קדמא ואזלא
משתמש ותיק
רש"י ויקרא פרשת שמיני יא,מז:
להבדיל - לא בלבד השונה, אלא שתהא יודע ומכיר ובקי בהן:
ובשפתי חכמים אות צ:
פירוש הא דהזהיר להבדיל וגו' לא בלבד שילמוד וידע הלכותיהן אלא צריך גם כן להטריח עצמו להכירן איזהו טמא ואיזהו טהור:
האם אמנם חובה על כל אחד להכיר במציאות את כל הטמאים והטהורים וסימניהם, ולא סגי בלימוד? כי כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.
ואזכיר בקשר לזה את הגמ' בחולין ט' ע"א 'ואמר רב יהודה אמר רב, תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה'. וברש"י ד"ה שחיטה - לאמן ידו לכך אפילו שבקי בהלכותיה. ובמהרש"א כ' וז"ל: וכן כתב שילמוד דינים והלכות כתיבת התורה ותפילין ומזוזה בכלל לימוד כל התורה אלא שילמוד וירגיל עצמו לכתוב ואף על גב דחיוב שיכתוב אדם לעצמו סת"ם יוצא ע"י אחר שכתבן לו מ"מ ירגילו הת"ח בכתיבה וק"ל: ועי' גם רש"ש.
להבדיל - לא בלבד השונה, אלא שתהא יודע ומכיר ובקי בהן:
ובשפתי חכמים אות צ:
פירוש הא דהזהיר להבדיל וגו' לא בלבד שילמוד וידע הלכותיהן אלא צריך גם כן להטריח עצמו להכירן איזהו טמא ואיזהו טהור:
האם אמנם חובה על כל אחד להכיר במציאות את כל הטמאים והטהורים וסימניהם, ולא סגי בלימוד? כי כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.
ואזכיר בקשר לזה את הגמ' בחולין ט' ע"א 'ואמר רב יהודה אמר רב, תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה'. וברש"י ד"ה שחיטה - לאמן ידו לכך אפילו שבקי בהלכותיה. ובמהרש"א כ' וז"ל: וכן כתב שילמוד דינים והלכות כתיבת התורה ותפילין ומזוזה בכלל לימוד כל התורה אלא שילמוד וירגיל עצמו לכתוב ואף על גב דחיוב שיכתוב אדם לעצמו סת"ם יוצא ע"י אחר שכתבן לו מ"מ ירגילו הת"ח בכתיבה וק"ל: ועי' גם רש"ש.