huo yuc יום טוב
משתמש ותיק
או שפרשת פרה נאמרה אח"כ (באותו יום) ומי שנטמא קודם בטומאת אוהל לא נטמא?
כל עיקרו של אשכול זה פתחתי, על מנת לדעת אם אפשר לתרץ תירוץ זה.huo yuc יום טוב אמר:או שפרשת פרה נאמרה אח"כ (באותו יום) ומי שנטמא קודם בטומאת אוהל לא נטמא?
זה יפה, בהחלט.שמעיה אמר:איני יכול להוכיח. אך האם אין זה אומר דרשוני שדווקא ביום א' ניסן נאמרה פרשת פרה, ודיני טומאת אוהל?
אני הבנתי, שכאשר מתו נדב ואביהוא, אמר לו הקב''ה למשה, שכל הבא אל האוהל, כן כן, האוהל הזה של המשכן, יטמא שבעת ימים. ושכל הכלים שבאוהל, אף הם נטמאים לשבעה. ולכן, עשו פרה, כדי שתוכלו להזות על האנשים, ועל הכלים, ולטהרם.
זוהי הרגשתי כשאני קורא את פרשת פרה, שבעיקרון אמורה לבוא ולהסתדר מיד לאחר פרשת המילואים, ולענ''ד, הואיל ולא רצה הקב''ה להנציח את הפשלה האיומה שאירעה על ידי מות שני בני אהרן, שביום חנוכת המשכן, יום השמחה הגדולה והאדירה, נטמאו כל כלי אוהל מועד והיו צריכים לטהרם - על כן הבליעו את הדבר והרחיקו את פרשת פרה ודיני האוהל לספר במדבר.
וכל מי שיעיין אחרי דבריי אלה, בסוגיית הבבלי בשבת, שלמדים את מין האוהל הנטמא במת, מאוהל מועד - מובטח לו להרגיש מתיקות עצומה בתורה.
ושוב. אין הדברים מוכרחים ומוכחים, אך כך נראה לי בעניי.
וכמדומה שיש איזה אשכול ישן בעניין, שם כבר פרשתי את דבריי, וכמדומה שהיו מקורות בעד ונגד.
אגב, יתכן שהדיבור נאמר למשה מיד עם מות בני אהרן, טרם הוצאו החוצה.ובכן אמר:זה יפה, בהחלט.שמעיה אמר:איני יכול להוכיח. אך האם אין זה אומר דרשוני שדווקא ביום א' ניסן נאמרה פרשת פרה, ודיני טומאת אוהל?
אני הבנתי, שכאשר מתו נדב ואביהוא, אמר לו הקב''ה למשה, שכל הבא אל האוהל, כן כן, האוהל הזה של המשכן, יטמא שבעת ימים. ושכל הכלים שבאוהל, אף הם נטמאים לשבעה. ולכן, עשו פרה, כדי שתוכלו להזות על האנשים, ועל הכלים, ולטהרם.
זוהי הרגשתי כשאני קורא את פרשת פרה, שבעיקרון אמורה לבוא ולהסתדר מיד לאחר פרשת המילואים, ולענ''ד, הואיל ולא רצה הקב''ה להנציח את הפשלה האיומה שאירעה על ידי מות שני בני אהרן, שביום חנוכת המשכן, יום השמחה הגדולה והאדירה, נטמאו כל כלי אוהל מועד והיו צריכים לטהרם - על כן הבליעו את הדבר והרחיקו את פרשת פרה ודיני האוהל לספר במדבר.
וכל מי שיעיין אחרי דבריי אלה, בסוגיית הבבלי בשבת, שלמדים את מין האוהל הנטמא במת, מאוהל מועד - מובטח לו להרגיש מתיקות עצומה בתורה.
ושוב. אין הדברים מוכרחים ומוכחים, אך כך נראה לי בעניי.
וכמדומה שיש איזה אשכול ישן בעניין, שם כבר פרשתי את דבריי, וכמדומה שהיו מקורות בעד ונגד.
אבל זה גופא השאלה, אם קודם הדיבור ניתן לומר שחלה הטומאה מחמת נגיעה או האהלה של העבר.
תכלית, לפי זה הוצרכו לפרק את המשכן ביום השביעי [לפחות, לר"ת גם קודם הזאת שלישי ושביעי], כדי להטביל את כל הכלים ואת היריעות.שמעיה אמר:...ולכן, עשו פרה, כדי שתוכלו להזות על האנשים, ועל הכלים, ולטהרם...
אכן. מי אמר שלא?ובכן אמר:תכלית, לפי זה הוצרכו לפרק את המשכן ביום השביעי [לפחות, לר"ת גם קודם הזאת שלישי ושביעי], כדי להטביל את כל הכלים ואת היריעות.שמעיה אמר:...ולכן, עשו פרה, כדי שתוכלו להזות על האנשים, ועל הכלים, ולטהרם...
לכאורה בזמן המדבר, היו כל הכלים אינם עשויים לינחת, כך שגם מזבח הפנימי נטמא לכו"ע.
אף אחד.שמעיה אמר:אכן. מי אמר שלא?
שמעתי על סברא כזו לענין סותר על מנת לבנות במקומו דייקא, שיטת ר"י בר"י בשבת לא:שמעיה אמר:(בעניין כלי העשוי לנחת, יתכן שעל פי ה' יחנו חשוב כאיןעשוי לנחת. אין לי כוח לחפש מ''מ, ולכן אני מציין לך לדף על הדף בדף האחרון של חגיגה.)
לגבי התורה שבכתב, כתבתי שהוא מכבודם של בני אהרן זי''ע.ובכן אמר:אף אחד.שמעיה אמר:אכן. מי אמר שלא?
אלא שמגדיל קצת את התימה שדבר מרכזי כזה לא הוזכר בשום מקום בתורה שבכתב ושבעל פה.
שמעתי על סברא כזו לענין סותר על מנת לבנות במקומו דייקא, שיטת ר"י בר"י בשבת לב:שמעיה אמר:(בעניין כלי העשוי לנחת, יתכן שעל פי ה' יחנו חשוב כאיןעשוי לנחת. אין לי כוח לחפש מ''מ, ולכן אני מציין לך לדף על הדף בדף האחרון של חגיגה.)
אבל לומר שלכך חשוב כעשוי לנחת אינו מובן לי.
עיינתי.שמעיה אמר:עיינת בדף על הדף שם? (כמעט בטוח שדן שם על זה.)
הצדק עם כבודו.ובכן אמר:בלי לעיין בנושא, היית יכול לעיין באשכול הזה קצת... כולה 14 הודעות.זיידע אמר:לא עיינתי בנושא, אבל שאלה קטנה:
האם מופרך להגיד שבאמת בשבוע לאחר ר"ח ניסן היו כלי המקדש טמאים (והותרה בהם העבודה מכח עשה דוחה ל"ת שהרי הי' ציווי מפורש למשה לעבוד בימים אלו)?
שמא מפני שלא הוזכר אפי' ברמז בשום מקום, דבר גדול שכזה.זיידע אמר:...בדעת זקנים השאיר בצ"ע כיצד לא נטמאו כלי המשכן, ומשמע שפשיטא לי' שלא נטמאו.
אולי. זה שומט אבל את הקרקע תחת חידושו של ר' @שמעיהובכן אמר:שמא מפני שלא הוזכר אפי' ברמז בשום מקום, דבר גדול שכזה.זיידע אמר:...בדעת זקנים השאיר בצ"ע כיצד לא נטמאו כלי המשכן, ומשמע שפשיטא לי' שלא נטמאו.
