ואלה משפטים - 'אילין אינון סידורין דגילגולא'

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ידועין דברי הזוהר שמצוטיטים בהרבה ספרים "ואלה משפטים - 'אילין אינון סידורין דגילגולא' "

ואחד הפירושים בזה הוא פרשת משפטים שמדובר על ענייני ממונות, והענין הוא שידע האדם שכאשר יזיק אחד לשני או יקח את ממונו, יבין האדם שניזק או שלקחו ממנו את ממונו שלא הפסיד ממונו כלל, אלא בגלגול קודם הוא לקח ממון מאדם זה שלא כדין, ועכשיו הקב"ה מוציאו ממנו ומחזירו למי שזה מגיע לא.
(ופשוט שאין זה קשור כלל לקביעות דין הממון, אלא לענין הסתכלות האדם על ענין הפסד ממונו).

וכבר הרבה זמן קשה לי, הרי גם בגלגול הקודם כשהוא לקח מאותו אדם ממון זה שלא כדין נאמר שבגלגול אחר פלוני לקח ממנו, ועכשיו מחזירו הקב"ה למי שזה היה שלו מגלגול שלפניו, ושוב בגלגול הקודם כך וחוזר חלילה, אז איפה זה מתחיל?
 

פיניפיני

משתמש ותיק
ברור שלא כל אחד זה בגלל גלגול, כי [לפחות בעבר] יש כזה דבר 'נשמה חדשה', היינו שעדיין לא ירדה קודם לעולם ואצלו לא שייך לומר כן
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
פיניפיני אמר:
ברור שלא כל אחד זה בגלל גלגול, כי [לפחות בעבר] יש כזה דבר 'נשמה חדשה', היינו שעדיין לא ירדה קודם לעולם ואצלו לא שייך לומר כן
ז"א שבעבר היו נשמות חדשות, והיום אין.
ממתי התחיל התקופה הזאת שמאז כולם הם גלגולים?
 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
נדמה לי שהאר"י אמר בזמנו שרוב הנשמות אינם חדשות,
ויש סיפורים מגדולי החסידות שהתבטאו על יחידים שהם נשמות חדשות
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
פיניפיני אמר:
דמה לי שהאר"י אמר בזמנו שרוב הנשמות אינם חדשות,
אבל בזמן הזוהר היו נשמות חדשות, וגם היו גלגולים, אז בכל מקרה של הפסד ממון היו כמה אפשרויות, או שהוא נשמה חדשה, ואז לא שייך לומר עליו את הדברים הנ"ל שזה תלוי בגלגול קודם, או שהוא מגולגל פעם אחת, וזה קרה בגלל הגלגול הקודם וכנ"ל, (והגלגול הקודם היה לפני זמן הזוהר, ואז לא אמרו כך), או שהוא כבר מגולגל 3 או 6 פעמים, ואז חוזר חלילה שהממון אמור להיות שלו.
ונמצא שדברי הזוהר שייך רק במיעוט מקרים, וא"כ למה לתלות רק שהוא גלגול "דור שני" ולא לתלות או בנשמה חדשה או בגלגול שלפני פניו, או יותר?
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אולי תמצאו פה משהו, מאמר מקיף
 

קבצים מצורפים

  • משפטים. פריעת חוב עי גלגול במשנת הבעש''ט.pdf
    165.7 KB · צפיות: 7

אור זרוע

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
וכבר הרבה זמן קשה לי, הרי גם בגלגול הקודם כשהוא לקח מאותו אדם ממון זה שלא כדין נאמר שבגלגול אחר פלוני לקח ממנו, ועכשיו מחזירו הקב"ה למי שזה היה שלו מגלגול שלפניו, ושוב בגלגול הקודם כך וחוזר חלילה, אז איפה זה מתחיל?

