נבלה לנוכרי טרפה לכלב

בבלי

משתמש ותיק
למה התורה מחלקת? 

אשמח לתשובות עם מקורות
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כותב השפתי כהן בפרשת בא (סוף ההודעה) בעקבות הגמרא בב"ק דף ס עמוד ב ששם כתוב ש: 
ת"ר כלבים בוכים מלאך המות בא לעיר כלבים משחקים אליהו הנביא בא לעיר
ולכן הוא כותב שהכלבים מתרחקין מהנבלה משום שמתה ע"י מלאך המוות.

אולם אשמח לעוד תירוצים

 
[יא ו] והיתה צעקה גדולה בכל ארץ מצרים אשר כמוהו לא נהיתה, וסמיך ליה ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו. יאמר שהדרך כשמלאך המות בעיר כלבים צועקים וכאן שאין בית שאין שם מת, שמלאך המות בא לעיר ואפילו הכי לא יצעקו הכלבים כדי שלא ירעדו ויפחדו בני ישראל, ולזה סמך והיתה צעקה גדולה עם ולכל בני ישראל לומר שאפילו שיש צעקה גדולה המכה היתה בחצי הלילה שהוא זמן ממשלתם לצעוק, כמו שאמרו ז"ל (ברכות ג' א) שלוש משמרות הוי הלילה ראשונה חמור נוער שניה כלבים צועקים, עם כל זה ישנו טבעם ולא יצעקו, וכמוהו לא נהיתה וכמוהו לא תוסיף וגו', ולפי שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריה נתן להם לכלבים הטריפה ובגר אמר (דברים י"ד, כ"א) לא תאכלו כל נבילה לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה או מכור לנכרי, נתן טריפה לכלב ונבילה לגר אף על פי שהכלב הנבילה והטריפה הכל הם שוים אצלו עם כל זה הרחיקו מהנבילה לפי שנתנבלה על ידי סמאל ויש לו חלק בה, כי הכלב מרוב פחדו ממלאך המות צועק. כמו שכתב הרב רבי מנחם ריקנאטי ז"ל ראיתי שכתב אחד מתלמידי רבי יהודה החסיד ז"ל פעם אחת היה כלב צועק וזנבו מונחת בין ירכותיו והיה מהלך לצדדין מאימת מלאך המות ובא אחד ודחף את הכלב למקום שהיה בורח משם ומת הכלב לאלתר, אם כן שכר גדול נתן לו שהרחיקו מן הנבילה שהיא חלקו של סמאל, כמו שאמרו ז"ל (זוהר ח"ב קנ"א ב) יחיו מתיך אלו המתים על ידי הקדוש ברוך הוא, נבלתי יקומון אלו המתים על ידי מלאך המות, ולזה מטמאים המתים, כי הצדיקים שמיתתם על ידי הקדוש ברוך הוא אינם מטמאים, כמו שאמרו ז"ל במסכת כתובות (ק"ג א) יום שמת רבי הכריזו בטלה הכהונה, לומר שיתעסקו בו הכהנים, לפי שמת על ידי הקדוש ברוך הוא ולא על ידי מלאך המות. יחרץ, פירש רש"י ז"ל שהוא לשון שנון והביא לו חבר, הוא לא רצה לשנן לשונו כדי שלא להפחיד את ישראל לזה יתנו לו בשר שנשחט על ידי בדיקה ושנון:
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פירוש רש"י על אתר: לִמֶּדְךָ שֶׁהַכֶּלֶב מְכֻבָּד מִן הַגּוֹי; שֶׁהַנְּבֵלָה לַגּוֹי, וְהַטְּרֵפָה לַכֶּלֶב.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
פירוש רש"י על אתר: לִמֶּדְךָ שֶׁהַכֶּלֶב מְכֻבָּד מִן הַגּוֹי; שֶׁהַנְּבֵלָה לַגּוֹי, וְהַטְּרֵפָה לַכֶּלֶב.
(בחלק מהחומשים השמיטו מילים אלו מרש"י מפני הצנזורה כידוע)
 

אור זורח

משתמש ותיק
להרב @בבלי
השלום והברכה.
טרפה זה חולי וגם גוי לא רוצה מחלות.
נבילה זה חיסרון בשחיטה של ישראל.
בברכת התורה
 

אור זורח

משתמש ותיק
להרב @בבלי
השלום והברכה.
בענין טרפה גם מום מולד מעורר דחיה אצל אנשים גם מצד עצמו וגם שמוכיח שאולי יש חולי שגרם לדבר זה ומי יודע מה יש עוד.
בענין נבילה שמתה זה מאוד מתאים לגוי.
בברכת התורה.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בבלי אמר:
נבלה זה יכול להיות גם שמתה.
טרפה זה יכול להיות גם מום מולד.
'נבלה' האמורה בתורה היא בעל־חיים שמת, ו'טרפה' – בעל־חיים שנדרס בידי חיית־טרף: ​
הָאוֹכֵל מִבְּשַׂר בְּהֵמָה שֶׁמֵּתָה אוֹ חַיָּה שֶׁמֵּתָה אוֹ עוֹף שֶׁמֵּת – לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: 'לֹא תֹאכְלוּ כָּל נְבֵלָה'.​
טְרֵפָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה הִיא שֶׁטָּרְפָה אוֹתָהּ חַיַּת הַיַּעַר וְשָׁבְרָה אוֹתָהּ וְנָטָת לָמוּת וַעֲדַיִן לֹא מֵתָה. (רמב"ם הלכות מאכלות אסורות)
ומכאן, ההערה דלעיל: כפלים לשבושא.
ודרך אגב, ההערה נכתבה מתוך תרעומת על זה שמקרוב בא ומרהיב עוז לכתוב רעיון בהיפוך דברי רש"י.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בבלי אמר:
למה התורה מחלקת?
 
אם חשקה נפשך בסכלות חכמים בעיניהם, אשר השליכו התורה והמצוה שבעל־פה אחרי גום, הא לך דברי אבן־ג'יקטילה (מתוך פירוש אבן־עזרא על אתר):​
כִּי הַטְּרֵפָה קָשָׁה מֵהַנְּבֵלָה, כִּי יֵשׁ בַּטְּרֵפָה כִּדְמוּת סַם רַע שֶׁיַּזִּיק תּוֹלְדוֹת הָאָדָם,
עַל כֵּן לֹא הִתִּיר לְתִתָּהּ לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ אוֹ לִמְכֹּר לְנָכְרִי כְּמוֹ הַנְּבֵלָה.
 

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בבלי אמר:
למה התורה מחלקת?
אם חשקה נפשך בסכלות חכמים בעיניהם, אשר השליכו התורה והמצוה שבעל־פה אחרי גום, הא לך דברי אבן־ג'יקטילה (מתוך פירוש אבן־עזרא על אתר):​
כִּי הַטְּרֵפָה קָשָׁה מֵהַנְּבֵלָה, כִּי יֵשׁ בַּטְּרֵפָה כִּדְמוּת סַם רַע שֶׁיַּזִּיק תּוֹלְדוֹת הָאָדָם,
עַל כֵּן לֹא הִתִּיר לְתִתָּהּ לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ אוֹ לִמְכֹּר לְנָכְרִי כְּמוֹ הַנְּבֵלָה.
מדוע לא היה ניחא לכם במה שהבאנו
 

לבי במערב

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
 . . דברי אבן־ג'יקטילה . . ​
ומי סני תואר שכינהו בו הראב"ע על־אתר?! ('רבי משה הכהן', וזמורת־זר כ'אבן־ג'יקטילה' לא עלתה על שפתיו).

[ויעו"ע בערכו שב'המכלול' יצ"ו].
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
סני וסני! המגלה פנים בתורה – כהן דגון הוא! בן־השפחה־אשר־אחר־הרחים הוא ולא רבי!
 
חלק עליון תַחתִית