כדרכה של תורה, עדיין יש מקום לדבריו, ולבקש תירוץ על שאלת ההעלם דבר בחז"ל.זיידע אמר:אולי. זה שומט אבל את הקרקע תחת חידושו של ר' @שמעיה
צ"ל: משום שטומאה הותרה בצבור.זיידע אמר:האם מופרך להגיד שבאמת היו כלי המקדש טמאים (והותרה בהם העבודה מכח עשה דוחה ל"ת)?
.ובכן אמר:שמא מפני שלא הוזכר אפי' ברמז בשום מקום, דבר גדול שכזה.
למ"ד בפנים מתו א"כ נטמא המשכן טומאת מת והיה צריך טבילה והזאת שלישי ושביעי, שהרי אהל של פשתן מקבל טומאה, ולא מצינו שנתפרק המשכן אחר כך, שהרי לא פסקו מעבודתן.
וי"ל כיון דכתיב ביה 'על פי יי יחנו ועל פיו יסעו', חשיב קבוע ולא מקבל טומאה.
וצ"ע היטב במס' שבת, דעיקר הלמוד שפשתן מטמא באוהל הוא רק בקבוע. וצע"ג.ולא ראיתי לדעתי מקום לקושיא של הטור, ולא תי' כלום. וצ"ע רחב בדינים אלו.
אכן, כבר ראיתי תירוץ זה, ואשר הקשו עליו, מצוטט בפרדס יוסף.משה נפתלי אמר:.ובכן אמר:שמא מפני שלא הוזכר אפי' ברמז בשום מקום, דבר גדול שכזה.
פירוש רבנו יעקב בעל הטורים על התורה:למ"ד בפנים מתו א"כ נטמא המשכן טומאת מת והיה צריך טבילה והזאת שלישי ושביעי, שהרי אהל של פשתן מקבל טומאה, ולא מצינו שנתפרק המשכן אחר כך, שהרי לא פסקו מעבודתן.
וי"ל כיון דכתיב ביה 'על פי יי יחנו ועל פיו יסעו', חשיב קבוע ולא מקבל טומאה..ותמה עליו הרב 'מנחת חינוך' ב'קומץ מנחה' מצוה רסד:וצ"ע היטב במס' שבת, דעיקר הלמוד שפשתן מטמא באוהל הוא רק בקבוע. וצע"ג.ולא ראיתי לדעתי מקום לקושיא של הטור, ולא תי' כלום. וצ"ע רחב בדינים אלו.
.ובכן אמר:לא נתכוונתי לראשונים הדנים בכך, אלא לחז"ל, שלא הזכירו מאומה על דבר גדול כזה, שהוצרכו הזאה ופירוק המשכן לטבילה.
ודרך אגב, מה הכוונה במשפט 'ולא ראיתי לדעתי מקום לקושיא של הטור, ולא תי' כלום'?ולא מצינו שנתפרק המשכן אחר כך.
אבדוק שוב מי דיבר בזה.ובכן אמר:עיינתי.שמעיה אמר:עיינת בדף על הדף שם? (כמעט בטוח שדן שם על זה.)
לא מצאתי שידבר מענין נשיאת הכלים במסעות המדבר כלל.
או מכוח טומאה הותרה בציבור.זיידע אמר:לא עיינתי בנושא, אבל שאלה קטנה:
האם מופרך להגיד שבאמת בשבוע לאחר ר"ח ניסן היו כלי המקדש טמאים (והותרה בהם העבודה מכח עשה דוחה ל"ת שהרי הי' ציווי מפורש למשה לעבוד בימים אלו)?
עי' תוס' 'סוף חגיגהובכן אמר:לכאורה בזמן המדבר, היו כל הכלים אינם עשויים לינחת, כך שגם מזבח הפנימי נטמא לכו"ע.
לא זכיתי להבינך.אבוקה כנגדו אמר:עי' תוס' 'סוף חגיגהובכן אמר:לכאורה בזמן המדבר, היו כל הכלים אינם עשויים לינחת, כך שגם מזבח הפנימי נטמא לכו"ע.
כו ע"ב ד"ה כלי עץובכן אמר:להבינך