פרשת משפטים, דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים בשעה שפסחתי וכו' "ואמרתי" כי לי בני ישראל וכו', היכן היתה "אמירה" זו בליל יצי"מ

רוצה לדעת

משתמש ותיק
ור''ש ב''ר היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה דלת ומזוזה מכל כלים שבבית אמר הקב''ה דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים בשעה שפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים והוצאתים מעבדות לחירות והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע בפניהם.
צ"ב היכן היתה "אמירה" זו בליל יציאת מצרים בשעה שהקב"ה פסח על בתי מצרים.
 

מי זה

משתמש חדש
ראיתי מביאים בשם הרע"ב (לא היה לי הזמן לחפש המקום המדויק, כנראה בקידושין) דהכונה היא שאמירתו של הקב"ה "כי לי בנ"י עבדים" (ויקרא כה, נה) היתה בשביל שפסח על המשקוף וב' המזוזות.
ולדעתי פירושו הוא המיושב ביותר (יותר מהפי' שזה עולה על אנכי.. אשר הוצאתיך מבית עבדים") שכן לא מפורש שהאמירה גופא היתה בליל יצ"מ.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
היכן היתה "אמירה" זו בליל יציאת מצרים בשעה שהקב"ה פסח על בתי מצרים.
מעין אמירה זו, שהיו הדלת והמזוזה עדים לה, מצאנו במדרש תהלים:
הָיָה פַּרְעֹה דּוֹפֵק עַל פִּתְחָן שֶׁל משֶׁה וְאַהֲרֹן. אָמְרוּ לוֹ: וּמְבַקֵּשׁ אַתָּה לְכַלּוֹת אֶת הַמַּכָּה הַזּוֹ מִמְּךָ? אֱמֹר: הֲרֵי אַתֶּם בְּנֵי חֹרִין, הֲרֵי אַתֶּם בִּרְשׁוּתְכֶם, הֲרֵי אַתֶּם עֲבָדָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. הִתְחִיל פַּרְעֹה צוֹוֵחַ: לְשֶׁעָבַר הֱיִיתֶם עֲבָדַי, אֲבָל עַכְשָׁו הֲרֵי אַתֶּם בְּנֵי חֹרִין, הֲרֵי אַתֶּם בִּרְשׁוּתְכֶם, צְרִיכִין אַתֶּם לְהַלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁאַתֶּם עֲבָדָיו.
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
מי זה אמר:
ראיתי מביאים בשם הרע"ב (לא היה לי הזמן לחפש המקום המדויק, כנראה בקידושין) דהכונה היא שאמירתו של הקב"ה "כי לי בנ"י עבדים" (ויקרא כה, נה) היתה בשביל שפסח על המשקוף וב' המזוזות.
ולדעתי פירושו הוא המיושב ביותר (יותר מהפי' שזה עולה על אנכי.. אשר הוצאתיך מבית עבדים") שכן לא מפורש שהאמירה גופא היתה בליל יצ"מ.

אשמח לראות דברי הרע"ב בדיוק

תודה
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אולי זה המקור
מתוך ההפטרה לפרשת משפטים
ירמיהו פרק לד פסוק יג - יד
(יג) כֹּֽה־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אָנֹכִ֗י כָּרַ֤תִּֽי בְרִית֙ אֶת־אֲב֣וֹתֵיכֶ֔ם בְּי֨וֹם הוֹצִאִ֤י אוֹתָם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מִבֵּ֥ית עֲבָדִ֖ים לֵאמֹֽר:
(יד) מִקֵּ֣ץ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֡ים תְּֽשַׁלְּח֡וּ אִישׁ֩ אֶת־אָחִ֨יו הָעִבְרִ֜י אֲשֶֽׁר־יִמָּכֵ֣ר לְךָ֗ וַעֲבָֽדְךָ֙ שֵׁ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְשִׁלַּחְתּ֥וֹ חָפְשִׁ֖י מֵֽעִמָּ֑ךְ וְלֹֽא־שָׁמְע֤וּ אֲבֽוֹתֵיכֶם֙ אֵלַ֔י וְלֹ֥א הִטּ֖וּ אֶת־אָזְנָֽם:
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
אולי זה המקור
מתוך ההפטרה לפרשת משפטים
ירמיהו פרק לד פסוק יג - יד
(יג) כֹּֽה־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אָנֹכִ֗י כָּרַ֤תִּֽי בְרִית֙ אֶת־אֲב֣וֹתֵיכֶ֔ם בְּי֨וֹם הוֹצִאִ֤י אוֹתָם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מִבֵּ֥ית עֲבָדִ֖ים לֵאמֹֽר:
(יד) מִקֵּ֣ץ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֡ים תְּֽשַׁלְּח֡וּ אִישׁ֩ אֶת־אָחִ֨יו הָעִבְרִ֜י אֲשֶֽׁר־יִמָּכֵ֣ר לְךָ֗ וַעֲבָֽדְךָ֙ שֵׁ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְשִׁלַּחְתּ֥וֹ חָפְשִׁ֖י מֵֽעִמָּ֑ךְ וְלֹֽא־שָׁמְע֤וּ אֲבֽוֹתֵיכֶם֙ אֵלַ֔י וְלֹ֥א הִטּ֖וּ אֶת־אָזְנָֽם:
יתכן שבזה מיושב גם הקושיא על מה שאמרו "אוזן ששמע בהר סיני וכו' ירצע - הרי השמיעה באוזן אינו הסיבה לרציעה אלא אי הקיום של מה ששמעו וא"כ למה זה באוזן.
וע"פ פסוק הנ"ל מיושב כי גם לגבי מה שלא עשו כתוב "וְלֹ֥א הִטּ֖וּ אֶת־אָזְנָֽם:"
 
חלק עליון תַחתִית