חניכי הישיבות
משתמש ותיק
על קרא ד"והרים ממנו בקומצו" בגמ' ביומא[מז' ע"א] "ת"ר בקומצו שלא יעשה מידה לקומץ"
וברש"י כאן על הפסוק "ולא שיעשה כלי למידת קומצו וימדוד בו קומץ מן המנחה"
ובגמ' בבכורות למ"ד א"א לצמצם בידי אדם "ת"ש ממידת כלים ממידת מזבח שאני התם דרחמנא אמר עביד ובכל היכי דמצית למיעבד ניחא ליה"
וצ"ע היכי ס"ד דיעשה מידה לקומץ הלא א"א לצמצם בידי אדם?
העיון השני
על קרא ד"זה קרבן אהרן ובניו" כתב רש"י בזה"ל "אף הדיוטות מקריבין עשירית האיפה ביום שהן מתחנכין לעבודה אבל כהן גדול בכל יום שנא' מנחה תמיד"
ויל"ע בכהן שהקריב מנחת חביתין ונודע שהוא בן גרושה דהנה למ"ד כהן שנמצא חלל עבודתו כשרה היינו דבדיעבד כשרה אך הכא שזהו מנחה של כה"ג אם הוברר שהוא חלל לא חל דין מנחת חביתין כלל?
וכה"ג יש לדון בפר כהן משיח שנודע שכהן המשיח הוא חלל שא"כ הוברר עכשיו שהוא לא כהן ולא חייב בפר כהן משיח.וצ"ע.
וברש"י כאן על הפסוק "ולא שיעשה כלי למידת קומצו וימדוד בו קומץ מן המנחה"
ובגמ' בבכורות למ"ד א"א לצמצם בידי אדם "ת"ש ממידת כלים ממידת מזבח שאני התם דרחמנא אמר עביד ובכל היכי דמצית למיעבד ניחא ליה"
וצ"ע היכי ס"ד דיעשה מידה לקומץ הלא א"א לצמצם בידי אדם?
העיון השני
על קרא ד"זה קרבן אהרן ובניו" כתב רש"י בזה"ל "אף הדיוטות מקריבין עשירית האיפה ביום שהן מתחנכין לעבודה אבל כהן גדול בכל יום שנא' מנחה תמיד"
ויל"ע בכהן שהקריב מנחת חביתין ונודע שהוא בן גרושה דהנה למ"ד כהן שנמצא חלל עבודתו כשרה היינו דבדיעבד כשרה אך הכא שזהו מנחה של כה"ג אם הוברר שהוא חלל לא חל דין מנחת חביתין כלל?
וכה"ג יש לדון בפר כהן משיח שנודע שכהן המשיח הוא חלל שא"כ הוברר עכשיו שהוא לא כהן ולא חייב בפר כהן משיח.וצ"ע.