בגדי כהונה האם יש מקור למידות שונות

יעקב שלם

משתמש ותיק
שאלני מאן דהו מסתמא הכהנים היו בגבהים שוניפ

כך שהיה צריך מידות שונות לבגדי הכהונה

האם יש מקור לנושא זה

זה אמור להיות עסק שלם

מדיום לארג'
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
שאלני מאן דהו מסתמא הכהנים היו בגבהים שוניפ

כך שהיה צריך מידות שונות לבגדי הכהונה

האם יש מקור לנושא זה

זה אמור להיות עסק שלם

מדיום לארג'
ברש"י ריש פרשת צו (ו,ג) ולבש הכהן מדו בד - היא הכתונת, ומה ת"ל מדו, שתהא כמידתו: והוא מתו"כ (שם פרשה א פרק ב) ולבש הכהן מדו בד - מדו כמידתו:
ובגמ' זבחים לה. איתא מדו כמדתו שלא יחסר ושלא יותיר:

אמנם ראיתי מובא בשם הגאון רבי שלמה כהן מוילנא – בעל "חשק שלמה" בשם אחיו ("שו"ת בנין שלמה" בליקוטים שבסוף הספר), לבאר מפני מה נאמרה דרשה זו שיהו בגדיו של הכהן כמידתו דוקא בפרשת צו לגבי הבגדים שלבש הכהן בתרומת הדשן, ולא בפרשת תצוה לגבי כל בגדי הכהונה. שהנה בכל העבודות אף דאיה"נ גם שם יש דין שיהא כמידתו, אמנם אין כל כך קפידה אם הבגד הוא מעט יותר ממידתו כיון שיכול לתופסו ולקצרו על ידי אבנט, וכאמור בגמ' (זבחים ח:) שבגדים מרושלים – אלו הארוכים ממידתו שסילקן וקיצרן על ידי אבנט, כשרים, ומשום שסילוק זה שעל ידי האבנט נחשב כאילו נחתכה יתרת הבגד, ונמצא הבגד כמידתו.והנה, התינח בכל שאר העבודות הנעשות בכל בגדי כהונה, אבל לגבי תרומת הדשן מבואר ביומא (כג:) שכשרה גם בשני בגדים – כתונת ומכנסיים המפורשים בכתוב. וכיון שלא לבש אז הכהן אבנט, הוצרכה התורה להדגיש שיהא 'מדו' כמידתו שהרי לא שייך אז לקצר הבגד על ידי אבנט.

ולהלכה דין כמידתו - הוא למצוה ואינו מעכב, ויכול גם להתאימו ע"י האבנט.





 
 
חלק עליון תַחתִית