הנה ידוע הגמ' בשבועות ט''ו ב' וביום הקים את המשכן ביום אתה בונה ולא בלילה וכבר דנו אם הכוונה שהמשכן פסול אם בנאוהו בלילה או שלא קיימו את המצוה אך הוא כשר.
והנה יש לעיין האם את כלי המשכן גם היה צריך לבנות ביום או אפשר גם בלילה.
ורק לאחר שהושלמו כל הכלים ובאו לבנות את המשכן אז היה דין לבנותו רק ביום.
אבל בעת עשיית הכלים היה אפשר גם בלילה.
ןמצאתי בראשונים
הובא בספר בכור שור
הטעם שהוצרכה התורה להזהיר להדיא על לא תבערו אש שלא יאמרו אין זה מלאכה לכן נבעיר אש כדי שמיד במוצאי שבת נעשה מלאכה עם האש בזהב ובכסף ובנחושת בחנות הצורפין ע''כ משמעות לשונו שעשו במלאכת המשכן גם בלילה ולכן הזהיר שלא ידליקו את האש לצורך מוצאי שבת כי גם הבערת אש היא מלאכה גמורה.
אמנם לא כתוב בלשונו להדיא למלאכת המשכן אך קצת משמע כן ממה שאמר בזהב ובכסף ובנחושת אך כמובן שאין הדברים ראיה והכרח כלל.
להלן לשון בכור שור
ויקהל פרק לה פסוק ג
לא תבערו אש בכל מושבותיכם [ביום השבת]: לכן הזהיר על הבערה בהדיא יותר משאר מלאכות, לפי שאינה נראית מלאכה כל כך. שמא יאמרו לא נעשה מלאכה בשבת, אבל נזמין הכל ונבעיר בפחמין בחנות הצורפין לעשות בזהב ובכסף ובנחושת מיד כשיצא שבת, לכך נאמר: לא תבערו אש שאפילו להזמין בשבת אסור.עכ''ל.
ואפשר שאדרבה יש ללמוד להיפוך ממה שדקדק לכתוב בחנות הצורפין משמע שלא רצה לפרש על מלאכת המשכן אך גם זה לא מוכרח.
האם ידוע לרבנים שליט''א מקורות נוספים בענין לכאן או לכאן.
והנה יש לעיין האם את כלי המשכן גם היה צריך לבנות ביום או אפשר גם בלילה.
ורק לאחר שהושלמו כל הכלים ובאו לבנות את המשכן אז היה דין לבנותו רק ביום.
אבל בעת עשיית הכלים היה אפשר גם בלילה.
ןמצאתי בראשונים
הובא בספר בכור שור
הטעם שהוצרכה התורה להזהיר להדיא על לא תבערו אש שלא יאמרו אין זה מלאכה לכן נבעיר אש כדי שמיד במוצאי שבת נעשה מלאכה עם האש בזהב ובכסף ובנחושת בחנות הצורפין ע''כ משמעות לשונו שעשו במלאכת המשכן גם בלילה ולכן הזהיר שלא ידליקו את האש לצורך מוצאי שבת כי גם הבערת אש היא מלאכה גמורה.
אמנם לא כתוב בלשונו להדיא למלאכת המשכן אך קצת משמע כן ממה שאמר בזהב ובכסף ובנחושת אך כמובן שאין הדברים ראיה והכרח כלל.
להלן לשון בכור שור
ויקהל פרק לה פסוק ג
לא תבערו אש בכל מושבותיכם [ביום השבת]: לכן הזהיר על הבערה בהדיא יותר משאר מלאכות, לפי שאינה נראית מלאכה כל כך. שמא יאמרו לא נעשה מלאכה בשבת, אבל נזמין הכל ונבעיר בפחמין בחנות הצורפין לעשות בזהב ובכסף ובנחושת מיד כשיצא שבת, לכך נאמר: לא תבערו אש שאפילו להזמין בשבת אסור.עכ''ל.
ואפשר שאדרבה יש ללמוד להיפוך ממה שדקדק לכתוב בחנות הצורפין משמע שלא רצה לפרש על מלאכת המשכן אך גם זה לא מוכרח.
האם ידוע לרבנים שליט''א מקורות נוספים בענין לכאן או לכאן.