"ד לא רצו אין מניפים. אותו הדבר כאן שאין לאדם להקריב שלמים אלא ברצונו לעשות רצון אביו שבשמים אבל למלא רצון אביו שבארץ?  שיכין לו קפה! 
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
עוד חידוש ששכחתי - ובשנה החמישית יהיה כל פריו קדש הילולים לה'. חז"ל אומרים שלומדים קדש קדש מע"ש להעלות לירושלים ולאכול בקדושה,
עוד אפשר - הילולים לה' כמו ויהללו אותה אל פרעה דהיינו להביא את זה למקום שבחר ה', ומנין שאוכלים את זה בקדושה ולא נותנים לכהן? שנא' ואיש את קדשיו לו יהיו.
 

ד.מ.

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
יש רצף של הרבה מצוות בן אדם לחבירו בתחילת הפרשה מלבד ארבע המצוות הראשונות שנראות ללא קשר, מורא אב ואם, שמירת שבת, איסור פניה לאלילים ועשיית מסכה, הקרבת זבח שלמים. ונראה לפי מה שדרשו חז"ל הסמיכות של מורא אב לשבת שאם אמר לו לחלל שבת לא ישמע לו, כן יש לדרוש את ההמשך - אם תאמר לו אימו לעשות פסל ומסיכה (כמו אימו של מיכה שאמרה לו) לא ישמע בקולה. וגם לצד החיוב, כי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו יכול שאמר לו אביו לזבוח שלמים לה' והוא אינו רוצה יכול יהיה חייב? תלמוד לאמר לרצונכם. 
זה חופשי הקטע של הדרשות?
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
ד.מ. אמר:
יעקוב אמר:
יש רצף של הרבה מצוות בן אדם לחבירו בתחילת הפרשה מלבד ארבע המצוות הראשונות שנראות ללא קשר, מורא אב ואם, שמירת שבת, איסור פניה לאלילים ועשיית מסכה, הקרבת זבח שלמים. ונראה לפי מה שדרשו חז"ל הסמיכות של מורא אב לשבת שאם אמר לו לחלל שבת לא ישמע לו, כן יש לדרוש את ההמשך - אם תאמר לו אימו לעשות פסל ומסיכה (כמו אימו של מיכה שאמרה לו) לא ישמע בקולה. וגם לצד החיוב, כי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו יכול שאמר לו אביו לזבוח שלמים לה' והוא אינו רוצה יכול יהיה חייב? תלמוד לאמר לרצונכם. 
זה חופשי הקטע של הדרשות?
:) ביקורת תהיה כי לא חופשה?
 
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אשמח להצעה מדוע לאחר סיכום כל הפרשה נא' ואיש או אשה שיהיה בהם אוב או ידעוני, מדוע לא נכתב במקומו יחד עם כולם?
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
אחד הבנים אמר:
ואגב, יש מ"ד בקידושין לא שכיבוד אב משל בן, שכן צריך להוציא הוצאות על כיבוד אב אלא שלהלכה לא נפסק כן.
 
יעקוב אמר:
לדעתי לא חייב, זה אינו קשור לאביו אלא לעבודתו את אלהיו, ואפשר ללמוד מהמילה לרצונכם, אגב את אותו הלשון כתוב על קרבן העמר שהכהן מניף אותו לרצונכם ודרשו חכמים שאם בי"ד לא רצו אין מניפים. אותו הדבר כאן שאין לאדם להקריב שלמים אלא ברצונו לעשות רצון אביו שבשמים אבל למלא רצון אביו שבארץ?  שיכין לו קפה! 
אכן יש שיטת רב יהודה שכיבוד אב משל בן, אך מבואר בתוס' קדושין ל"ב ד"ה רב יהודה שדווקא בהוצאות שעבור גוף הכיבוד כגון שיאכילו משלו, אך אם אביו רוצה שיכבד אותו בעניין מסוים וע"י שיעסוק בזה יפסיד כסף פטור, לכן יל"ע לגבי בקשת אביו שיקריב קרבן שיתכן שגם זה פטור שאין כאן הוצאה על גוף הכיבוד. 
 
 
חלק עליון תַחתִית