ההבדל בין חלק הכהנים בחזה לחלקם בשוק

אין חכמה

משתמש ותיק
גבי החזה כתיב
וְהִקְטִ֧יר הַכֹּהֵ֛ן אֶת־הַחֵ֖לֶב הַמִּזְבֵּ֑חָה וְהָיָה֙ הֶֽחָזֶ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו
מאידך גבי השוק כתיב 
וְאֵת֙ שׁ֣וֹק הַיָּמִ֔ין תִּתְּנ֥וּ תְרוּמָ֖ה לַכֹּהֵ֑ן
משמע קצת שהחזה מגיע מחלק הגבוה [וכן בדין שהוא מורם ומונף]
משא"כ השוק מגיע נתינה מחלק הישראל
ואולי זה ההבדל שגבי החזה כתיב
וְהִקְטִ֧יר הַכֹּהֵ֛ן אֶת־הַחֵ֖לֶב הַמִּזְבֵּ֑חָה וְהָיָה֙ הֶֽחָזֶ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו׃
והוא נתינה כללית לכל שבט הכהונה
משא"כ גבי חלק השוק כתיב
הַמַּקְרִ֞יב אֶת־דַּ֧ם הַשְּׁלָמִ֛ים וְאֶת־הַחֵ֖לֶב מִבְּנֵ֣י אַהֲרֹ֑ן ל֧וֹ תִהְיֶ֛ה שׁ֥וֹק הַיָּמִ֖ין לְמָנָֽה
היינו שהוא נתינה פרטית מהבעלים למקריב חלף עבודתו
 
 
דפח"ח
אבל אולי י"ל קצת באופן אחר
דהא דבימי המילואים משה אכל את החזה ואת השוק הקטירו, כי החזה הוא מדין העובד,
השוק הוא דין לכהנים, ולא היו עדין כהנים ולכן הוקטר.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
דפח"ח
אבל אולי י"ל קצת באופן אחר
דהא דבימי המילואים משה אכל את החזה ואת השוק הקטירו, כי החזה הוא מדין העובד,
השוק הוא דין לכהנים, ולא היו עדין כהנים ולכן הוקטר.
במילואים המהלך היה אחר
גם ביחס לתנופה ,שהונף החזה לבדו והיה למשה למנה 
וכל נתינת הכהנים שבד"כ אינה מונפת לפי פשטות הדברים [היינו השוק ותרומת הלחמים] הונפה שם והוקטרה
ואפ"ה לישנא דקרא שם [בפרשת תצווה] חזה התנופה ושוק התרומה [ונאמר שם שעי"ז נתקדשו שניהם]
משמע קצת שהשוק מורם מן הקרבן והחזה עומד להיות מונף
וצ"ע בזה
 
 

HaimL

משתמש ותיק
כִּי֩ אֶת־חֲזֵ֨ה הַתְּנוּפָ֜ה וְאֵ֣ת ׀ שׁ֣וֹק הַתְּרוּמָ֗ה לָקַ֙חְתִּי֙ מֵאֵ֣ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל מִזִּבְחֵ֖י שַׁלְמֵיהֶ֑ם וָאֶתֵּ֣ן אֹ֠תָ֠ם לְאַהֲרֹ֨ן הַכֹּהֵ֤ן וּלְבָנָיו֙ לְחׇק־עוֹלָ֔ם מֵאֵ֖ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃
 

דרומאי

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
גבי החזה כתיב
וְהִקְטִ֧יר הַכֹּהֵ֛ן אֶת־הַחֵ֖לֶב הַמִּזְבֵּ֑חָה וְהָיָה֙ הֶֽחָזֶ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו
מאידך גבי השוק כתיב 
וְאֵת֙ שׁ֣וֹק הַיָּמִ֔ין תִּתְּנ֥וּ תְרוּמָ֖ה לַכֹּהֵ֑ן
משמע קצת שהחזה מגיע מחלק הגבוה [וכן בדין שהוא מורם ומונף]
משא"כ השוק מגיע נתינה מחלק הישראל
ואולי זה ההבדל שגבי החזה כתיב
וְהִקְטִ֧יר הַכֹּהֵ֛ן אֶת־הַחֵ֖לֶב הַמִּזְבֵּ֑חָה וְהָיָה֙ הֶֽחָזֶ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו׃
והוא נתינה כללית לכל שבט הכהונה
משא"כ גבי חלק השוק כתיב
הַמַּקְרִ֞יב אֶת־דַּ֧ם הַשְּׁלָמִ֛ים וְאֶת־הַחֵ֖לֶב מִבְּנֵ֣י אַהֲרֹ֑ן ל֧וֹ תִהְיֶ֛ה שׁ֥וֹק הַיָּמִ֖ין לְמָנָֽה
היינו שהוא נתינה פרטית מהבעלים למקריב חלף עבודתו
א. גם החזה בתנופה.
ב. לדבריך המקדש בחלקו בחזה אינה מקודשת ובשוק מקודשת, ואין כן הדין.
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
אין חכמה אמר:
גבי החזה כתיב
וְהִקְטִ֧יר הַכֹּהֵ֛ן אֶת־הַחֵ֖לֶב הַמִּזְבֵּ֑חָה וְהָיָה֙ הֶֽחָזֶ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו
מאידך גבי השוק כתיב 
וְאֵת֙ שׁ֣וֹק הַיָּמִ֔ין תִּתְּנ֥וּ תְרוּמָ֖ה לַכֹּהֵ֑ן
משמע קצת שהחזה מגיע מחלק הגבוה [וכן בדין שהוא מורם ומונף]
משא"כ השוק מגיע נתינה מחלק הישראל
ואולי זה ההבדל שגבי החזה כתיב
וְהִקְטִ֧יר הַכֹּהֵ֛ן אֶת־הַחֵ֖לֶב הַמִּזְבֵּ֑חָה וְהָיָה֙ הֶֽחָזֶ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָֽיו׃
והוא נתינה כללית לכל שבט הכהונה
משא"כ גבי חלק השוק כתיב
הַמַּקְרִ֞יב אֶת־דַּ֧ם הַשְּׁלָמִ֛ים וְאֶת־הַחֵ֖לֶב מִבְּנֵ֣י אַהֲרֹ֑ן ל֧וֹ תִהְיֶ֛ה שׁ֥וֹק הַיָּמִ֖ין לְמָנָֽה
היינו שהוא נתינה פרטית מהבעלים למקריב חלף עבודתו
א. גם החזה בתנופה.
ב. לדבריך המקדש בחלקו בחזה אינה מקודשת ובשוק מקודשת, ואין כן הדין.
א. להיפך 
רק החזה בתנופה, השוק אינו מונף בפשוטו כפי שביארתי שזה פשטות לישנא דקרא
[הדין למעשה אינו כן וגם השוק מונף אבל מצינו הרבה כה"ג שפשטות לישנא דקרא הולך לפי עיקר הדברים איך שהם צריכים להיות בטעם הדבר והדין למעשה מתפשט בכל הפרטים בלא חילוק ]

