אבל ראיתי במנחת חינוך שנוקט בפשיטות בתוך דבריו בלי לדון בזה בכלל ולא כהצעה או דבר חידוש שהטורים הם טורים כמו בלשוננו דהיינו אודם ותחתיה פטדה ותחתיה ברקת ואחר כך לשמאל אודם נופך וכו'. יש למישהו מידע או מקורות בענין? תודה
דברי המנ''ח מחודשים: א. הוא בעצמו מעיר שלפי דבריו שמות השבטים לא היו כתובים בצורת קריאה אלא השמות ראובן שמעון וכו' היו זה למטה מזה, ושאינו מסתבר כל כך.
ויש להוסיף ולהעיר על דבריו, שהרי מבואר בירושלמי שהיה כתוב על האבנים גם 'אברהם יצחק ויעקב שבטי ישורון', וכתבו החזקוני ובהע''ט שהאותיות היו מחולקות, דהיינו על ראובן היה כתוב א, ועל שמעון ב ועל לוי רהם, וכן הלאה. ומאוד לא ניחא לומר שהמילים עצמם היו כתובות מחולקות לא בצורת קריאתם.
ב. ועוד שכמדומני ש'טור' בכל מקום הוא לרוחב דווקא, ומה שהביא הרב
עמדים שנים וגלת הכתרת אשר על ראש העמדים שתים והשבכות שתים לכסות את שתי גלת הכתרת אשר על ראש העמודים:
(מב) ואת הרמנים ארבע מאות לשתי השבכות שני טורים רמנים לשבכה האחת לכסות את שתי גלת הכתרת אשר על פני העמודים:
יעויין שם שהפירוש הוא לרוחב ולא לגובה, וכן בפסוק יח שם הוזכר שם טור בפסוק ופירושו לרוחב.