ודל לא תהדר

איש קטן

משתמש ותיק
מה ההבדל בין 'ודל לא תהדר בריבו'
שמשמעותו לבד מהכבוד גם זיכוי שלא כדין כמבואר ברש'י

לבין 'לא תטה משפט אביונך בריבו' ? 
אשמח לתשובה 
(חשבתי אולי שאביון יותר עני מדל אז הייתי חושב שמותר להטות לא לזכות לגמרי אלא להקל לכן על זה בא להזהיר אך קצת קשה לי על הפירוש מפשט הפסוק)
 

HaimL

משתמש ותיק
איש קטן אמר:
מה ההבדל בין 'ודל לא תהדר בריבו'
שמשמעותו לבד מהכבוד גם זיכוי שלא כדין כמבואר ברש'י

לבין 'לא תטה משפט אביונך בריבו' ? 
אשמח לתשובה 
(חשבתי אולי שאביון יותר עני מדל אז הייתי חושב שמותר להטות לא לזכות לגמרי אלא להקל לכן על זה בא להזהיר אך קצת קשה לי על הפירוש מפשט הפסוק)
לא תטה, משמע בין לחובה ובין לזכות (וכמו שדרשו בזה שאסור לחייב בדין את האביון ממצוות).
 
 

איש קטן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יפה אז מה החידוש בלא תהדר
לבד מהכיבוד משמע ברשי שמדובר גם בהטית הדין
 

HaimL

משתמש ותיק
איש קטן אמר:
יפה אז מה החידוש בלא תהדר
לבד מהכיבוד משמע ברשי שמדובר גם בהטית הדין
קודם כל שאלת על ההבדל. אבל עד שאתה תמה על זה תמה אחרת , וכי מפני מה  צריך לכתוב לא תטה משפט אביונך בריבו והלא כתוב לא תטה משפט לא תכיר פנים וגו', ממילא כל הטיה במשמע. אלא אפשר לומר שכתוב לא תטה משפט אביונך בריבו, כדי להרבות בעונשו באם היטה משפט אביון לחיוב, והשתא לא הייתי יודע שלזכות ג"כ אסור (שהרי עני הוא וזה מחויב לפרנסו וכו'), אומרת התורה ודל לא תהדר בריבו. 
 
 

אבינועם

משתמש ותיק
בתרגום כתוב
ודל לא תהדר וגו'
ועל מסכינא לא תרחם בדיניה.
לא תטה משפט אביונך וגו'
לא תצלי דין מסכינך בדיניה.

וניתן להבין שאלו שני ציווים הפוכים-
לא לרחם על הדל במשפט,
ולא להטות לרעה משפטו של אביון.
ויש לשים לב לשינוי בין דל ואביון, ואכמ"ל.
 

איש קטן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יפה אבל אכ קשה הרי כתיב 'לא תטה משפט' למה חזר באביון ?
ואולי בא להזהיר יותר ולעבור עליו בשניים וצע
 
חלק עליון תַחתִית