תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
רש"י ויקרא פרשת שמיני יא,מז:
להבדיל - לא בלבד השונה, אלא שתהא יודע ומכיר ובקי בהן:
ובשפתי חכמים אות צ:
פירוש הא דהזהיר להבדיל וגו' לא בלבד שילמוד וידע הלכותיהן אלא צריך גם כן להטריח עצמו להכירן איזהו טמא ואיזהו טהור:

האם אמנם חובה על כל אחד להכיר במציאות את כל הטמאים והטהורים וסימניהם, ולא סגי בלימוד? כי כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.

ואזכיר בקשר לזה את הגמ' בחולין ט' ע"א 'ואמר רב יהודה אמר רב, תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה'. וברש"י ד"ה שחיטה - לאמן ידו לכך אפילו שבקי בהלכותיה. ובמהרש"א כ' וז"ל: וכן כתב שילמוד דינים והלכות כתיבת התורה ותפילין ומזוזה בכלל לימוד כל התורה אלא שילמוד וירגיל עצמו לכתוב ואף על גב דחיוב שיכתוב אדם לעצמו סת"ם יוצא ע"י אחר שכתבן לו מ"מ ירגילו הת"ח בכתיבה וק"ל: ועי' גם רש"ש.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
קדמא ואזלא אמר:
כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.
אין דין ת"ח בזה"ז (רמ"א ביו"ד סי' רמג ס"ז).
זהו רק לענין לתת לו ליטרא דדהבא דמי בושת, עי"ש ברמ"א ס"ב.

ובכל אופן, בדברי רש"י עליהם נסובו דבריי לא הוזכר ת"ח.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
א. אמת, אך ראה משנ"ב סי' תקמז ס"ק יב דבזמננו אין כלל דין ת"ח.
ב. אכן, אף שציטטתי מראש הודעתו - עיקר כוונתי היתה למימרא דחולין.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
רש"י ויקרא פרשת שמיני יא,מז:
להבדיל - לא בלבד השונה, אלא שתהא יודע ומכיר ובקי בהן:
ובשפתי חכמים אות צ:
פירוש הא דהזהיר להבדיל וגו' לא בלבד שילמוד וידע הלכותיהן אלא צריך גם כן להטריח עצמו להכירן איזהו טמא ואיזהו טהור:

האם אמנם חובה על כל אחד להכיר במציאות את כל הטמאים והטהורים וסימניהם, ולא סגי בלימוד? כי כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.

ואזכיר בקשר לזה את הגמ' בחולין ט' ע"א 'ואמר רב יהודה אמר רב, תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה'. וברש"י ד"ה שחיטה - לאמן ידו לכך אפילו שבקי בהלכותיה. ובמהרש"א כ' וז"ל: וכן כתב שילמוד דינים והלכות כתיבת התורה ותפילין ומזוזה בכלל לימוד כל התורה אלא שילמוד וירגיל עצמו לכתוב ואף על גב דחיוב שיכתוב אדם לעצמו סת"ם יוצא ע"י אחר שכתבן לו מ"מ ירגילו הת"ח בכתיבה וק"ל: ועי' גם רש"ש.
היום סגי בכמה תמונות.
ואין צריך להכיר את כל המינים, דכידוע בכלל בהמות הטהורות של התורה יש מאות מינים.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
קדמא ואזלא אמר:
רש"י ויקרא פרשת שמיני יא,מז:
להבדיל - לא בלבד השונה, אלא שתהא יודע ומכיר ובקי בהן:
ובשפתי חכמים אות צ:
פירוש הא דהזהיר להבדיל וגו' לא בלבד שילמוד וידע הלכותיהן אלא צריך גם כן להטריח עצמו להכירן איזהו טמא ואיזהו טהור:

האם אמנם חובה על כל אחד להכיר במציאות את כל הטמאים והטהורים וסימניהם, ולא סגי בלימוד? כי כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.

ואזכיר בקשר לזה את הגמ' בחולין ט' ע"א 'ואמר רב יהודה אמר רב, תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה'. וברש"י ד"ה שחיטה - לאמן ידו לכך אפילו שבקי בהלכותיה. ובמהרש"א כ' וז"ל: וכן כתב שילמוד דינים והלכות כתיבת התורה ותפילין ומזוזה בכלל לימוד כל התורה אלא שילמוד וירגיל עצמו לכתוב ואף על גב דחיוב שיכתוב אדם לעצמו סת"ם יוצא ע"י אחר שכתבן לו מ"מ ירגילו הת"ח בכתיבה וק"ל: ועי' גם רש"ש.
היום סגי בכמה תמונות.
ואין צריך להכיר את כל המינים, דכידוע בכלל בהמות הטהורות של התורה יש מאות מינים.
 
הא מיהא, דבתמונות עכ"פ צריך ללמוד [לדברי רש"י הנ"ל], ואולם גם את זה לא ראיתי לרוב הלומדים שנהגו בכך.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
קדמא ואזלא אמר:
רש"י ויקרא פרשת שמיני יא,מז:
להבדיל - לא בלבד השונה, אלא שתהא יודע ומכיר ובקי בהן:
ובשפתי חכמים אות צ:
פירוש הא דהזהיר להבדיל וגו' לא בלבד שילמוד וידע הלכותיהן אלא צריך גם כן להטריח עצמו להכירן איזהו טמא ואיזהו טהור:

האם אמנם חובה על כל אחד להכיר במציאות את כל הטמאים והטהורים וסימניהם, ולא סגי בלימוד? כי כמדומה רוב הת"ח לא מצאנו שינהגו כן.

ואזכיר בקשר לזה את הגמ' בחולין ט' ע"א 'ואמר רב יהודה אמר רב, תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה'. וברש"י ד"ה שחיטה - לאמן ידו לכך אפילו שבקי בהלכותיה. ובמהרש"א כ' וז"ל: וכן כתב שילמוד דינים והלכות כתיבת התורה ותפילין ומזוזה בכלל לימוד כל התורה אלא שילמוד וירגיל עצמו לכתוב ואף על גב דחיוב שיכתוב אדם לעצמו סת"ם יוצא ע"י אחר שכתבן לו מ"מ ירגילו הת"ח בכתיבה וק"ל: ועי' גם רש"ש.
היום סגי בכמה תמונות.
ואין צריך להכיר את כל המינים, דכידוע בכלל בהמות הטהורות של התורה יש מאות מינים.
הא מיהא, דבתמונות עכ"פ צריך ללמוד [לדברי רש"י הנ"ל], ואולם גם את זה לא ראיתי לרוב הלומדים שנהגו בכך.
צריך ללמוד גם את כל הש''ס, וצריך ללמוד גם מסכת חולין, כשתראה מי שלומד חולין עם שו''ע, תוכל להעיר לו שילמד גם עם תמונות...
 
 
חלק עליון תַחתִית