הרוצה להחכים ידרים
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - הודעות: 175
- הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
- נתן תודה: 119 פעמים
- קיבל תודה: 65 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
הרוצה להחכים ידרים
בפרשתינו נצטוו על המנורה והדלקת הנרות
חז"ל אמרו הרוצה להחכים ידרים להעשיר יצפין,
להחכים ידרים הוא בזכות המנורה שבדרום המסמל על אור התורה,
לכאו' הרי עיקר התורה הוא בארון ולא במנורה, וא"כ למה נקטו בזה ידרים על המנורה ולא יעריב משום הארון,
הלא אדרבה כתר תורה נרמז בארון ולא במנורה בזר סביב לה
חז"ל אמרו הרוצה להחכים ידרים להעשיר יצפין,
להחכים ידרים הוא בזכות המנורה שבדרום המסמל על אור התורה,
לכאו' הרי עיקר התורה הוא בארון ולא במנורה, וא"כ למה נקטו בזה ידרים על המנורה ולא יעריב משום הארון,
הלא אדרבה כתר תורה נרמז בארון ולא במנורה בזר סביב לה
-
- הודעות: 96
- הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
- נתן תודה: 48 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
כרגע איני זוכר את המקור, אולם מבואר בחז"ל שהארון מסמל את התורה שבכתב, והמנורה את התורה שבעל פה
-
- הודעות: 96
- הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
- נתן תודה: 48 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
לכאורה יש להוסיף, שתורה שבכתב הינה קבלה מרב לתלמיד, כמו שאיתא באבות משה קיבל תורה מסיני ומסרה וכו', ותורה שבעל פה הינה חכמה, והיינו שהאדם דן מעצמו לפי שכלו, ולכן הרוצה להחכים צריך לעסוק בדוקא בתורה שבעל פה, שזה מביא חכמה.
מסתמא זה דברים כתובים, אולם איני יודע מקור לזה.
מסתמא זה דברים כתובים, אולם איני יודע מקור לזה.
-
- הודעות: 96
- הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
- נתן תודה: 48 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
א. אי"ז משמע מהלשון ידרים. וכן שהעיקר חסר מן הספר, ומדוע לא כתוב שיתפלל כנגד הארון?
ב. מדוע ח"ו שיתפלל לכוון המנורה?
Re: הרוצה להחכים ידרים
לכאו' יש לת' בפשטות ע"פ הנציב שחילק שהמנורה שייכת לכח הפלפול והחידוש והארון לתושב"כ ולקבלת תושבע"פמתלבט כתב: ↑21 פברואר 2021, 21:44בפרשתינו נצטוו על המנורה והדלקת הנרות
חז"ל אמרו הרוצה להחכים ידרים להעשיר יצפין,
להחכים ידרים הוא בזכות המנורה שבדרום המסמל על אור התורה,
לכאו' הרי עיקר התורה הוא בארון ולא במנורה, וא"כ למה נקטו בזה ידרים על המנורה ולא יעריב משום הארון,
הלא אדרבה כתר תורה נרמז בארון ולא במנורה בזר סביב לה
-
פותח הנושא - הודעות: 175
- הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
- נתן תודה: 119 פעמים
- קיבל תודה: 65 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 145
- הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
לילה כיום יאיר כתב: ↑21 פברואר 2021, 22:06א. אי"ז משמע מהלשון ידרים. וכן שהעיקר חסר מן הספר, ומדוע לא כתוב שיתפלל כנגד הארון?
ב. מדוע ח"ו שיתפלל לכוון המנורה?
א. כתוב להדיא שמתפללים לכוון קודש הקודשים ומי שבקודש הקודשים לכוון הארון. ומפורש שידרים ויצפין זהו רק אצדודי.
ב. לכויון המנורה זה כמעט ע"ז ומסכה, מקום השראת השכינה הוא בין הכרובים.
