מה יעשה מנהיג בישראל - כשיודע שלא ישמעו בקולו ?

כותר

משתמש ותיק
בחטא העגל מאוד תמוה איך אהרן שיתף פעולה עם העם, ונאמרו בזה הרבה דרכים במפרשים.

ברש"י הביא באחד הטעמים להנהגת אהרן:

  ראה ואמר מוטב שיתלה בי הסרחון ולא בהם.

ובמדרש רבה פרשת צו הביא על זה משל,
"אמר רבי אבא משל לבן מלכים שנתגאה לבו עליו ולקח הסייף לחתוך ראש אביו היה שם אוהבו אמר לו אל תיגע עצמך תן לי ואני חותך ראשו הציץ המלך אמר לו יודע אני כוונתך להיכן היא מוטב שיתלו הסרחון בך ולא בבני חייך מפלטרין דידי לית את זיע ומותר פתורי את תוכל עשרים וארבע מתנות את נסיב.

וביארו בספרים שהיה כאן מסירות נפש גדולה מצד אהרן מחמת אהבתו לעם ישראל שלא יאבדו ח"ו בכיליון. והקב"ה ראה פנימיות כוונתו בזה.

ויש לעיין מה יעשה מורה הוראה שליבו לשמים ויודע שאם יאמר לצאן מרעיתו את האמת שבליבו הם יתנתקו ממנו וילכו לאבדון, האם שייך שיעשה להם פשרות ?
לכאורה מכאן יש מקור להנהגה כזאת, אשמח לתגובות מחכמי הפורום, תודה.



 
 

ששמואל

משתמש ותיק
יש סיפור ידוע על ר' שמואל סלנט רבה של ירושלים שבאו לפניו על מכשול מצוי שהיו יוצאים לטייל בשבת מחוץ לחומות ועוברים על איסור הוצאה והציעו לפניו שיוציא איסור לטייל בשבת מחוץ לחומות.
אמר ר' שמואל, אני חושש שלא ישמעו לי, שאלו אותו בפליאה, הרי כל הוראה שהרב נתן תמיד שמעו לו בלי בעיות אמר להם ר' שמואל "כי אף פעם לא הוצאתי הוראה שחששתי שלא ישמעו לה !!!!!!
(ונתן שם פתרון אחר לבעיה ואכמ"ל)

הסיפור מופיע בספר "השרף מבריסק" עמ' 357
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
ברש"י הביא באחד הטעמים להנהגת אהרן:

  ראה ואמר מוטב שיתלה בי הסרחון ולא בהם.
אינני יודע אם אפשר להביא מקור משם, הלא כתוב שבאמת היה תביעה על אהרון לפי דרגתו בזה.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
משנה מגילה ד י

ורמב"ם

עניין עגל השני הוא מה שנשנה מעניינו, והוא מפסוק "ויאמר משה אל אהרן"(שמות לב, כא) עד פסוק "וירא משה את העם"(שמות לב, כה) וגו' וכמו כן "ויגוף ה' את העם"(שמות לב, לה) וגו'. ואלו הפסוקים אינן מיתרגמין על ראש הצבור מפני כבוד אהרן.
 
חלק עליון תַחתִית