דרש ר' פפוס וימירו את כבודם (תהילים ק״ו:כ׳) שומע אני בשור של מעלה ת"ל אוכל עשב
אמר לו ר' עקיבא דייך פפוס אמר לו מה אתה מקיים וימירו את כבודם בתבנית שור אוכל עשב בשור של מטה יכול בשור של ימות השנה ת"ל אוכל עשב אין לך מנוול ומשוקץ יותר מן השור בשעה שהוא אוכל עשב.
ממאמר זה ניתן ללמוד שלר"ע לא היה נוח מהדיבורים על חטא דק עד אין נבדק, טעות בעניינים דקים במרכבה, מידת הדין וכו...
אני חושב שמאמר זה הוא מפתח אדיר להבנת שניים מהתמיהות הגדולות ביותר בחטא העגל -
א - מה עשה אהרון הכהן, ב - מדוע דוקא עגל.
פשטות הכתובים נראה שאהרון עשה את העגל (ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה) ולא איזה "הוקוס פוקוס",
אבל אח"כ אהרן טוען ש-ואשליכהו באש ויצא העגל הזה - כדבר לא צפוי.
מדוע אהרון לא עשה להם דמות אדם? אם רוצים לעשות אלהים הרי הדבר המכובד ביותר שאפשר לעשות זה דמות אדם עליו נא' בצלמנו כדמותינו , בצלם אלהים עשה אותו?
מדברי ר"ע - אין לך מנוול ומשוקץ יותר מן השור בשעה שאוכל עשב נלמד כי אהרון רצה לעשות לעם ישראל משהו שיגרום לדמם החם להתקרר מתאוות עשיית המסכה שאחזה בו... אהרון חשב כי עשיית דבר כה משוקץ ומתועב תעמיד אותם מול כיעור הדבר המגונה שבחרו לחטוא בו.
אבל למרבה הצער - הם "הלכו על זה" - הם אמרו על הדבר המתועב הזה - אלה אלוהיך ישראל.
וזה אולי הביאור ב"ויצא העגל הזה"
אמר לו ר' עקיבא דייך פפוס אמר לו מה אתה מקיים וימירו את כבודם בתבנית שור אוכל עשב בשור של מטה יכול בשור של ימות השנה ת"ל אוכל עשב אין לך מנוול ומשוקץ יותר מן השור בשעה שהוא אוכל עשב.
ממאמר זה ניתן ללמוד שלר"ע לא היה נוח מהדיבורים על חטא דק עד אין נבדק, טעות בעניינים דקים במרכבה, מידת הדין וכו...
אני חושב שמאמר זה הוא מפתח אדיר להבנת שניים מהתמיהות הגדולות ביותר בחטא העגל -
א - מה עשה אהרון הכהן, ב - מדוע דוקא עגל.
פשטות הכתובים נראה שאהרון עשה את העגל (ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה) ולא איזה "הוקוס פוקוס",
אבל אח"כ אהרן טוען ש-ואשליכהו באש ויצא העגל הזה - כדבר לא צפוי.
מדוע אהרון לא עשה להם דמות אדם? אם רוצים לעשות אלהים הרי הדבר המכובד ביותר שאפשר לעשות זה דמות אדם עליו נא' בצלמנו כדמותינו , בצלם אלהים עשה אותו?
מדברי ר"ע - אין לך מנוול ומשוקץ יותר מן השור בשעה שאוכל עשב נלמד כי אהרון רצה לעשות לעם ישראל משהו שיגרום לדמם החם להתקרר מתאוות עשיית המסכה שאחזה בו... אהרון חשב כי עשיית דבר כה משוקץ ומתועב תעמיד אותם מול כיעור הדבר המגונה שבחרו לחטוא בו.
אבל למרבה הצער - הם "הלכו על זה" - הם אמרו על הדבר המתועב הזה - אלה אלוהיך ישראל.
וזה אולי הביאור ב"ויצא העגל הזה"