ומשמע דדוקא במשכן ששרת זכינה ,תוספות שבת כב [אהרן ובניו]
הצג קובץ מצורף 54906
היו חלונותומשמע דדוקא במשכן ששרת זכינה ,
ומה היה בבית ראשון ושני?
עיין בתגובה קודמת של הרב @אאא , שלא היו החלונות לאורה..היו חלונות
ומשמע דדוקא במשכן ששרת זכינה ,
ומה היה בבית ראשון ושני?
ומה היה במשכן בגלגל/שילה/נוב ?!היו חלונות
יש למר מקור שלא היו שם חלונות ( ביריעות)ומה היה במשכן בגלגל/שילה/נוב ?!
זה אותו משכן שהיה במדבר (ממש אותם יריעות)יש למר מקור שלא היו שם חלונות ( ביריעות)
ע' בר'מ בית הבחירה א, דבשילה היה בית של אבנים ועליו פרשו את היריעות.זה אותו משכן שהיה במדבר (ממש אותם יריעות)
יש למר מקור שעשו שם חורים?!
וככה נכנס גשם? יש לך אדם שעושה חלונות בתקרה? [אא"כ שקופים אטומים כפירוש אחר ואכמ"ל] אולי כונת מר בקירות.יש למר מקור שלא היו שם חלונות ( ביריעות)
וכי כל מי שנכנס חייב לסגור את הדלת אחריו? אדרבה כמו שדלתות ההיכל היו פתוחות כל היום כך מסך של פתח האוהל ומשם נכנס האור. [אמנם י"ל דדוקא כשיש דלת מוכרחים שתהיה פתוחה כדי שיוכשרו הקרבנות הנשחטים בעזרה משא"כ כשיש פרוכת אינה חוצצת עי' זבחים נה']וא"כ באמת איך היה אור במשכן אפילו ביום, הלא זה היה סגור ומכוסה,
לא מסתבר שהמעט אור הנכנס ע''י דלת פתוחה יעשה אור לכל המשכן שארכה שלשים אמות, או עכ''פ עשרים אמות עד ק''קוכי כל מי שנכנס חייב לסגור את הדלת אחריו? אדרבה כמו שדלתות ההיכל היו פתוחות כל היום כך מסך של פתח האוהל ומשם נכנס האור. [אמנם י"ל דדוקא כשיש דלת מוכרחים שתהיה פתוחה כדי שיוכשרו הקרבנות הנשחטים בעזרה משא"כ כשיש פרוכת אינה חוצצת עי' זבחים נה']
מעט אור דוחה הרבה מן החושך, כידוע.לא מסתבר שהמעט אור הנכנס ע''י דלת פתוחה יעשה אור לכל המשכן שארכה שלשים אמות, או עכ''פ עשרים אמות עד ק''ק
משנה
משניטל הארון אבן היתה שם מימות הנביאים הראשונים ושתייה היתה נקראת גבוה מן הארץ שלשה אצבעות ועליה היה נותן:
גמרא
תני, עד שלא ניטל הארון היה נכנס ויוצא לאורו של ארון. משניטל הארון, היה מגשש ונכנס מגשש ויוצא.
ולמה החלונות לא האירו?ירושלמי מפורש! תני, עד שלא ניטל הארון היה נכנס ויוצא לאורו של ארון. משניטל הארון, היה מגשש ונכנס מגשש ויוצא.
מאיפה הפשט הזה ?!(שבת צח:): "ת"ר, חרוצים היו קרשים, וחלולים היו אדנים, ונראים קרסים בלולאות ככוכבים ברקיע".
כלומר שהקרסים היו מכוונים זה על זה והאור נכנס דרכם
אמת הדבר. וגם המפרשים ביארו שהקרסים נראין ככוכבים ע״י לולאות תכלת.ואפילו לא תימא הכי
הרי היה מכסה אחת או שתים מעליהם.
וכי אסור להשתמש באור של ביהמ"ק לצורך עבודת בית המקדש?ולכאורה יש לעיין בזה טובא האם מותר להשתמש באורה, הלא אה''נ קול ומראה וריח אין בו משום מעילה אבל איסורא מיהא איכא
ולא גרע מאור של שמחת בית השואבה שמבואר בתוס' סוגכה נג שאסור ליהנות לאורה