והשפע המושפע מהשראת השכינה מופיע גם דרך החכמה וגם דרך הגשמיות זה מימין וזה משמאל. (צפון וימין אתה בראתם)
ובאמת נראה לי שהעקר זה הצדדים ולא המנורה או השולחן שהרי המתפללים ממערב לא פוגשים בדרך את המנורה וגם כלפיהם הימין והשמאל הפוכים. וצ"ע.
-
- הודעות: 548
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 179 פעמים
- קיבל תודה: 180 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 1252
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
- נתן תודה: 289 פעמים
- קיבל תודה: 374 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
עיין בנצי"ב ב'העמק דבר' בתחילת בהעלותך ועוד
דשבעת הקנים רומזים על שבע חכמות והנר האמצעי (אליו פונים ששת הקנים לשרתו כרקחות, אופות וטבחות) רומז לחכמת התורה
דשבעת הקנים רומזים על שבע חכמות והנר האמצעי (אליו פונים ששת הקנים לשרתו כרקחות, אופות וטבחות) רומז לחכמת התורה
-
- הודעות: 1097
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 315 פעמים
- קיבל תודה: 432 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
בעשרות מקומות בתורה, נביאים וכתובים, נאמר שהשראת השכינה היא על הכרובים. ושאלת מלא כל הארץ, א"כ איך יש השראת שכינה במקום מסויים, כבר נשתברו עליה קולמוסים רבים, ורבים רבים שהשתבשו בנושא רגיש זה ואכ"מ.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑21 פברואר 2021, 22:31לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלהי זהב.
אלא הקב"ה מלא כל הארץ כבודו
-
- הודעות: 548
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 179 פעמים
- קיבל תודה: 180 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 1097
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 315 פעמים
- קיבל תודה: 432 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
דברי הימים א פרק יג
וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֧ים׀ יְקֹוָ֛ק יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם:
וכן בישעיהו לז.
ובתרגום יונתן: תרגום יונתן שמואל ב פרק ו פסוק ב
דִשְׁכִינְתֵּה שַׁרְיָא עֵיל מִן כְּרוּבַיָא
השאר תחפש לבד, רמז בתהילים לבד יש כמה.
-
- הודעות: 2055
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 237 פעמים
- קיבל תודה: 783 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
ב"ב כה במתלבט כתב: ↑21 פברואר 2021, 21:44בפרשתינו נצטוו על המנורה והדלקת הנרות
חז"ל אמרו הרוצה להחכים ידרים להעשיר יצפין,
להחכים ידרים הוא בזכות המנורה שבדרום המסמל על אור התורה,
לכאו' הרי עיקר התורה הוא בארון ולא במנורה, וא"כ למה נקטו בזה ידרים על המנורה ולא יעריב משום הארון,
הלא אדרבה כתר תורה נרמז בארון ולא במנורה בזר סביב לה
אמר רבי יצחק הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין וסימניך [שלא תחליף. רש"י] שלחן בצפון ומנורה בדרום.
(וא"נ יש כאן שאלה, י"ל בפשיטות דכשפונה לדרום מראה על חשיבות החכמה, וכיצד יפנה לכיוון ארון העדות?)
-
- הודעות: 797
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 316 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
סליחה שאני לא מבין שאלה שהיא כנראה פשוטה מאוד, אם נשתברו עליה כ"כ הרבה קולמוסים,יראתי בפצותי כתב: ↑21 פברואר 2021, 23:01בעשרות מקומות בתורה, נביאים וכתובים, נאמר שהשראת השכינה היא על הכרובים. ושאלת מלא כל הארץ, א"כ איך יש השראת שכינה במקום מסויים, כבר נשתברו עליה קולמוסים רבים, ורבים רבים שהשתבשו בנושא רגיש זה ואכ"מ.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑21 פברואר 2021, 22:31לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלהי זהב.
אלא הקב"ה מלא כל הארץ כבודו
אבל מה השאלה? היכן כתוב בפסוק שהשכינה בכל מקום? כתוב רק מלא כל הארץ כבודו (אם כי בגמ' יש דעה כזו, כידוע),
כבודו של הקב"ה ממלא את כל הארץ, אבל מקום שכינתו הוא בין הכרובים כמבואר בכל התנ"ך, כפי שהזכרת.
