מה ההבדל בין 'ודל לא תהדר בריבו'
שמשמעותו לבד מהכבוד גם זיכוי שלא כדין כמבואר ברש'י
לבין 'לא תטה משפט אביונך בריבו' ?
אשמח לתשובה
(חשבתי אולי שאביון יותר עני מדל אז הייתי חושב שמותר להטות לא לזכות לגמרי אלא להקל לכן על זה בא להזהיר אך קצת קשה לי על הפירוש מפשט הפסוק)
מה ההבדל בין 'ודל לא תהדר בריבו'
שמשמעותו לבד מהכבוד גם זיכוי שלא כדין כמבואר ברש'י
לבין 'לא תטה משפט אביונך בריבו' ?
אשמח לתשובה
(חשבתי אולי שאביון יותר עני מדל אז הייתי חושב שמותר להטות לא לזכות לגמרי אלא להקל לכן על זה בא להזהיר אך קצת קשה לי על הפירוש מפשט הפסוק)
קודם כל שאלת על ההבדל. אבל עד שאתה תמה על זה תמה אחרת , וכי מפני מה צריך לכתוב לא תטה משפט אביונך בריבו והלא כתוב לא תטה משפט לא תכיר פנים וגו', ממילא כל הטיה במשמע. אלא אפשר לומר שכתוב לא תטה משפט אביונך בריבו, כדי להרבות בעונשו באם היטה משפט אביון לחיוב, והשתא לא הייתי יודע שלזכות ג"כ אסור (שהרי עני הוא וזה מחויב לפרנסו וכו'), אומרת התורה ודל לא תהדר בריבו.