עזרה בקשב ( רטלין)

עזרה ושיתופי מידע בנושאים שאינם קשורים במישרין לתחום התורתי

יהודה יעקבזון
הודעות: 920
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 467 פעמים
קיבל תודה: 612 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 23 יוני 2021, 16:22

כי הם חיינו כתב:
23 יוני 2021, 01:05
ובהרבה מקרים זה לא שהבעיה נפטרה ע"י שהדם מרוצה, אלא שהאדם מצליח לעקוף את הבעיה שלא תפריע לו לתפקד נורמלי למרות שהבעיה קיימת,

נגעת בליבת העניין.
לדעתי, בנפש אין קיצורי דרך, ואין עקיפות.
משל למה הדבר דומה.
נהג רכב שבכביש הראשי הוא לא מסתדר עם הנהגים האחרים וכדו',
לאחר שנמאס עליו לעשות עקיפות, כי הוא הרי הוא תמיד מוצא שוב את עצמו באותם סיטואציות,
הוא יורד לשוליים, ומסתדר שם יפה, עד לקטע שבו אין כבר שוליים,
הוא יהי' חייב לחזור לכביש הראשי ולהתמודד...
הנמשל הוא, שאם הבעי' קיימת, אז היא קיימת, וע"פ רוב, היא תצוף בוריאצי' כזו או אחרת.


כי הם חיינו
הודעות: 630
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי כי הם חיינו » 23 יוני 2021, 17:05

יהודה יעקבזון כתב:
23 יוני 2021, 16:22
כי הם חיינו כתב:
23 יוני 2021, 01:05
ובהרבה מקרים זה לא שהבעיה נפטרה ע"י שהדם מרוצה, אלא שהאדם מצליח לעקוף את הבעיה שלא תפריע לו לתפקד נורמלי למרות שהבעיה קיימת,

נגעת בליבת העניין.
לדעתי, בנפש אין קיצורי דרך, ואין עקיפות.
משל למה הדבר דומה.
נהג רכב שבכביש הראשי הוא לא מסתדר עם הנהגים האחרים וכדו',
לאחר שנמאס עליו לעשות עקיפות, כי הוא הרי הוא תמיד מוצא שוב את עצמו באותם סיטואציות,
הוא יורד לשוליים, ומסתדר שם יפה, עד לקטע שבו אין כבר שוליים,
הוא יהי' חייב לחזור לכביש הראשי ולהתמודד...
הנמשל הוא, שאם הבעי' קיימת, אז היא קיימת, וע"פ רוב, היא תצוף בוריאצי' כזו או אחרת.
אני לא איש מקצוע בנפש, ויתכן שאני טועה במה שאני כותב,
אבל ההתרשמות שלי ממה ששמעתי מאנשי מקצוע שלבעיות רגשיות בהחלט יש מעקפיים,
וצריך לדעת שגם טיפול רגשי או פסיכלוגי לא תמיד פוטר את הבעיה אלא מלמד לחיות איתה, ולעיתים בצורה של מעקף,
 


יהודה יעקבזון
הודעות: 920
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 467 פעמים
קיבל תודה: 612 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 23 יוני 2021, 17:17

יש בעיות שאפשר לעקוף. יותר נכון, לדעת להתמודד אתם, ולהכיל אותם. [כפי שכתבת]
אבל יש לכך תנאי, שהם קודם כל יהיו 'מודעים' לאדם.


הערשלה
הודעות: 978
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי הערשלה » 23 יוני 2021, 19:16

יהודה יעקבזון כתב:
23 יוני 2021, 17:17
יש בעיות שאפשר לעקוף. יותר נכון, לדעת להתמודד אתם, ולהכיל אותם. [כפי שכתבת]
אבל יש לכך תנאי, שהם קודם כל יהיו 'מודעים' לאדם.
אין צורך לעקוף שום בעיה.
צריך לדעת רק איך להתמודד נכון.
יועץ רגשי שמייעץ לבצע מעקף, בעצם מודה בכך שלא יודע/יכול לתת מענה הפיתרון לבעיה.