-
- הודעות: 1097
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 315 פעמים
- קיבל תודה: 432 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
א.תרגום יונתן ישעיהו פרק ו פסוק גמ.ה. כתב: ↑22 פברואר 2021, 01:10סליחה שאני לא מבין שאלה שהיא כנראה פשוטה מאוד, אם נשתברו עליה כ"כ הרבה קולמוסים,יראתי בפצותי כתב: ↑21 פברואר 2021, 23:01בעשרות מקומות בתורה, נביאים וכתובים, נאמר שהשראת השכינה היא על הכרובים. ושאלת מלא כל הארץ, א"כ איך יש השראת שכינה במקום מסויים, כבר נשתברו עליה קולמוסים רבים, ורבים רבים שהשתבשו בנושא רגיש זה ואכ"מ.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑21 פברואר 2021, 22:31
לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלהי זהב.
אלא הקב"ה מלא כל הארץ כבודו
אבל מה השאלה? היכן כתוב בפסוק שהשכינה בכל מקום? כתוב רק מלא כל הארץ כבודו (אם כי בגמ' יש דעה כזו, כידוע),
כבודו של הקב"ה ממלא את כל הארץ, אבל מקום שכינתו הוא בין הכרובים כמבואר בכל התנ"ך, כפי שהזכרת.
מַלְיָא כָל אַרְעָא זִיו יְקָרֵיהּ:
ירמיהו פרק כג פסוק כד
הֲל֨וֹא אֶת־הַשָּׁמַ֧יִם וְאֶת־הָאָ֛רֶץ אֲנִ֥י מָלֵ֖א
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מג עמוד ב
המהלך בקומה זקופה אפילו ארבע אמות, כאילו דוחק רגלי שכינה, דכתיב: מלא כל הארץ כבודו.
ובעצם הדבר, אמת שבפסוקים, ללא חז"ל אפשר להסביר אחרת, ויעויין ברד"ק שפירש בירמיהו שם שהכוונה שהשגחתו בכל מקום. אך היה ברור לחז"ל שח"ו לא יתכן להגביל מקום ממציאות הבורא.
-
- הודעות: 548
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 179 פעמים
- קיבל תודה: 180 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
יראתי בפצותי כתב: ↑22 פברואר 2021, 00:50
דברי הימים א פרק יג
וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֧ים׀ יְקֹוָ֛ק יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם:
וכן בישעיהו לז.
ובתרגום יונתן: תרגום יונתן שמואל ב פרק ו פסוק ב
דִשְׁכִינְתֵּה שַׁרְיָא עֵיל מִן כְּרוּבַיָא
השאר תחפש לבד, רמז בתהילים לבד יש כמה.
אכן, מדברי התרגום מבואר שהביטוי יושב הכרובים מכוון על השכינה, ולא ידעתי את התרגום הנ"ל.
הכנוי 'יושב הכרובים' מופיע בתנך 6 פעמים באדיבות בר אילן.
אבל הביטוי השראת השכינה מצאנו בחז"ל עשרות מקומות על דברים אחרים ועל הרבה מקומות אחרים.
ולענינינו, כתב כאן @עוד א' שהמתפלל למנורה זה פסל ומסיכה, ותגובתי שהמתפלל לארון הוא גם פסל ומסיכה והתורה כינתה את הכרובים (אם מוסיף עליהם) אלוהי כסף ואלוהי זהב, כי התפילה היא בלתי לה' לבדו, ואין הבדל להיכן מופנים פניו.
-
- הודעות: 1097
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 315 פעמים
- קיבל תודה: 432 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
המתפלל לכרובים זה פסל ומסכה, אך המתפלל לשוכן הכרובים תפילתו ראויה, שזה כינוי, וכמו שהתפלל חזקיה.