הכוונה הפשוטה של הזהר שהדינים של פרשת משפטים רומזים לסוד הגלגול, כפי שהזהר ממשיך עם סודות היוצאים מהדין של עבד עברי ואמה עבריה.
וחוץ מזה יש ווארט המיוסד על לשון הזוהר, בנוגע לדיני ממונות, שלפעמים פסקי ד"ת נראים בלתי צודקים, והתירוץ הוא שכך נתגלגל משמים מפני חובות מהגלגול הקודם.
אבל אין הכוונה שכל דין תורה בעולם קשור לסוד הגלגול.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
אבל אין הכוונה שכל דין תורה בעולם קשור לסוד הגלגול
במחיכ"ת לא אמרתי שכל דין תורה הוא כך, אמרתי במפורש שלא לא קשור כלל וכלל לשכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא בדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.
שאלתי שאלה להבין דבריו, שלכאורה המהלך הזה הוא רק במיעוט מקרים, שהוא גלגול של רק פעם אחד לפניו, ולא במקרה של נשמה חדשה ולא במקרה של כמה גלגולים.
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
לענ"ד, אין הכוונה שבכל פעם שניטל ממון שלא כדין, הוא מ'סידורין דגילגולא', אלא שכך יקרה משום 'סידורין דגילגולא'.
ובאם טעיתי, אנא העמידוני על האמת
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
זאת ועוד אמר:
לענ"ד, אין הכוונה שבכל פעם שניטל ממון שלא כדין, הוא מ'סידורין דגילגולא', אלא שכך יקרה משום 'סידורין דגילגולא'.
ובאם טעיתי, אנא העמידוני על האמת
כוונתך שלפעמים במקרים מסויימים יתכן אולי שכך הוא? (אם טעיתי, אנא העמידוני על האמת)
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אור זרוע אמר:
אבל אין הכוונה שכל דין תורה בעולם קשור לסוד הגלגול
במחיכ"ת לא אמרתי שכל דין תורה הוא כך, אמרתי במפורש שלא לא קשור כלל וכלל לשכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא בדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.
שאלתי שאלה להבין דבריו, שלכאורה המהלך הזה הוא רק במיעוט מקרים, שהוא גלגול של רק פעם אחד לפניו, ולא במקרה של נשמה חדשה ולא במקרה של כמה גלגולים.

אולי תפרש דבריך יותר, כי השאלה לא מובנת כלל.
היכן כתוב שדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים קשורים לסוד הגלגול?
אומרים רק שעל ידי סוד הגלגול ניתן להבין דברים בלתי מובנים במיעוט מקרים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
יושב אוהלים אמר:
אור זרוע אמר:
אבל אין הכוונה שכל דין תורה בעולם קשור לסוד הגלגול
במחיכ"ת לא אמרתי שכל דין תורה הוא כך, אמרתי במפורש שלא לא קשור כלל וכלל לשכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא בדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.
שאלתי שאלה להבין דבריו, שלכאורה המהלך הזה הוא רק במיעוט מקרים, שהוא גלגול של רק פעם אחד לפניו, ולא במקרה של נשמה חדשה ולא במקרה של כמה גלגולים.

אולי תפרש דבריך יותר, כי השאלה לא מובנת כלל.
היכן כתוב שדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים קשורים לסוד הגלגול?
שוב לא הבנת את דברי.
התכוונתי ששכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא הולכים על פי דיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אור זרוע אמר:
יושב אוהלים אמר:
במחיכ"ת לא אמרתי שכל דין תורה הוא כך, אמרתי במפורש שלא לא קשור כלל וכלל לשכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא בדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.
שאלתי שאלה להבין דבריו, שלכאורה המהלך הזה הוא רק במיעוט מקרים, שהוא גלגול של רק פעם אחד לפניו, ולא במקרה של נשמה חדשה ולא במקרה של כמה גלגולים.

אולי תפרש דבריך יותר, כי השאלה לא מובנת כלל.
היכן כתוב שדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים קשורים לסוד הגלגול?
שוב לא הבנת את דברי.
התכוונתי ששכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא הולכים על פי דיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.
 