אבל בהקשר של הפרעת קשב, מדובר בקושי מהותי מבחינת חוסר משמעותי בחומרים במוח והתרופה נותנת לכך מענה.
כל טיפול רגשי שיהיה, לא יעזור כשיש חוסר משמעותי בחומרים שחסרים.


יהודה יעקבזון
הודעות: 920
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 467 פעמים
קיבל תודה: 612 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 23 יוני 2021, 20:05

לא מבין בחומרים במוח.
מה שברור לי, שטיפול רגשי נכון, מחולל שינוים,
ואם הפרעת הקשב נבע מבעיות רגשיים, [בהודעתי הראשונה ציטטתי מתוך מאמר של פסיכולוג נודע בהקשר לכך]
אז זה נפתר כתוצאה מהטיפול.


הערשלה
הודעות: 978
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי הערשלה » 23 יוני 2021, 22:10

יהודה יעקבזון כתב:
23 יוני 2021, 20:05
לא מבין בחומרים במוח.
מה שברור לי, שטיפול רגשי נכון, מחולל שינוים,
ואם הפרעת הקשב נבע מבעיות רגשיים, [בהודעתי הראשונה ציטטתי מתוך מאמר של פסיכולוג נודע בהקשר לכך]
אז זה נפתר כתוצאה מהטיפול.
אני אסביר, טיפול רגשי אמיתי מחולל שינויים ומשנה את מצב החומרים במוח.
אבל מה שקורה שכשיש הפרעת קשב קלאסית כמו במקרים קשים של דיכאון או כפייתיות, לא ניתן לעשות שינויים מהותיים ללא סיוע של תרופות.

מה שברור שבגלל הספק ממה נובעים התסמינים האם מבעיות רגשיות או מהפרעת קשב, כדאי ומומלץ במיידי לקחת תרופות ובמקביל לראות מה קורה בחלק הרגשי.
מי שמנסה לעבוד הפוך עלול להפסיד זמן יקר ומיותר.


נ.ב. כדאי לדעת שרכיבה טיפולית וטיפולים נוירופידבק ודומיהם מאוד עוזרים להפרעות קשב, כיוון שהם מתערבים באופן ישיר בפעילות המוח.
ושוב כשזה במקביל לתרופה, זה ממש שילוב מנצח.


יהודה יעקבזון
הודעות: 920
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 467 פעמים
קיבל תודה: 612 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 23 יוני 2021, 22:18

תודה על הודעתך.
וודאי שילד ש'סובל', כדאי במקביל גם לקחת תרופה.

אך נשארתי אובססיבי... ואעתיק שוב את ההודעה הרלוונטית.

מתוך מאמר של הרב בן ציון סורוצקין שהועלה כאן.

ADHD מהווה דוגמא טובה להפרעה, בה המטפלים הקליניים נחפזים להגיע למסקנות מוקדמות אודות סיבות ההפרעה. הקריטריונים הדיאגנוסטיים הרשמיים של DSM-IV לאבחון ADHD מציינים בברור כי: "הסימפטומים... לא מוסברים טוב יותר בעזרת הפרעה נפשית אחרת (לדוגמא, הפרעות במצבי-רוח, הפרעת חרדה...). ולמעשה, קיימות הוכחות מחקריות רבות המצביעות על-כך שהפרעות נפשיות רבות גורמות לסימפטומים דומים לאלו של ADHD עם כל זאת, נראה כי מטפלים רבים מתעלמים מכך, ומגיעים לאבחנה של ADHD מבלי לחקור סיבות אפשריות נוספות. גיונס (2002), לדוגמא, מפציר בפני מטפלים לשקול אפשרות קיומה של הפרעת חיבור (attachment disorder) לפני שיגיעו אולי לאבחנה מוטעית של ADHD ואילו הלאז ואחרים (2002) בוחנים את הלחצים החברתיים הדוחפים מטפלים בני-זמננו לאבחן ADHD ולהמליץ על תרופות בלי לקחת בחשבון את הדינמיקה המשפחתית [הערה] כגורם אפשרי לסימפטומים. בדומה לכך, יצא גלבס (2004) במחאה כנגד עלון מטעה של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, הקובע כי "בדרך כלל נחשב ADHD להפרעה נוירו-כימית" וזאת כאשר קיימות הוכחות מדעיות רבות הדורשות לכל הפחות הסתייגות כלשהי מאותה קביעה פשטנית מדי, אם לא מטעה.

