מתי כהנים ומתי זקנים?

שלו'

משתמש ותיק
בפר' משפטים [כ"ד א' -ב']: וְאֶל מֹשֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה' אַתָּה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם מֵרָחֹק: וְנִגַּשׁ מֹשֶׁה לְבַדּוֹ אֶל ה' וְהֵם לֹא יִגָּשׁוּ וְהָעָם לֹא יַעֲלוּ עִמּוֹ:

 

ואילו בפר' יתרו [י"ט כ"ד]:  וַיֹּאמֶר אֵלָיו ה' לֶךְ רֵד וְעָלִיתָ אַתָּה וְאַהֲרֹן עִמָּךְ וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם אַל יֶהֶרְסוּ לַעֲלֹת אֶל ה' פֶּן יִפְרָץ בָּם.

ופרש"י שם: ועלית אתה ואהרן עמך והכהנים. יכול אף הם עמך, תלמוד לומר ועלית אתה, אמור מעתה, אתה מחיצה לעצמך, ואהרן מחיצה לעצמו, והכהנים מחיצה לעצמם, משה נגש יותר מאהרן, ואהרן יותר מן הכהנים, והעם כל עיקר אל יהרסו את מצבם לעלות אל ה'.

ומי הם הכהנים? פרש"י לעיל פס' כ"ב: וגם הכהנים. אף הבכורות שהעבודה בהם.

 

והנה מדובר בפסוקים הנ"ל על ב' עליות שונות, בפר' יתרו מדובר על שעת מתן תורה, ואילו בפר' משפטים מדובר על ד' סיון [לפי רש"י], וצריך לי ביאור, מדוע בעליה שבד' סיון מוזכרים גם נדב ואביהוא והזקנים, והכהנים אינם מוזכרים, ואילו בעליה של מתן תורה יש לכהנים מחיצה בפני עצמה – משמע שהיו קרובים יותר מהעם, ואילו הזקנים אינם מוזכרים כלל?

מאי שנא?
 
חלק עליון תַחתִית