-
- הודעות: 797
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 316 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
התרגום שציטטת הוא בדיוק מה שכתוב בפסוק, בתרגום לארמית, ואפי' מדגיש יותר שזה רק זיו כבודו של הקב"ה, ולא הוא עצמו.יראתי בפצותי כתב: ↑22 פברואר 2021, 01:24א.תרגום יונתן ישעיהו פרק ו פסוק גמ.ה. כתב: ↑22 פברואר 2021, 01:10סליחה שאני לא מבין שאלה שהיא כנראה פשוטה מאוד, אם נשתברו עליה כ"כ הרבה קולמוסים,יראתי בפצותי כתב: ↑21 פברואר 2021, 23:01
בעשרות מקומות בתורה, נביאים וכתובים, נאמר שהשראת השכינה היא על הכרובים. ושאלת מלא כל הארץ, א"כ איך יש השראת שכינה במקום מסויים, כבר נשתברו עליה קולמוסים רבים, ורבים רבים שהשתבשו בנושא רגיש זה ואכ"מ.
אבל מה השאלה? היכן כתוב בפסוק שהשכינה בכל מקום? כתוב רק מלא כל הארץ כבודו (אם כי בגמ' יש דעה כזו, כידוע),
כבודו של הקב"ה ממלא את כל הארץ, אבל מקום שכינתו הוא בין הכרובים כמבואר בכל התנ"ך, כפי שהזכרת.
מַלְיָא כָל אַרְעָא זִיו יְקָרֵיהּ:
ירמיהו פרק כג פסוק כד
הֲל֨וֹא אֶת־הַשָּׁמַ֧יִם וְאֶת־הָאָ֛רֶץ אֲנִ֥י מָלֵ֖א
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מג עמוד ב
המהלך בקומה זקופה אפילו ארבע אמות, כאילו דוחק רגלי שכינה, דכתיב: מלא כל הארץ כבודו.
ובעצם הדבר, אמת שבפסוקים, ללא חז"ל אפשר להסביר אחרת, ויעויין ברד"ק שפירש בירמיהו שם שהכוונה שהשגחתו בכל מקום. אך היה ברור לחז"ל שח"ו לא יתכן להגביל מקום ממציאות הבורא.
ובענין הפסוק בירמיהו, המעיין בתוכו יראה מיד שכוונתו לומר שהקב"ה רואה בכל מקום, והוא כעניין מלא כל הארץ כבודו, ואינו מדבר כלל על מקומו של הקב"ה עצמו.
בפסוקים זה ברור בכל התנ"ך שהקב"ה עצמו נמצא בשמי השמים, ושכינתו שרויה בין הכרובים.
בגמ' אכן ישנה דעה שהשכינה שורה בכל מקום (ולא הקב"ה עצמו ח"ו, אלא רק שכינתו), כפי שהזכרתי, אך כמובןשהיא לא חולקת על כך שהשכינה שורה בין הכרובים, רק שזו בחינה נמוכה יותר של מציאות השכינה, שמתגלה אף בכל מקום. וכעין שאמרו שכינה שרויה למראשותיו של חולה, ששם היא נמצאת יותר. אבל בוודאי שעיקר מציאות השכינה היא בין הכרובים כמבואר בפסוקים.
-
- הודעות: 1097
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 315 פעמים
- קיבל תודה: 432 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
זיו יקריה, זה מה שאנו קוראים השראת שכינה, בו עצמו לא תופסת מחשבה כלל ואין כל השגה. וכמו שכתבתי היה ברור שלא ניתן להגביל בו מקום, רק שהוא ניכר יותר בשמים, שם מרגישים יותר השראת שכינתו, וכן בין הכרובים. וח"ו לא ניתן לצמצם את הקב"ה למקום מסויים, כאילו הוא גר בשמים, או בין הכרובים, ואינו גוף ואין לו דמות הגוף ואינו צריך מקום כלל ולא מוגבל במקום והוא מקום העולם ואין העולם מקומו.
