מלאכת המשכן בשבת

נבשר

משתמש ותיק
בתחילת הפרשה כתוב "ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה' כל העשה בו מלאכה יומת"​
וברש"י : "ששת ימים" - הקדים להם אזהרת שבת לציווי מלאכת המשכן לומר שאינו דוחה את השבת.
וצ"ב למה איכא ב' דרשות לעניין בניית המשכן ובית המקדש, שביבמות ו'. איתא "יכול יהא בנין בית המקדש דוחה שבת ת"ל (ויקרא יט, ל) את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו כולכם חייבין בכבודי".
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
מעלה יתרה למשכן, שעתיד להמשח בשמן המשחה; ומעלה יתרה למקדש – שקדושתו קדושת עולם.
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
מעלה יתרה למשכן, שעתיד להמשח בשמן המשחה; ומעלה יתרה למקדש – שקדושתו קדושת עולם.
כמשה מפי הגבורה או כמשה קיבל תורה מסיני? מהיכן?
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
מתלמוד בבלי עמוד ב.
אמרינן שאין ביהמ"ק קיים, (שזה אולי המכוון בדבריך בקדושתו עולמית) , אבל מעלה למשכן היכן?
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
בפרק ידיעות הטומאה.
ילפותא מטמא בעזרה ללאו דשבת? ולגבי איסור שבת מאי נפק"מ חשיבות המשכן או המקדש הרי מצד הלאו אינו נדחה?
תוסף - "שעתיד" אינו ענין לטמא, שהתם כבר הוא משוח, אבל "עתיד" להימשח יהא היתר ללאו?
ידיעת העתידות?
 

דחיל חטאן

משתמש ותיק
לעיל פרשת כי תשא כתיב אך את שבתותי תשמורו, פירש"י ללמד שבניין בית המקדש אינו דוחה את השבת, וכן פירש"י לק' ריש ויקהל עהפ"ס ששת ימים וכו' וצ"ע מדוע בעי ב' מקראות, ואולי שם אתא גבי מבעיר (למ"ד לחלק ולמ"ד ללאו יצאת ה"נ גבי מלאכת המשכן), אכן צ"ע בקרא דפרשת קדושים (ויקרא יט, ל) את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו דגם שם פירש"י כן, וכנראה הוצרך לקרא דפרשת קדושים גבי בית המקדש, דלא ילפינן ליה ממשכן ודו"ק.
 
חלק עליון תַחתִית