איש ווילנא
משתמש ותיק
ואם אמר יאמר העבד אהבת את אדוני את אשתי ואת בני
לכאורה אם רצון האדון והעבד שהעבד ימשיך לשרת את אדונו והאדון יספק לו מזונות ימשיכו לעשות זאת גם ללא רציעה וללא עבדות ואין בזה איסור כלל וככל אחד שיעשה הסכם כזה עם חבירו
רק הענין הוא שהעבד מעונין להמשיך לחיות עם השפחה כנענית שנתן לו אדונו. והתירה תורה במצב כזה להמשיך את העבדות על ידי רציעה ושיהא מותר הלאה בשפחה כנענית
אלא שלפי זה יש להתפלא לדעת הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה בי"ב הי"א י"ב. שאיסור שפחה כנענית לישראל אינו אלא מדרבנן. אם כן נמצא שלדין תורה אין כל צורך ברציעה ואם חפצים האדון והעבד ימשיך להתנהג כאילו הוא עבד והאדון כאדון וימשיך לחיות עם השפחה כנענית ואם כן אימתי נתחייבו לרצוע לפי דין תורה
לכאורה אם רצון האדון והעבד שהעבד ימשיך לשרת את אדונו והאדון יספק לו מזונות ימשיכו לעשות זאת גם ללא רציעה וללא עבדות ואין בזה איסור כלל וככל אחד שיעשה הסכם כזה עם חבירו
רק הענין הוא שהעבד מעונין להמשיך לחיות עם השפחה כנענית שנתן לו אדונו. והתירה תורה במצב כזה להמשיך את העבדות על ידי רציעה ושיהא מותר הלאה בשפחה כנענית
אלא שלפי זה יש להתפלא לדעת הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה בי"ב הי"א י"ב. שאיסור שפחה כנענית לישראל אינו אלא מדרבנן. אם כן נמצא שלדין תורה אין כל צורך ברציעה ואם חפצים האדון והעבד ימשיך להתנהג כאילו הוא עבד והאדון כאדון וימשיך לחיות עם השפחה כנענית ואם כן אימתי נתחייבו לרצוע לפי דין תורה