חינוך כלי המקדש

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יקיר
הודעות: 134
הצטרף: 16 פברואר 2020, 09:33
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חינוך כלי המקדש

שליחה על ידי יקיר » 03 מרץ 2020, 01:44

פרשתינו עוסקת בחינוך המשכן.
ובמנחות מט, א אין מחנכין את מזבח הזהב אלא בקטורת הסמים, ולא מזבח העולה אלא בתמיד של שחר, ולא את השולחן אלא בלחם הפנים בשבת, ולא את המנורה אלא בשבעה נרותיה בין הערבים. ואילו ביומא יב, א ובשבועות טו, א כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשתן מכאן ואילך עבודתן מחנכתן.
ובפשטות אין סתירה בין הסוגיות, שמתני' במנחות עוסקת בדין המפורש ביומא מכאן ואילך עבודתן מחנכתן.

איברא, דבמנחות נ, א ילפי' לדינא דאין מחנכין את המזבח אלא בתמיד של שחר, מקרא בפרשתן, בחנוכת המשכן בידי משה, ואת הכבש השני תעשה בין הערביים, שני ולא ראשון, ולהמבו' בסו' דיומא אין לו מובן, מאי שיאטי' כלל לנדו"ד, הא האי קרא קאי בהכלים שמשיחתן מחנכתן.


משה נפתלי
הודעות: 1748
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 639 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חינוך כלי המקדש

שליחה על ידי משה נפתלי » 22 פברואר 2021, 11:10

יקיר כתב:
03 מרץ 2020, 01:44
פרשתנו עוסקת בחינוך המשכן.
ובמנחות מט, א: אין מחנכין את מזבח הזהב אלא בקטורת הסמים, ולא מזבח העולה אלא בתמיד של שחר, ולא את השולחן אלא בלחם הפנים בשבת, ולא את המנורה אלא בשבעה נרותיה בין הערבים. ואילו ביומא יב, א ובשבועות טו, א כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשתן מכאן ואילך עבודתן מחנכתן.
החינוך השנוי בפרק קמא דיומא והחינוך השנוי בפרק התכלת – ענינים נפרדים הם.
החינוך הראשון היינו קידוש כלי (או כהן גדול) והכשרתו לעבודת המקדש;
החינוך השני היינו עבודת־הבכורה בכלי המקדש, המכונה 'חנוכה': חנוכת המזבח, חנוכת השלחן וחנוכת המנורה.
בפרשתן שתי פרשיות. פרשה ראשונה ('וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְקַדֵּשׁ אֹתָם לְכַהֵן לִי' וגומר עד 'שִׁבְעַת יָמִים תְּכַפֵּר עַל־הַמִּזְבֵּחַ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים כָּל־הַנֹּגֵעַ בַּמִּזְבֵּחַ יִקְדָּשׁ') עוסקת בקידוש הכהנים והמזבח החיצון לעבודתם; פרשה שניה ('וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה עַל־הַמִּזְבֵּחַ כְּבָשִׂים בְּנֵי־שָׁנָה שְׁנַיִם לְיוֹם' וגומר) עוסקת בחנוכת המזבח לאחר קידושו.
קידוש כל שאר הכלים וחנוכת כל אחד ואחד מהם מתבאר בפרשת פקודי.


איש ווילנא
הודעות: 2831
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 908 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חינוך כלי המקדש

שליחה על ידי איש ווילנא » 22 פברואר 2021, 11:23

בחזו"א מנחות סימן ל ס"ק ג ד ה האריך בזה
ונסתפק אי האי דינא דמנחות הוא מדין קידוש כלי או מדין חינוך כדברי הרב @משה נפתלי


משה נפתלי
הודעות: 1748
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 639 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חינוך כלי המקדש

שליחה על ידי משה נפתלי » 22 פברואר 2021, 11:44

איש ווילנא כתב:
22 פברואר 2021, 11:23
בחזו"א מנחות נסתפק אי האי דינא דמנחות הוא מדין קידוש כלי או מדין חינוך. 
ומסקנתו?
 


איש ווילנא
הודעות: 2831
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 908 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חינוך כלי המקדש

שליחה על ידי איש ווילנא » 22 פברואר 2021, 11:48

משה נפתלי כתב:
22 פברואר 2021, 11:44
איש ווילנא כתב:
22 פברואר 2021, 11:23
בחזו"א מנחות נסתפק אי האי דינא דמנחות הוא מדין קידוש כלי או מדין חינוך. 
ומסקנתו?


הוא לא מכריע הוא מאריך בביאור כל צד והנפק"מ בין שני הצדדים 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תצוה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח