בלדד השוחי אמר:אגב, כמדומה בירושלמי פסחים מספקי' בפטר חמור שהמית אי בעריפה או בסקילה.
נתן הבבלי אמר:למה בסקילה ולא במיתה אחרת?
אפשר משום שבמיתה זו אין הבעלים נהנים מנבלתו, משא"כ בשאר מיתות.נתן הבבלי אמר:ברמב"ם מבואר שזה עונש לבעלים א"כ סגי להמיתה בכל מיתה, למה סקילה??????
איני יודע כעת היכן הרמב"ם
נאמר על אופן הדין (בכ"ג, בעדים, לכאורה ג"כ פותחין לזכות וכל הדינים הנוגעים בדיני ממונות) ולא באיזה מיתה.נתן הבבלי אמר:(ועוד כמיתת בעלים כך מיתת השור, ובעלים כה"ג בסייף)
מצד שיש לו ב' דינים, דין עריפה בתורת פטר חמור, ודין סקילה מצד שור הנסקל.בלדד השוחי אמר:אגב, כמדומה בירושלמי פסחים מספקי' בפטר חמור שהמית אי בעריפה או בסקילה.
לא שואלים למה על התורה.נתן הבבלי אמר:שמות פרק כא
(כט) וְאִ֡ם שׁוֹר֩ נַגָּ֨ח ה֜וּא מִתְּמֹ֣ל שִׁלְשֹׁ֗ם וְהוּעַ֤ד בִּבְעָלָיו֙ וְלֹ֣א יִשְׁמְרֶ֔נּוּ וְהֵמִ֥ית אִ֖ישׁ א֣וֹ אִשָּׁ֑ה הַשּׁוֹר֙ יִסָּקֵ֔ל וְגַם־בְּעָלָ֖יו יוּמָֽת:
וצ"ע למה בסקילה
ולא במיתה אחרת
(ועוד כמיתת בעלים כך מיתת השור, ובעלים כה"ג בסייף)
כמעיין המתגבר אמר:לא שואלים למה על התורה.נתן הבבלי אמר:שמות פרק כא
(כט) וְאִ֡ם שׁוֹר֩ נַגָּ֨ח ה֜וּא מִתְּמֹ֣ל שִׁלְשֹׁ֗ם וְהוּעַ֤ד בִּבְעָלָיו֙ וְלֹ֣א יִשְׁמְרֶ֔נּוּ וְהֵמִ֥ית אִ֖ישׁ א֣וֹ אִשָּׁ֑ה הַשּׁוֹר֙ יִסָּקֵ֔ל וְגַם־בְּעָלָ֖יו יוּמָֽת:
וצ"ע למה בסקילה
ולא במיתה אחרת
(ועוד כמיתת בעלים כך מיתת השור, ובעלים כה"ג בסייף)
בלאו הכי אסור בהנאה.רז בן ציון אמר:אפשר משום שבמיתה זו אין הבעלים נהנים מנבלתו, משא"כ בשאר מיתות.נתן הבבלי אמר:ברמב"ם מבואר שזה עונש לבעלים א"כ סגי להמיתה בכל מיתה, למה סקילה??????
איני יודע כעת היכן הרמב"ם
(ושריפה היינו בגרון כידוע, ולא כילוי הגוף כולו)
ואף את"ל שלאחר סקילה נותר משהו שמיש, עכ"פ ודאי הוא גרוע יותר משאר מיתות.
כמעיין המתגבר אמר:לא מצאנו שחז''ל שאלו למה, אלא רק במקום ששאלו כן בשביל לומר את הסיבה, דהיינו שאלה בשביל להסביר, אבל לא שאלו בתור שאלה.
מותר לשאול אבל זו שאלה לא נכונה, כי זו שאלה שאי אפשר לענות עליה תשובה נכונה בדרך כלל כי אין אנו מבינים טעמם של מצוות.נתן הבבלי אמר:כמעיין המתגבר אמר:לא מצאנו שחז''ל שאלו למה, אלא רק במקום ששאלו כן בשביל לומר את הסיבה, דהיינו שאלה בשביל להסביר, אבל לא שאלו בתור שאלה.
בריש פ"ג דחגיגה כתוב מה אסור לשאול הא כל דבר אחר שרי.
מהא דמלמדין את התינוקות לשאול בליל הפסח: למה ולמה ולמה ולמה.נתן הבבלי אמר:מנא לך הא?
אינו דומה עדות לשאר כל התורה כולה.משה נפתלי אמר:מהא דמלמדין את התינוקות לשאול בליל הפסח: למה ולמה ולמה ולמה.נתן הבבלי אמר:מנא לך הא?