במים אין אות

אור זורח

משתמש ותיק
בעשרת הדברות כתוב בזכור את יום השבת לקדשו וגו כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם 
ובפרשת השבוע כי תשא כתוב כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ בלי להזכיר את הים
וביארו הראשונים 
כי כאן כתוב "אות" דהיינו ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם

ואין האות ניכר במים

מי יודע לבאר לי מה הביאור אין האות ניכר במים
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
לפום ריהטא הפסוק בעשרת הדברות שכן כתוב בו 'את הים ואת כל אשר בם' הוא התמוה יותר, שהרי זה נכלל ב'את הארץ' ולמה צריך לפרט במיוחד את הים וכו'. ואדרבה, הפסוק שלא מזכיר את הים וגו' הוא מובן מאוד.
וכבר עמדו בזה במכילתא: 'והלא ים בכלל מעשה בראשית היה, אלא מגיד שיש שבח בים כנגד כל מעשה בראשית'.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יואל נהרי אמר:
לפום ריהטא הפסוק בעשרת הדברות שכן כתוב בו 'את הים ואת כל אשר בם' הוא התמוה יותר, שהרי זה נכלל ב'את הארץ' ולמה צריך לפרט במיוחד את הים וכו'. ואדרבה, הפסוק שלא מזכיר את הים וגו' הוא מובן מאוד.
וכבר עמדו בזה במכילתא: 'והלא ים בכלל מעשה בראשית היה, אלא מגיד שיש שבח בים כנגד כל מעשה בראשית'.

להרב @יואל נהרי שליט''א
בעקבות דברי המכילתא שהבאת
ובענין שאלתך מדוע ביתרו
התבוננתי למה המכילתא הוסיף את המילה    שבח
והיה יכול לכתוב מגיד שיש בים
אלא יש לומר ששבת זה זמן שצריך לשבח
כמו שכתב הרמב''ם שקידוש הוא זכירת שבח וקידוש
ולכן בשבת דוקא נכתב

בברכת הצלחה.
בברכת התורה.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
נראה לבאר שהרי מן התורה מותר לטלטל בים נמצא שאין אות כי בים לא שייך ההיכי תמצי לקיים כל הל''ט מלאכות
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
נראה לבאר שהרי מן התורה מותר לטלטל בים נמצא שאין אות כי בים לא שייך ההיכי תמצי לקיים כל הל''ט מלאכות

יש להקשות לכאורה על הפירוש שנסיתי לומר 
שהרי לא שמענו מי שנמצא בים בשבת יצטרך להניח תפילין שהרי אין לו אות.
אולי יש לומר בחפצא של הים אין אות אבל בגברא יש אות כי הוא שומר כל המלאכות.
 
חלק עליון תַחתִית