ב. כפי שכתבתי באתי לפרש עיקר יסוד הדברים בפשוטו של מקרא
הדין למעשה אינו כן והושוו שניהם לתנופה ולתרומה
אבל יסוד הדבר שהחזה מגיע מחלק גבוה ועיקר התנופה תלוי בו ["חזה התנופה"]
והשוק מגיע מתרומת הישראל לכהן המקריב ["שוק התרומה]
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
רק החזה בתנופה, השוק אינו מונף, שזה פשטות לישנא דקרא.
.
מקרא מלא דיבר הכתוב:​
שׁוֹק הַתְּרוּמָה וַחֲזֵה הַתְּנוּפָה עַל אִשֵּׁי הַחֲלָבִים יָבִיאוּ לְהָנִיף תְּנוּפָה לִפְנֵי יְיָ.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
אין חכמה אמר:
רק החזה בתנופה, השוק אינו מונף, שזה פשטות לישנא דקרא.
.
מקרא מלא דיבר הכתוב:​
שׁוֹק הַתְּרוּמָה וַחֲזֵה הַתְּנוּפָה עַל אִשֵּׁי הַחֲלָבִים יָבִיאוּ לְהָנִיף תְּנוּפָה לִפְנֵי יְיָ.
אמת
וכפי שציינתי אף אני לעיל שזהו הדין למעשה שמונף גם השוק
שתנופת החזה מתפשטת גם השוק 
ותרומת השוק מתפשטת גם על החזה
אבל ביסודם חלוקים המה כפי שמשמע בפרשת צו 
שעניין התנופה מוזכר בחזה לבד 
[ואף בפרשת שמיני שהושוו עדין שמם עומד עליהם "חזה התנופה" ו"שוק התרומה"]

ועוד שלא ברירא בפשוטו שקאי הך קרא דשמיני לדורות
[אף שודאי הדין כן כדלעיל]
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
משמע קצת שהחזה מגיע מחלק הגבוה, משא"כ השוק מגיע נתינה מחלק הישראל.
.
בפירוש השווה הכתוב חזה ושוק זה לזה:​
כִּי אֶת־חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה לָקַחְתִּי מֵאֵת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל מִזִּבְחֵי שַׁלְמֵיהֶם וָאֶתֵּן אֹתָם לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן וּלְבָנָיו לְחָק־עוֹלָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
אין חכמה אמר:
משמע קצת שהחזה מגיע מחלק הגבוה, משא"כ השוק מגיע נתינה מחלק הישראל.
.
בפירוש השווה הכתוב חזה ושוק זה לזה:​
כִּי אֶת־חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה לָקַחְתִּי מֵאֵת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל מִזִּבְחֵי שַׁלְמֵיהֶם וָאֶתֵּן אֹתָם לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן וּלְבָנָיו לְחָק־עוֹלָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
מידו הכל ומשלו נתנו לבני אהרן ממה שבידינו 
ובאופן כללי זה ודאי אמת שנלקחו גם החזה וגם השוק מבני ישראל ע"י השולחן גבוה
והושוו זה לזה כפי שכתבתי אף אני לעיל 
אבל בצורה שבה ניתנים [היינו ביסוד הדבר] משמע שיש הפרש ביניהם 
כאן יד גבוה באמצע וכאן לא
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
וברמב"ן בפרשת שמיני פי' את עניין חזה התנופה ושוק התרומה באופ"א
 
חלק עליון תַחתִית