נשאלתי: הבועל יולדת נקבה – טמא שבעה או שבועים?תניא: 'דְּוֹתָהּ תִּטְמָא' – לְרַבּוֹת אֶת בּוֹעֲלָהּ.
נשאלתי: הבועל יולדת נקבה – טמא שבעה או שבועים?תניא: 'דְּוֹתָהּ תִּטְמָא' – לְרַבּוֹת אֶת בּוֹעֲלָהּ.
משה נפתלי אמר:נשאלתי: הבועל יולדת נקבה – טמא שבעה או שבועים?תניא: 'דְּוֹתָהּ תִּטְמָא' – לְרַבּוֹת אֶת בּוֹעֲלָהּ.
הטעם ברור כי יש דין טומאת נדה ויש טומאת יולדת והפסוק איירי בטומאת נדה או זבה בלבד שמטמא את בועלה ולא בטומאת יולדת.rk1234 אמר:הבועל את היולדת, טמא (ספרא תזריע א; נדה לה ב; רמב"ם משכב ומושב ג ג) שבעת ימים, בין שבא על יולדת זכר, ובין שבא על יולדת נקבה (שו"ת עצי ברושים לט), והוא אב מאבות הטומאה של תורה, שדין אחד לבועל יולדת ולבועל נדה (רמב"ם שם א,ג; הקדמת הרמב"ם לסדר טהרות), שנאמר: וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא (ויקרא יב ב) לרבות בועלה, ש"דותה תטמא", מקרא מיותר הוא, שהיה יכול לומר "וטמאה שבעת ימים כימי נדה" (ספרא שם; נדה שם, ורש"י ד"ה דותה). והראשונים מנו בין אבות הטומאות את הבועל טמאה, ובכלל זה בועל נדה, או זבה, או יולדת (הקדמת הרמב"ם לסדר טהרות).
לא כ"כ פשוטכמעיין המתגבר אמר:משה נפתלי אמר:נשאלתי: הבועל יולדת נקבה – טמא שבעה או שבועים?תניא: 'דְּוֹתָהּ תִּטְמָא' – לְרַבּוֹת אֶת בּוֹעֲלָהּ.
הטעם ברור כי יש דין טומאת נדה ויש טומאת יולדת והפסוק איירי בטומאת נדה או זבה בלבד שמטמא את בועלה ולא בטומאת יולדת.rk1234 אמר:הבועל את היולדת, טמא (ספרא תזריע א; נדה לה ב; רמב"ם משכב ומושב ג ג) שבעת ימים, בין שבא על יולדת זכר, ובין שבא על יולדת נקבה (שו"ת עצי ברושים לט), והוא אב מאבות הטומאה של תורה, שדין אחד לבועל יולדת ולבועל נדה (רמב"ם שם א,ג; הקדמת הרמב"ם לסדר טהרות), שנאמר: וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא (ויקרא יב ב) לרבות בועלה, ש"דותה תטמא", מקרא מיותר הוא, שהיה יכול לומר "וטמאה שבעת ימים כימי נדה" (ספרא שם; נדה שם, ורש"י ד"ה דותה). והראשונים מנו בין אבות הטומאות את הבועל טמאה, ובכלל זה בועל נדה, או זבה, או יולדת (הקדמת הרמב"ם לסדר טהרות).
מהג"ר שלמה הכהן מו"צ דווילנא (בעל חשק שלמה)rk1234 אמר:בין שבא על יולדת זכר, ובין שבא על יולדת נקבה (שו"ת עצי ברושים לט)
כעת נתעוררתי דהלא בלידה יבישתא אינה נדה אלא רק יולדת, ומשמע דאפ''ה טמא ז'.אין חכמה אמר:לא כ"כ פשוטכמעיין המתגבר אמר:משה נפתלי אמר:נשאלתי: הבועל יולדת נקבה – טמא שבעה או שבועים?
הטעם ברור כי יש דין טומאת נדה ויש טומאת יולדת והפסוק איירי בטומאת נדה או זבה בלבד שמטמא את בועלה ולא בטומאת יולדת.rk1234 אמר:הבועל את היולדת, טמא (ספרא תזריע א; נדה לה ב; רמב"ם משכב ומושב ג ג) שבעת ימים, בין שבא על יולדת זכר, ובין שבא על יולדת נקבה (שו"ת עצי ברושים לט), והוא אב מאבות הטומאה של תורה, שדין אחד לבועל יולדת ולבועל נדה (רמב"ם שם א,ג; הקדמת הרמב"ם לסדר טהרות), שנאמר: וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא (ויקרא יב ב) לרבות בועלה, ש"דותה תטמא", מקרא מיותר הוא, שהיה יכול לומר "וטמאה שבעת ימים כימי נדה" (ספרא שם; נדה שם, ורש"י ד"ה דותה). והראשונים מנו בין אבות הטומאות את הבועל טמאה, ובכלל זה בועל נדה, או זבה, או יולדת (הקדמת הרמב"ם לסדר טהרות).
כי השווה הכתוב טומאת יולדת לדין נדה
והיה מקום לטעון שנידת יולדת היא שבועיים
וא"כ בועלה נדתה עליו כמותה שבועים
מנין לך פשיטות זאת?