ובחז''ל שזכו לשני כתרים כנגד נעשה ואחד כנגד נשמע.
שאלתי,
בגמ' שבת פח א, אמר רבי אלעזר בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצתה בת קול ואמרה להן מי גילה לבני רז זה שמלאכי השרת משתמשין בו דכתיב {תהילים קג-כ} ברכו ה' מלאכיו גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו ברישא עושי והדר לשמוע.
רש''י - עושי דברו לשמוע. מוכנין לעשות קודם שישמעו ולא כדרך שאר עבדים ששומעים תחילה את הדבר לידע אם יכולין לקבלן עליהם אם לאו.
מדוע לפרוש רש''י זכו לשני כתרים ? הרי יש כאן רק מעלה אחת שמוכנים לעשות עוד לפני ששמעו מה נדרש מהם.
~~~~~
שאלה אחרת : בפרשת ואתחנן, חוזר משה רבינו על עשרת הדיברות ואומר: קְרַב אַתָּה וּשֲׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר ה' אֱלֹהֵינוּ וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֱלֹהֵינוּ אֵלֶיךָ וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ.
הרי שכאן אמרו ושמענו ועשינו ולא נעשה ונשמע
שאלתי,
בגמ' שבת פח א, אמר רבי אלעזר בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצתה בת קול ואמרה להן מי גילה לבני רז זה שמלאכי השרת משתמשין בו דכתיב {תהילים קג-כ} ברכו ה' מלאכיו גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו ברישא עושי והדר לשמוע.
רש''י - עושי דברו לשמוע. מוכנין לעשות קודם שישמעו ולא כדרך שאר עבדים ששומעים תחילה את הדבר לידע אם יכולין לקבלן עליהם אם לאו.
מדוע לפרוש רש''י זכו לשני כתרים ? הרי יש כאן רק מעלה אחת שמוכנים לעשות עוד לפני ששמעו מה נדרש מהם.
~~~~~
שאלה אחרת : בפרשת ואתחנן, חוזר משה רבינו על עשרת הדיברות ואומר: קְרַב אַתָּה וּשֲׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר ה' אֱלֹהֵינוּ וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֱלֹהֵינוּ אֵלֶיךָ וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ.
הרי שכאן אמרו ושמענו ועשינו ולא נעשה ונשמע