_____
לפי הניסיון שלי, לעתים קרובות מתעלמים מדינמיקה משפחתית כגורם סיבתי אפשרי, גם כאשר ידוע למטפלים על פתולוגיה חמורה במשפחה!


הערשלה
הודעות: 978
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי הערשלה » 23 יוני 2021, 22:44

יהודה יעקבזון כתב:
23 יוני 2021, 22:18
תודה על הודעתך.
וודאי שילד ש'סובל', כדאי במקביל גם לקחת תרופה.

אך נשארתי אובססיבי... ואעתיק שוב את ההודעה הרלוונטית.

מתוך מאמר של הרב בן ציון סורוצקין שהועלה כאן.

ADHD מהווה דוגמא טובה להפרעה, בה המטפלים הקליניים נחפזים להגיע למסקנות מוקדמות אודות סיבות ההפרעה. הקריטריונים הדיאגנוסטיים הרשמיים של DSM-IV לאבחון ADHD מציינים בברור כי: "הסימפטומים... לא מוסברים טוב יותר בעזרת הפרעה נפשית אחרת (לדוגמא, הפרעות במצבי-רוח, הפרעת חרדה...). ולמעשה, קיימות הוכחות מחקריות רבות המצביעות על-כך שהפרעות נפשיות רבות גורמות לסימפטומים דומים לאלו של ADHD עם כל זאת, נראה כי מטפלים רבים מתעלמים מכך, ומגיעים לאבחנה של ADHD מבלי לחקור סיבות אפשריות נוספות. גיונס (2002), לדוגמא, מפציר בפני מטפלים לשקול אפשרות קיומה של הפרעת חיבור (attachment disorder) לפני שיגיעו אולי לאבחנה מוטעית של ADHD ואילו הלאז ואחרים (2002) בוחנים את הלחצים החברתיים הדוחפים מטפלים בני-זמננו לאבחן ADHD ולהמליץ על תרופות בלי לקחת בחשבון את הדינמיקה המשפחתית [הערה] כגורם אפשרי לסימפטומים. בדומה לכך, יצא גלבס (2004) במחאה כנגד עלון מטעה של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, הקובע כי "בדרך כלל נחשב ADHD להפרעה נוירו-כימית" וזאת כאשר קיימות הוכחות מדעיות רבות הדורשות לכל הפחות הסתייגות כלשהי מאותה קביעה פשטנית מדי, אם לא מטעה.

_____
לפי הניסיון שלי, לעתים קרובות מתעלמים מדינמיקה משפחתית כגורם סיבתי אפשרי, גם כאשר ידוע למטפלים על פתולוגיה חמורה במשפחה!
אין לי בעיה עם מה שהוא כותב, אני אפילו מסכים איתו באופן כללי, רק בא נעשה חשבון.
יש לך ילד שלא לומד כלום, לא ממושמע ומסתבך כל הזמן עם כללים בכיתה, לא מצליח להתנהל נכון בחברה.
אם תלך על מסלול של טיפול רגשי, יתכן שאחרי חצי שנה תראה שיפור חלקי.
אם תלך על מסלול של תרופות ברור שתראה שיפור מלא מיידי.

אז תגיד לי מה אתה מעדיף??

אבל שוב אני מציע לשלב כשהתחלה היא בדגש על תרופות.


פותח הנושא
אוזנים לתורה
הודעות: 31
הצטרף: 14 דצמבר 2020, 20:55
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי אוזנים לתורה » 23 יוני 2021, 23:13

הערשלה כתב:
23 יוני 2021, 15:07
כי הם חיינו כתב:
23 יוני 2021, 01:12
הערשלה כתב:
22 יוני 2021, 23:07
מה שנקרא 'טעם בלימוד', הייתי מעוניין לדעת במה הוא מתבטא, כדי להבין את מהותו וממילא את ההתייחסות הנכונה אליו.
טעם בלימוד זה מתבטא בזה שאדם מרגיש שהוא מצליח ללמוד ולהתקדם בלימוד, להספק מסויים בלימוד, והבנה של מה שהוא לומד, והכל בהתאם לגיל ולמצב,
והעיקר שזה גורם לו לתחושת סיפוק מהצלחה שלו, ואולי עיקר העיקרים שהוא הוא המעמד שזה נותן לו בעיני החברה וממילא בעיני עצמו,
מה שכתבת מאוד מעניין.
טעם בלימוד = הרגשת סיפוק והצלחה וקבלת מעמד בחברה.

