למה משה רבינו ע"ה שבר אתהלוחות

ברוךווייס

משתמש ותיק
האם זה נכון לקבוע ששני מאמרי חז"ל אלו חולקים אחד על השני

שלושה דברים עשה מרע"ה מדעתו והסכים הקב"ה על ידיו וכו' שנאמר אשר שבר יישר כחך ששיברת (יבמות סב ושבת פז)

ושהאותיות פרחו לפני שהלוחות נשברו (בין אם הכוונה שלכן שבר אותם וראה את זה כסימן מלמעלה בין אם הכוונה שלא הצליח כבר לסחוב את המשקל)
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
ויש ליישב בפשיטות שמאחר והשליך את הלוחות מידיו פרחו האותיות עוד לפני שנשברו הלוחות.
נמצא שאת המעשה מצידו הוא עשה עוד לפני שפרחו האותיות, ובפועל האותיות פרחו לפני שזה נשבר.


ברוךווייס אמר:
שהאותיות פרחו לפני שהלוחות נשברו
יש מקור מדוייק?
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב. גפנר אמר:
ויש ליישב בפשיטות שמאחר והשליך את הלוחות מידיו פרחו האותיות עוד לפני שנשברו הלוחות.
נמצא שאת המעשה מצידו הוא עשה עוד לפני שפרחו האותיות, ובפועל האותיות פרחו לפני שזה נשבר.
 
ברוךווייס אמר:
שהאותיות פרחו לפני שהלוחות נשברו
יש מקור מדוייק?
פדר"א פרק מ"ה

אבות דר' נתן
 
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
ב. גפנר אמר:
ויש ליישב בפשיטות שמאחר והשליך את הלוחות מידיו פרחו האותיות עוד לפני שנשברו הלוחות.
נמצא שאת המעשה מצידו הוא עשה עוד לפני שפרחו האותיות, ובפועל האותיות פרחו לפני שזה נשבר.

טעיתי, הנה הציטוט בפדר"א:

לָקַח מֹשֶׁה אֶת הַלּוּחוֹת וְהָיָה יוֹרֵד, וְהָיוּ הַכְּתוּבִין סוֹבְלִין אֶת עַצְמָן וְאֶת מֹשֶׁה עִמָּן. וּכְשֶׁרָאוּ אֶת הַתֻּפִּים וְאֶת הַמְּחוֹלוֹת וְאֶת הָעֵגֶל, בָּרְחוּ הַכְּתוּבִים וּפָרְחוּ מִן הַלּוּחוֹת, וְנִמְצְאוּ כְּבֵדִין עַל יְדֵי מֹשֶׁה. וְלֹא יָכוֹל מֹשֶׁה לִסְבּוֹל אֶת עַצְמוֹ וְלֹא אֶת הַלּוּחוֹת, וְהִשְׁלִיכָן מִיָּדָיו וְנִשְׁתַּבְּרוּ, שֶׁנֶּאֱמַר [שמות לב, יט] וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
האם זה נכון ששני מאמרי חז"ל אלו חולקים?
.
תנאי היא במסכת אבות דרבי נתן (פרק ב):​
רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר: הָיָה משֶׁה הַצַּדִּיק דָּן בְּעַצְמוֹ. אָמַר: הֵיאַךְ אֲנִי נוֹתֵן לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל אֶת הַלּוּחוֹת הַלָּלוּ? מַזְקִיקַנִי אוֹתָן לְמִצְוֹת חֲמוּרוֹת וּמְחַיְּבַנִי אוֹתָן מִיתָה. שֶׁכָּךְ כָּתוּב בָּהֶן: 'זֹבֵחַ לָאֱלֹהִים יָחֳרָם, בִּלְתִּי לַייָ לְבַדּוֹ'. אֶלָּא אֲשַׁבְּרֵם וְאַחֲזִירֵם לַמּוּטָב. וְהִסְכִּימָה דַעְתּוֹ לְדַעַת הַמָּקוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר: 'אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ' – יִישַׁר כֹּחֲךָ שֶׁשִּׁבַּרְתָּ.
וְיֵשׁ אוֹמְרִים: לֹא שִׁבַּר משֶׁה אֶת הַלּוּחוֹת אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁנִּסְתַּכֵּל בָּהֶם וְרָאָה שֶׁפָּרַח כְּתָב מֵעֲלֵיהֶם. אָמַר: הֵיאַךְ אֲנִי נוֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַלּוּחוֹת, שֶׁאֵין בָּהֶם מַמָּשׁ? אֶלָּא אֶאֱחֹז בָּהֶם וַאֲשַׁבְּרֵם לְעֵינֵיהֶם.
רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר: לֹא שִׁבַּר משֶׁה אֶת הַלּוּחוֹת אֶלָּא שֶׁנֶּאֱמַר לוֹ מִפִּי הַגְּבוּרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: 'לְכָל הָאֹתֹת וְהַמּוֹפְתִים אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ יְיָ', 'אֲשֶׁר עָשָׂה משֶׁה לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל'; מַה לְּהַלָּן נִצְטַוָּה וְעָשָׂה, אַף כָּאן נִצְטַוָּה וְעָשָׂה.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
ב. גפנר אמר:
הנה הציטוט מפדר"א.
.
ופליגא דתנא במסכת פסחים פרק האשה:​
'וָאֲשַׁבְּרֵם לְעֵינֵיכֶם' (דְּבַר פֶּלֶא רְאִיתֶם שָׁם, שֶׁהָעַיִן פּוֹנָה לְהִסְתַּכֵּל בּוֹ) - לוּחוֹת נִשְׁבְּרוּ וְאוֹתִיּוֹת פּוֹרְחוֹת.​
לוחות נשברו ברישא, והדר אותיות פורחות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
האם זה נכון לקבוע ששני מאמרי חז"ל אלו חולקים אחד על השני

שלושה דברים עשה מרע"ה מדעתו והסכים הקב"ה על ידיו וכו' שנאמר אשר שבר יישר כחך ששיברת (יבמות סב ושבת פז)

ושהאותיות פרחו לפני שהלוחות נשברו (בין אם הכוונה שלכן שבר אותם וראה את זה כסימן מלמעלה בין אם הכוונה שלא הצליח כבר לסחוב את המשקל)
עי' בילקוט שהוא מחלוקת אם שבר מדעתו או שהקב"ה אמר לו שבר.
 
 

מלכיצדק

משתמש רגיל
רציתי רק להעיר על הכותרת, שגם מי שקורא את שורוק כמו חיריק, אבל בכתיבה אין שינוי. וצריך לכתוב משה רבנו.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
פותח הנושא
מלכיצדק אמר:
רציתי רק להעיר על הכותרת, שגם מי שקורא את שורוק כמו חיריק, אבל בכתיבה אין שינוי. וצריך לכתוב משה רבנו.
שגית כתיב

תיקנתי תודה
 
 
חלק עליון תַחתִית