האם היה מותר במות במדבר?

יעקוב

משתמש רגיל
בפרשתנו כתוב איש אשר ישחט במחנה ואל פתח אהל מועד לא יביאו דם יחשב.... ואילו בדברים כתוב - לא תעשו ככל אשר אנחנו עושים פה היום איש כל הישר בעיניו, ורואים בחזל שזה הזהרה על איסור במות, מה הפשט?
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
משהוקם המדבר נאסרו הבמות. משנה ריש פי"ד דזבחים.
ושם בגמ' מבואר, וכן ברש"י על הפסוק שהבאת בפ' ראה, שאי"ז אזהרה לבמות אלא הגבלה מה להקריב בזמן היתר במות בא"י.
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד הבנים אמר:
משהוקם המדבר נאסרו הבמות. משנה ריש פי"ד דזבחים.
ושם בגמ' מבואר, וכן ברש"י על הפסוק שהבאת בפ' ראה, שאי"ז אזהרה לבמות אלא הגבלה מה להקריב בזמן היתר במות בא"י.

אז מה זה ככל אשר אנחנו עושים פה היום איש כל הישר בעיניו? 
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
אחד הבנים אמר:
משהוקם המדבר נאסרו הבמות. משנה ריש פי"ד דזבחים.
ושם בגמ' מבואר, וכן ברש"י על הפסוק שהבאת בפ' ראה, שאי"ז אזהרה לבמות אלא הגבלה מה להקריב בזמן היתר במות בא"י.

אז מה זה ככל אשר אנחנו עושים פה היום איש כל הישר בעיניו? 

רש"י פרשת ראה
(ח) לא תעשון ככל אשר אנחנו עשים וגו' - מוסב למעלה (דברים יא, לא) על כי אתם עוברים את הירדן וגו' כשתעברו את הירדן מיד מותרים אתם להקריב בבמה, כל ארבע עשרה שנה של כבוש וחלוק, ובבמה לא תקריבו כל מה שאתם מקריבים פה היום במשכן, שהוא עמכם ונמשח והוא כשר להקריב בו חטאות ואשמות נדרים ונדבות, אבל בבמה אין קרב אלא הנידר והנידב. וזהו איש כל הישר בעיניו, נדרים ונדבות שאתם מתנדבים על ידי שישר בעיניכם להביאם ולא על ידי חובה, אותם תקריבו בבמה: 
וכן בגמ' זבחים קיד.
בקיצור, כשתבואו לארץ ובזמן שיותר לכם להקריב בבמה, אל תקריבו כמו היום שאפשר להקריב הכל, אלא רק נו"נ.
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד הבנים אמר:
יעקוב אמר:
אחד הבנים אמר:
משהוקם המדבר נאסרו הבמות. משנה ריש פי"ד דזבחים.
ושם בגמ' מבואר, וכן ברש"י על הפסוק שהבאת בפ' ראה, שאי"ז אזהרה לבמות אלא הגבלה מה להקריב בזמן היתר במות בא"י.

אז מה זה ככל אשר אנחנו עושים פה היום איש כל הישר בעיניו? 

רש"י פרשת ראה
(ח) לא תעשון ככל אשר אנחנו עשים וגו' - מוסב למעלה (דברים יא, לא) על כי אתם עוברים את הירדן וגו' כשתעברו את הירדן מיד מותרים אתם להקריב בבמה, כל ארבע עשרה שנה של כבוש וחלוק, ובבמה לא תקריבו כל מה שאתם מקריבים פה היום במשכן, שהוא עמכם ונמשח והוא כשר להקריב בו חטאות ואשמות נדרים ונדבות, אבל בבמה אין קרב אלא הנידר והנידב. וזהו איש כל הישר בעיניו, נדרים ונדבות שאתם מתנדבים על ידי שישר בעיניכם להביאם ולא על ידי חובה, אותם תקריבו בבמה: 
וכן בגמ' זבחים קיד.
בקיצור, כשתבואו לארץ ובזמן שיותר לכם להקריב בבמה, אל תקריבו כמו היום שאפשר להקריב הכל, אלא רק נו"נ.
ועדיין דרוש פשט, כי משמע הפך הפסוק שאומר שיהיה בארץ מקום מיוחד לעשות הכל בשונה ממה שאנחנו עושים פה במדבר.
 
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
אחד הבנים אמר:
יעקוב אמר:
אז מה זה ככל אשר אנחנו עושים פה היום איש כל הישר בעיניו? 

רש"י פרשת ראה
(ח) לא תעשון ככל אשר אנחנו עשים וגו' - מוסב למעלה (דברים יא, לא) על כי אתם עוברים את הירדן וגו' כשתעברו את הירדן מיד מותרים אתם להקריב בבמה, כל ארבע עשרה שנה של כבוש וחלוק, ובבמה לא תקריבו כל מה שאתם מקריבים פה היום במשכן, שהוא עמכם ונמשח והוא כשר להקריב בו חטאות ואשמות נדרים ונדבות, אבל בבמה אין קרב אלא הנידר והנידב. וזהו איש כל הישר בעיניו, נדרים ונדבות שאתם מתנדבים על ידי שישר בעיניכם להביאם ולא על ידי חובה, אותם תקריבו בבמה: 
וכן בגמ' זבחים קיד.
בקיצור, כשתבואו לארץ ובזמן שיותר לכם להקריב בבמה, אל תקריבו כמו היום שאפשר להקריב הכל, אלא רק נו"נ.
ועדיין דרוש פשט, כי משמע הפך הפסוק שאומר שיהיה בארץ מקום מיוחד לעשות הכל בשונה ממה שאנחנו עושים פה במדבר.
למה כך משמע לך?
פירוש הפסוק כפשוטו, לא תעשון [בבמות שיהיו לכם כשתכנסו לארץ] ככל אשר אנחנו עושים פה היום, איש כל הישר בעיניו, שכ"א מקריב מה שהוא רוצה, אלא יהיו לכם הגבלות.
 
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
כי לא כתוב שיותרו שום במות! זה דרשה מכך שכל זמן שאין הניח מכל אויבכם מסביב עדיין אין את המקום אשר יבחר ה'.
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
לא הבנתי.
זה יודעים מפסוקים אחרים שבביאת הארץ יותרו הבמות בי"ד של כיבוש וחילוק עיין זבחים שם.
וזה כתוב קודם-כי אתם עוברים את הירדן.
אם כן ממילא הפסוק מדבר על מה יקרה כאשר תעברו את הירדן, ואומר שלא תעשון שם כפה, שפה זה איש כל הישר בעיניו.
 
חלק עליון תַחתִית