פרשת יתרו, עשיית תשובה הוא לבא לדרגת "אנכי ה' אלקך"

רוצה לדעת

משתמש ותיק
איתא בפרקי דר"א פמ"ג: שלח הקב"ה ביד עבדיו הנביאים אל ישראל ואומר "שובה ישראל עד ה' אלקיך כי כשלת בעוניך" עד ההוא שאמר לך בסיני "אנכי ה' אלקיך", עיי"ש.
וי"ל כמבו' במד"ר שה"ש (א, ד) וז"ל: בשעה ששמעו ישראל אנכי ה' אלקיך נתקע תלמוד תורה בלבם והיו למדים ולא היו משכחין וכו' רבי נחמיה אמר בשעה ששמעו ישראל לא יהיה לך נעקר מלבם יצר הרע, עכ"ל, עיי"ש.
לכך עשיית תשובה גמורה זה לבא עד דרגת "אנכי ה' אלקך"

וע"ע במד"ר איכה פר' ה' דאיתא: השיבנו ה' אליך ונשובה, וכו' לכך נאמר השיבנו ה' אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם כאדם הראשון כמד"א ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן וכו' עכ"ל. מבואר שגדר תשובה הוא כאדה"ר שקודם החטא. [ועי' לשון הש"ש בהקדמה אות ד': ובזה יובן הא דאי' במדרש השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם, כימי אדה"ר. והיינו שאנו רוצים שיהיה מקודם אתערותא דלעילא ויהיה התשובה ע"י הקב"ה ואח"כ ונשובה, ואז נהיה יציר כפיו של הקב"ה ונחיה ולא נמות. וזהו כימי אדם הראשון קודם חטאו, אשר רק בשמרו לעשות מצות ד' יחזיק בקרבו החלק האלקי לעד, עיי"ש.]
וכאן במעמד הר סיני הלא באו לידי דרגת אדה"ר שקודם החטא כידוע.
 
חלק עליון תַחתִית