במקורות כתוב כדבריי [בשם הבעש"ט ועוד], שאם רואים שדין התורה נוטה מן האמת [בגלל שאין עדים וכדומה] צריך לדעת שהדבר עשוי להיות קשור לסוד הגלגול.
היכן מצאת מקור שכל מקרה של נזק או גניבה קשור לגלגול.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
יושב אוהלים אמר:
אור זרוע אמר:
אולי תפרש דבריך יותר, כי השאלה לא מובנת כלל.
היכן כתוב שדיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים קשורים לסוד הגלגול?
שוב לא הבנת את דברי.
התכוונתי ששכשיש דין תורה בין אנשים, שם לא הולכים עם זה כלל, אלא הולכים על פי דיני ממונות הכתובים בתורה ובדברי חכמים.

במקורות כתוב כדבריי [בשם הבעש"ט ועוד], שאם רואים שדין התורה נוטה מן האמת [בגלל שאין עדים וכדומה] צריך לדעת שהדבר עשוי להיות קשור לסוד הגלגול.
היכן מצאת מקור שכל מקרה של נזק או גניבה קשור לגלגול.
גם על זה קשה כמו שכתבתי, שמקרה זה של גלגול הוא רק במקרים מועטים של נשמה בגלגול שני בלבד, ולא במקרה של יותר גלגולים, וכן לא בנשמה חדשה, אבל בשאר המקרים לא. 
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
גם על זה קשה כמו שכתבתי, שמקרה זה של גלגול הוא רק במקרים מועטים של נשמה בגלגול שני בלבד, ולא במקרה של יותר גלגולים, וכן לא בנשמה חדשה, אבל בשאר המקרים לא.

אכן יש מספר מועט של גלגולים שקשורים למקרים מועטים שבהם נראה שאין צדק בדין התורה.
ואה"נ לנשמה חדשה לא יקרה כדבר הזה.
ולא ברור בכלל מה הקשר למספר הגלגולים.
למה לא יכול להיות מקרה של גניבה או נזק בגלגול החמישי שהכסף יחזור בגלגול השישי.
זה נראה שאתה סבור שכל הגלגולים הם משום דיני ממונות, ואין הדבר כן.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
ולא ברור בכלל מה הקשר למספר הגלגולים.
למה לא יכול להיות מקרה של גניבה או נזק בגלגול החמישי שהכסף יחזור בגלגול השישי.
ברור ש"יכול להיות", אבל למה נתלה את הדבר רק עד שם ולא יותר, למה לעצור בחמישי, ולמה לא נאמר שגם הנגנב בגלגול החמישי גנב בגלגול הרביעי כסף מגנב זה וכעת הקב"ה מחזיר את זה?
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אור זרוע אמר:
ולא ברור בכלל מה הקשר למספר הגלגולים.
למה לא יכול להיות מקרה של גניבה או נזק בגלגול החמישי שהכסף יחזור בגלגול השישי.
ברור ש"יכול להיות", אבל למה נתלה את הדבר רק עד שם ולא יותר, למה לעצור בחמישי, ולמה לא נאמר שגם הנגנב בגלגול החמישי גנב בגלגול הרביעי כסף מגנב זה וכעת הקב"ה מחזיר את זה?

כלומר, הכסף יעבור מיד ליד גלגול אחר גלגול עד סוף הדורות?
אין הדבר כן. הכסף שייך לאדם פלוני. ברגע שהכסף יחזור אליו, התיק ייסגר. ואין זה משנה כיצד חזר הכסף אליו.
לכן הסיפור לא יכול להימשך בלי סוף לא למעלה ולא למטה. בגלגול אחד התבצעה גניבה, ובגלגול חוזר הושבה הגניבה, ובזאת נגמר הסיפור.
 
חלק עליון תַחתִית