משבט הכהונא
משתמש ותיק
בסדר הדורות כתב בשם מג"ע בפי' ספר הזוהר ריש פרק אחרי מות כי נדב ואביהוא היו פחותים מבני כ'
ולכאורה תמוה דהרי בגמ' אמרינן דפחות מכ' ליכא עונשים
אמנם עיינתי קצת וראיתי שאין הדברים סתומים כדלהלן
ועיין בפת"ת סימן שעו ביא דברי הנוב"י (תנינא יו"ד קסד) דהכוונה שיענשו קודם מיתתם משא"כ לאחר מיתה נענשים אפילו קודם הגעה למצוות דאל"כ איש את רעהו וגו' ולפי"ז לכאורה קשה דהרי נענשו בחייהם
ועיין עוד בפת"ת סימן קפה שם הביא דברי החת"ס דדודאי משנעשו בני מצוה בשנים וסימנים מתחייבים בכל חיובי תורה בב״ד של מעלה ושל מטה. ומה שנמצא במדרשות שבני כ׳ נעשו ב״ע למעלה לא נאמר זה אלא בענשים על חטאים המחודשים לשעה כגון עונשי דור המדבר כו'
וע"ע בדברי החוות יאיר (סימן קסו) שציין הפת"ת בסימן שעו שרק דברים שלומדים מסברא אין נענשים
וע"ע בתשו' חכם צבי (סימן מט) דמה שאמרו בגמ' דל עשרין שנין דברי אגדה הן ואין משיבין מן האגדה (כמו"כ בחת"ס הנ"ל מוזכר סברא זו)
ועיין ברש"י על התורה בראשית כג שם משמע שאין בי"ד של מעלה דנים בפחות מבן כ' וע"ע ברש"י בערכין (ג ע"א ד"ה מכרת) משמע על חיוב כרת
ולכאורה תמוה דהרי בגמ' אמרינן דפחות מכ' ליכא עונשים
אמנם עיינתי קצת וראיתי שאין הדברים סתומים כדלהלן
ועיין בפת"ת סימן שעו ביא דברי הנוב"י (תנינא יו"ד קסד) דהכוונה שיענשו קודם מיתתם משא"כ לאחר מיתה נענשים אפילו קודם הגעה למצוות דאל"כ איש את רעהו וגו' ולפי"ז לכאורה קשה דהרי נענשו בחייהם
ועיין עוד בפת"ת סימן קפה שם הביא דברי החת"ס דדודאי משנעשו בני מצוה בשנים וסימנים מתחייבים בכל חיובי תורה בב״ד של מעלה ושל מטה. ומה שנמצא במדרשות שבני כ׳ נעשו ב״ע למעלה לא נאמר זה אלא בענשים על חטאים המחודשים לשעה כגון עונשי דור המדבר כו'
וע"ע בדברי החוות יאיר (סימן קסו) שציין הפת"ת בסימן שעו שרק דברים שלומדים מסברא אין נענשים
וע"ע בתשו' חכם צבי (סימן מט) דמה שאמרו בגמ' דל עשרין שנין דברי אגדה הן ואין משיבין מן האגדה (כמו"כ בחת"ס הנ"ל מוזכר סברא זו)
ועיין ברש"י על התורה בראשית כג שם משמע שאין בי"ד של מעלה דנים בפחות מבן כ' וע"ע ברש"י בערכין (ג ע"א ד"ה מכרת) משמע על חיוב כרת