חלק מהתסמינים של הסובלים מהקושי של הפרעת קשב כידוע, ממש מפריעים להרגשת סיפוק והצלחה ולקבלת מעמד בחברה.
קשה להאמין שילד עם תסמינים אלו יכול לפי"ז להרגיש 'טעם בלימוד'.

מנסיוני עם מאות תלמידים, הסובלים מקשב אין להם לא סיפוק, לא הצלחה וודאי לא מעמד חיובי בחברה.
יתכן ומי שעוסק עם תלמידים זמן רב .ומשקיע הרבה בכוחות הנפש .רואה הרבה יותר בעיות " צל הרים נראה לו כהרים" ולכן  גם קשיים, שיתכן ,ואם התלמיד יקבל טעם בלימוד ,ויקבל סיפוק ,נראה להם שכל מקרה  של קושי הוא מקרה פסיכולוגי שמצריך טיפול בכוחות הנפש וכדומה.     אין מקום לזלזל בקשיים אבל אין עניין לעשות מכל קושי בעיה פסיכולוגית ,  יש דברים שעם עידוד ,ויצירת סיפוק בלימוד      הבעיות יכולות להעלם לגמרי 


הערשלה
הודעות: 978
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 413 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עזרה בקשב ( רטלין)

שליחה על ידי הערשלה » 23 יוני 2021, 23:31

אוזנים לתורה כתב:
23 יוני 2021, 23:13
הערשלה כתב:
23 יוני 2021, 15:07
כי הם חיינו כתב:
23 יוני 2021, 01:12

טעם בלימוד זה מתבטא בזה שאדם מרגיש שהוא מצליח ללמוד ולהתקדם בלימוד, להספק מסויים בלימוד, והבנה של מה שהוא לומד, והכל בהתאם לגיל ולמצב,
והעיקר שזה גורם לו לתחושת סיפוק מהצלחה שלו, ואולי עיקר העיקרים שהוא הוא המעמד שזה נותן לו בעיני החברה וממילא בעיני עצמו,
מה שכתבת מאוד מעניין.
טעם בלימוד = הרגשת סיפוק והצלחה וקבלת מעמד בחברה.

חלק מהתסמינים של הסובלים מהקושי של הפרעת קשב כידוע, ממש מפריעים להרגשת סיפוק והצלחה ולקבלת מעמד בחברה.
קשה להאמין שילד עם תסמינים אלו יכול לפי"ז להרגיש 'טעם בלימוד'.

מנסיוני עם מאות תלמידים, הסובלים מקשב אין להם לא סיפוק, לא הצלחה וודאי לא מעמד חיובי בחברה.
יתכן ומי שעוסק עם תלמידים זמן רב .ומשקיע הרבה בכוחות הנפש .רואה הרבה יותר בעיות " צל הרים נראה לו כהרים" ולכן  גם קשיים, שיתכן ,ואם התלמיד יקבל טעם בלימוד ,ויקבל סיפוק ,נראה להם שכל מקרה  של קושי הוא מקרה פסיכולוגי שמצריך טיפול בכוחות הנפש וכדומה.     אין מקום לזלזל בקשיים אבל אין עניין לעשות מכל קושי בעיה פסיכולוגית ,  יש דברים שעם עידוד ,ויצירת סיפוק בלימוד      הבעיות יכולות להעלם לגמרי 
כל מילה נוספת מיותרת!
אכן לא צריך לעשות מכל דבר עסק (כשהוא לא...) וכשיש גישמאק בלימוד הבעיות הקטנות נעלמות.

מקווה שהאשכול עזר לך בעניין

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים