צפורה אשת משה

נבשר

משתמש ותיק
בפסוק כתוב שיתרו לקח עמו את שני בני משה ורש"י שם כתב ז"ל "שאמר לו הקב"ה במדין לך שוב מצרימה ויקח משה את אשתו ואת בניו וגו' ויצא אהרן לקראתו ויפגשהו בהר האלהים אמר לו מי הם הללו אמר לו זו היא אשתי שנשאתי במדין ואלו בני אמר לו להיכן אתה מוליכן אמר לו למצרים אמר לו על הראשונים אנו מצטערים ואתה בא להוסיף עליהם אמר לה לכי לבית אביך נטלה שני בניה והלכה לה". ובשפתי חכמים כתב שם שמלשון רש"י משמע שהקפיד על צפורה, שכתב "לכי לבית אביך, והלכה לה" ופי' שבני משה לא היו בגזרת השעבוד שהם משבט לוי שלא נשתעבדו, אבל צפורה שאיה משבט לוי תשתעבד. (בכלל צ"ב מה סבר משה, ומה אהרן אמר לו)
לפי"ד יצא שאם משבט לוי נשאו נשים משבט אחר נשותיהם היו משתעבדות. וקשה מש"כ שצפורה היתה משתעבדת, הרי היא היתה כמו "גיורת" או משהו כזה, וא"כ לא נכלל במה שאמר הקב"ה "גר יהיה זרעך" ולאו בכלל זרעך היא, וצ"ב.
 

שעת השקט

משתמש רגיל
ברמב"ן מבואר שהמצרים לא כ"כ דקדקו בגזירת "כי גר יהיה זרעך" ועינו אותם בשאר מיני עינויים שלא היו בכלל הגזירה.
מדוע א"א לומר שהיו משעבדים גם את ציפורה?
( ובכלל, הפשטות היא ש"זרעך" כולל גם את הנלויים לעם ישראל ולא רק צאצאיו הישירים של אברהם אבינו )
 

אלימלך

משתמש ותיק
לשון המכילתא משמע דלא כשפ"ח
אמר לו, ולאן אתה מוליכם, אמר לו למצרים; א"ל על הראשונים אנו מצטערים ועכשיו נצטער גם באלו. באותה שעה אמר לצפורה, לכי לבית אביך. ובאותה שעה הלכה לבית אביה ונטלה שני בניה, לכך נאמר אחר שלוחיה.
לגבי עיקר השאלה יתכן כדברי @שעת השקט שהמצרים לא היו מדקדקים לבדוק האם היא מדינית אלא האם היא מלוי וא"כ מכניסה למקום סכנה
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
שעת השקט אמר:
ברמב"ן מבואר שהמצרים לא כ"כ דקדקו בגזירת "כי גר יהיה זרעך" ועינו אותם בשאר מיני עינויים שלא היו בכלל הגזירה.
מדוע א"א לומר שהיו משעבדים גם את ציפורה?
( ובכלל, הפשטות היא ש"זרעך" כולל גם את הנלויים לעם ישראל ולא רק צאצאיו הישירים של אברהם אבינו )
השאלה היא לא על המצרים אלא על זה שהיתה משתעבדת, וודאי לפי מה שאמר הקב"ה היא לא אמורה להשתעבד.
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלימלך אמר:
לשון המכילתא משמע דלא כשפ"ח
אמר לו, ולאן אתה מוליכם, אמר לו למצרים; א"ל על הראשונים אנו מצטערים ועכשיו נצטער גם באלו. באותה שעה אמר לצפורה, לכי לבית אביך. ובאותה שעה הלכה לבית אביה ונטלה שני בניה, לכך נאמר אחר שלוחיה.
לגבי עיקר השאלה יתכן כדברי @שעת השקט שהמצרים לא היו מדקדקים לבדוק האם היא מדינית אלא האם היא מלוי וא"כ מכניסה למקום סכנה
כנראה שהשפ"ח דקדק שאמר לצפורה, ואמאי לא אמר למנשה שכבר היה גדול, ותלה בה משמע שבה היה מצטער. וודאי שאפשר לומר שהיא האמא ואחראית עליהם, עכ"פ כן דעת השפת"ח.
 

שעת השקט

משתמש רגיל
נבשר אמר:
שעת השקט אמר:
ברמב"ן מבואר שהמצרים לא כ"כ דקדקו בגזירת "כי גר יהיה זרעך" ועינו אותם בשאר מיני עינויים שלא היו בכלל הגזירה.
מדוע א"א לומר שהיו משעבדים גם את ציפורה?
( ובכלל, הפשטות היא ש"זרעך" כולל גם את הנלויים לעם ישראל ולא רק צאצאיו הישירים של אברהם אבינו )
השאלה היא לא על המצרים אלא על זה שהיתה משתעבדת, וודאי לפי מה שאמר הקב"ה היא לא אמורה להשתעבד.

ועל זה אמרתי שהיות והמצרים שיעבדו בעינוים שונים שאינם בכלל הגזירה יתכן מאוד שיש סכנה בכניסה למצרים גם למי שמצד יחוסו אינו בכלל הגזירה ולכן העדיפו שלא לסכן את ציפורה.

ויותר בפשטות - הקב"ה אמר לאברהם "גר יהיה זרעך ועינו וכו'" ובזה נגזרה הגזירה על זרעו של אברהם להשתעבד אבל אין בזה שום הבטחה/גזירה שרק זרעו ישתעבד במצרים. וכי לא היו במצרים באותו הזמן עבדים מאומות אחרות? וכי לא תוכל ציפורה הנכנסת למקום סכנה להיות כאחד מהם?
 

דרומאי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
בפסוק כתוב שיתרו לקח עמו את שני בני משה ורש"י שם כתב ז"ל "שאמר לו הקב"ה במדין לך שוב מצרימה ויקח משה את אשתו ואת בניו וגו' ויצא אהרן לקראתו ויפגשהו בהר האלהים אמר לו מי הם הללו אמר לו זו היא אשתי שנשאתי במדין ואלו בני אמר לו להיכן אתה מוליכן אמר לו למצרים אמר לו על הראשונים אנו מצטערים ואתה בא להוסיף עליהם אמר לה לכי לבית אביך נטלה שני בניה והלכה לה". ובשפתי חכמים כתב שם שמלשון רש"י משמע שהקפיד על צפורה, שכתב "לכי לבית אביך, והלכה לה" ופי' שבני משה לא היו בגזרת השעבוד שהם משבט לוי שלא נשתעבדו, אבל צפורה שאיה משבט לוי תשתעבד. (בכלל צ"ב מה סבר משה, ומה אהרן אמר לו)
לפי"ד יצא שאם משבט לוי נשאו נשים משבט אחר נשותיהם היו משתעבדות. וקשה מש"כ שצפורה היתה משתעבדת, הרי היא היתה כמו "גיורת" או משהו כזה, וא"כ לא נכלל במה שאמר הקב"ה "גר יהיה זרעך" ולאו בכלל זרעך היא, וצ"ב.
אברהם הוא אב המון גוים והיינו הגרים, ולכן אף צפורה בכלל.
 
חלק עליון תַחתִית