-
- הודעות: 797
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 316 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
להיפך,יראתי בפצותי כתב: ↑22 פברואר 2021, 02:06זיו יקריה, זה מה שאנו קוראים השראת שכינה, בו עצמו לא תופסת מחשבה כלל ואין כל השגה. וכמו שכתבתי היה ברור שלא ניתן להגביל בו מקום, רק שהוא ניכר יותר בשמים, שם מרגישים יותר השראת שכינתו, וכן בין הכרובים. וח"ו לא ניתן לצמצם את הקב"ה למקום מסויים, כאילו הוא גר בשמים, או בין הכרובים, ואינו גוף ואין לו דמות הגוף ואינו צריך מקום כלל ולא מוגבל במקום והוא מקום העולם ואין העולם מקומו.
הקב"ה אין לו גוף, ולא דמות גוף, ובוודאי שאי אפשר לצמצמו למקום מסוים.
ולכן מבואר בפסוקים שהקב"ה אין מקומו בארץ. כי בעולם הגשמי שלנו יש רק דברים מגושמים, והקב"ה הוא מעבר לכל זה, ואינו מוגדר במקום כלל, אלא הוא רוכב על השמים ושמי השמים. ואין הכוונה כאן לאוויר שנמצא מעל ראשינו, אלא לשמים המופשטים שהם הרבה מעל השמים שלנו, כמו שמבאר הרמב"ן בתחילת בראשית, וגם עליהם נאמר הן השמים ושמי השמים לא יכלכלוך.
והשראת שכינתו, דהיינו המקום בארץ שבו יש אפס קצה של התגלות מציאותו, כמש"כ השמים כיסאי והארץ הדום רגלי, הוא בין הכרובים, ששם נמצאים לוחות העדות, שהם השראת השכינה בעולם, ובבית שני שלא היה ארון לא שרתה שם השכינה, כמש"כ בגמ'.
וכל זה אינו שייך למלא כל הארץ כבודו, שעניינו שהבריאה כולה היא כבוד ה', והיא מספרת כבוד א-ל.
וזיו יקריה הוא תרגום מילולי של כבודו (כבוד הוא יקר בארמית).
-
- הודעות: 1097
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 315 פעמים
- קיבל תודה: 432 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
זיו יקריה- שכינתו, כמו ברוך שם כבוד מלכותו, ואנו לא מדברים על עצמותו, אלא על כבודו ועל השראת שכינתו.
עולמנו הוא מגושם, אך לא נאמר שהגשמה זו מחסירה ממציאות הבורא, ופשוט, וראה שיר הכבוד שכתב בכמה שורות עניין זה.
השמים מיוחסים לבורא, ששם ניכר כבודו יותר מעל הארץ.
עולמנו הוא מגושם, אך לא נאמר שהגשמה זו מחסירה ממציאות הבורא, ופשוט, וראה שיר הכבוד שכתב בכמה שורות עניין זה.
השמים מיוחסים לבורא, ששם ניכר כבודו יותר מעל הארץ.
-
- הודעות: 797
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 316 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרוצה להחכים ידרים
בעולם שלנו יש רק דברים מגושמים,
בשביל שמישהו יהיה בעולם הזה - הוא צריך להתגשם בגוף, לפחות ברמה כלשהיא,
להגיד שיש בעולם שלנו מישהו שאין לו שום מציאות גשמית זו סתירה פנימית,
כי אם הוא קדוש קדוש קדוש, אז הוא מובדל מהקיום שלנו שנות אור.
מה שכן יש בעולם שלנו הוא את השראת שכינתו, ואת התגלות כבודו וכדו'
בשביל שמישהו יהיה בעולם הזה - הוא צריך להתגשם בגוף, לפחות ברמה כלשהיא,
להגיד שיש בעולם שלנו מישהו שאין לו שום מציאות גשמית זו סתירה פנימית,
כי אם הוא קדוש קדוש קדוש, אז הוא מובדל מהקיום שלנו שנות אור.
מה שכן יש בעולם שלנו הוא את השראת שכינתו, ואת התגלות כבודו וכדו'
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח