מהם מטרת הייסורים?

דוד 123

משתמש רגיל
בספר דרך ה' מבואר שיש שני מיני יסורים, אחד הוא לעורר את האדם לתשובה, והשני הם ייסורי מירוק, 
אשמח אם למישהו יש ביאור מתקבל על הדעת בביאור ייסורי מירוק, כיצד זה עובד, ומה ענין יש להקב"ה שהאדם יסבול אילולי הענין הראשון של תשובה?
 

דוד 123

משתמש רגיל
פותח הנושא
יואב בן צרויה אמר:
איפה הרמח"ל כותב את זה?

דרך ה חלק ב פרק ג אות ה וז"ל:
ה. יסורין להערה: ואולם מן השרש הזה יצא עוד ענף א׳ בענין היסורין. כי עוד אפשר שיהיה אדם צדיק ובידו חטאים, או בינוני ושקול במעשיו, ותהיה הגזירה עליו שיעוררוהו לתשובה, והנה אז ייסרוהו מן השמים כדי שישים אל לבו ויפשפש במעשיו. ואמנם אין היסורין האלה ממין יסורי הכפרה שזכרנו למעלה, שתכליתם למרק העונות בעה״ז, אבל יסורין אלה יסורי הערה הם, להעיר הלב לתשובה, כי אולם לא נבראו העונשים אלא בהעדר התשובה, אבל הנרצה לפניו ית׳ הוא שלא יחטא האדם, ואם יחטא ישוב, ואם לא שב - כדי שלא יאבד יצטרף בעונשין. וע״כ יבואו תחלה יסורין להערה, ואם לא יתעורר האדם בהם, אז יתיסר ביסורי המירוק. ועל ענין זה אמר אליהוא, ויגל אזנם למוסר ויאמר כי ישובון מאון:
 

יואב בן צרויה

משתמש חדש
דוד 123 אמר:
בספר דרך ה' מבואר שיש שני מיני יסורים, אחד הוא לעורר את האדם לתשובה, והשני הם ייסורי מירוק, 
אשמח אם למישהו יש ביאור מתקבל על הדעת בביאור ייסורי מירוק, כיצד זה עובד, ומה ענין יש להקב"ה שהאדם יסבול אילולי הענין הראשון של תשובה?
תעיין בפרק לפני כן (בפרק ב) באות ה שם הוא מסביר שזה עניין סגולי
והנה האיש הצדיק שהרבה בעצמו שיעור גדול מן הזוהר והמעלה, אך מצד אחר מפני מיעוט מעשים רעים שעשה, הנה נמצא בו תערובת קצת חשך ועכירות, כל זמן שיש בו התערובת הזה, איננו מוכן והגון לדביקות בו ית׳. ע״כ גזר החסד העליון, שימצא לו צירוף, והוא כלל היסורין ששם ית״ש בסגולתם להסיר מאותו האדם העכירות ההוא, וישאר זך ובהיר מוכן לטובה בזמן הראוי.

אמנם עדיין אפשר לנסות להבין העניין הסגולי הזה
 

יואב בן צרויה

משתמש חדש
ייסורים הם לא המצב המבוקש של האדם בעולם הזה ו
ממילא ייתכן דעל ידם מתנתק מאחיזתו ביסודות הגשמיים של העוה"ז
כיוון שהוא נהיה פחות קשור למערכת הסדרים ה'עוילומזדיקרית'
 

באר את התורה

משתמש ותיק
בספר דרך ה' מבואר שיש שני מיני יסורים, אחד הוא לעורר את האדם לתשובה, והשני הם ייסורי מירוק,
אשמח אם למישהו יש ביאור מתקבל על הדעת בביאור ייסורי מירוק, כיצד זה עובד, ומה ענין יש להקב"ה שהאדם יסבול אילולי הענין הראשון של תשובה?
צריך להבין באופן כללי מהי מטרת הגהינום הרי הוא אינו בשביל שיעשה שמה תשובה ואם הוא בשביל להרתיע את האדם שלא יעשה עבירות בעולם למעשה הקבה יכול גם לעבוד עלינו שיש גהינום ולא לתת לנו גהינום כיון שאחרי המיתה כבר אין לזה שום משמעות

ולמעשה התשובה היא שמהות העבירה הינה עצם חילול השם שנגרם בכך שעבר על רצונו יתברך ובזה שהקבה כביכול מעניש אותו חוזר כבוד שמיים על ידי האדם ובזה מתוקן החילול שם שמיים וכמו שטדם כשמרביצים לו הוא נוקם וזה משום שהוא מחזיר את כבודו האבוד בזה שהוא מראה שהוא חזק יותר
וה"ה לייסורים שהם באים בתור מירוק היינו לכפר לו אפי בלא תשובה דבזה שהוא מתייסר ע"י הקבה מתגדל שמו בעולם ובשל כך מתכפרים לו עוונתיו
 

תיובתא

משתמש ותיק
מעבר לעניין של "צדיק ורע לו וכו'", ייתכנו ייסורים שלא באים כגמול על חטא, אלא הם בבחינת מבחן נאמנות להקב"ה. כך נתבאר בספר איוב.
 

אביי ורבא

משתמש ותיק
בספר דרך ה' מבואר שיש שני מיני יסורים, אחד הוא לעורר את האדם לתשובה, והשני הם ייסורי מירוק,
אשמח אם למישהו יש ביאור מתקבל על הדעת בביאור ייסורי מירוק, כיצד זה עובד, ומה ענין יש להקב"ה שהאדם יסבול אילולי הענין הראשון של תשובה
כותר האשכול - מהם מטרת היסורים. בפסוק מפורש כי יסורים באים כדי שהאדם ישוב אל דרך הישר - וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך (דברים ה ח).
מעולם תמהתי על מאמר הש"ס - כל מה דעביד רחמנא לטב עביד - וידוע עד כמה נשנית מאמר זו בפי חסידים וחייים בהם שהכל לטובה ורק שנעלם ממנו איזה טובה יש בהם ומתפללים "הראנו ד' חסדך" שהקב"ה יגלה לנו הטובה. וכל זה ידוע, אבל בפסוק לכאורה מובהר כי אינם לטובה ורק באים כעונש לחזור בתשובה
 

הערשלה

משתמש ותיק
בספר דרך ה' מבואר שיש שני מיני יסורים, אחד הוא לעורר את האדם לתשובה, והשני הם ייסורי מירוק,
אשמח אם למישהו יש ביאור מתקבל על הדעת בביאור ייסורי מירוק, כיצד זה עובד, ומה ענין יש להקב"ה שהאדם יסבול אילולי הענין הראשון של תשובה?
למעשה היסורין הללו הם בעצם מתנה נפלאה לאדם,
בצורה פשוטה ניתן להסביר שהם כמו המחיר שאדם משלם בחנות עבור מוצר הנחוץ לו.
כשאדם נפרק מאלף שקל זה אולי אירוע לא נעים, אבל כשהיא מקבל תמורתם דירה בירושלים, זה נהפך להזדמנות פז.
כלומר המחיר אותו מחיר, כל השאלה רק מהי התמורה.
גם כאן כשאדם תופס מהי התמורה עבור אותם יסורין, הרי זאת הזדמנות פז.

בעומק העניין דווקא הקושי שבהם הוא המביא את האדם למצב חדש שקודם לא היה בו.
כשמקבל את היסורין בצורה הנכונה הוא מגלה מציאות ברובד פנימי ועמוק יותר שהיה עד עכשיו נסתר ממנו.
ממילא ככל שהם יותר קשים הריווח שלו גדל יותר.

וכמו שהזכירו את מבחן הנאמנות שככל שאדם עומד בהם בקשיים גדולים יותר, הוא בעצם מגלה את כבוד ה' במציאות עוד יותר נמוכה ונסתרת, ממילא הגילוי שמגלה הרבה יותר עוצמתי וחזק.
ידוע שכל מהות האדם באדם היא גילוי מלכותו בעולם המעלימו, לכן המקבל יסורין ראוי שיקבלם באהבה מתוך הבנה שנותנים לו את ההזדמנות המיוחדת לגלות כבוד ה' במקום זה דווקא.
 
חלק עליון תַחתִית