עד מתי בערה האש בהר סיני?

דברים ט' ט''ו

(טו) וָאֵפֶן וָאֵרֵד מִן הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית עַל שְׁתֵּי ידי
 

חמר גמל

משתמש ותיק
עד שגמר לרדת מן ההר, לכאורה---[עם הנוסח והקנייטש של לייקווד]
 

ובכן

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
דברים ט' ט''ו

(טו) וָאֵפֶן וָאֵרֵד מִן הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית עַל שְׁתֵּי ידי
רש"י (ביצה ה: ד"ה מכדי) אמר:
והלא לא נסתלקה שכינה ממנו מיום מתן תורה עד אחד בחדש שהוקם המשכן 

 
 

ובכן

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
@ובכן שכינה אומר אש?
חלילה. אבל האש והענן הוא הסימן להשראת השכינה. עיין שם בלשון רש"י, שנסתלק הענן והאש מן ההר אל המשכן בר"ח ניסן, וכחמישים יום אחר כן 'נעלה הענן' גו'.
 

ובכן

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
ענן אכן כתוב, אבל אש לא כתוב
במשכן?
- כִּי עֲנַן ה' עַל הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ לְעֵינֵי כָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מַסְעֵיהֶם:

ובכל אופן, אלו דברי רש"י.
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יישר כוח

אבל דבריך מדוייקים
במשכן כתוב אש
בהר סיני כתוב ענן אבל לא כתוב אש

גם מה ההבדל בין לא נסתלקה שכינה, לבין שהתה שכינה בהר?
חלוקה זו מצאנו ברש"י תענית כא:

אל מול ההר ההוא - מדכתיב ההוא משמע כל זמן שהוא בגדולתו, שהשכינה עליו, נסתלקה השכינה במשוך היובל וגו', ואף על גב דהאי קרא בלוחות הראשונות כתיב לא נסתלקה שכינה עד לוחות האחרונות שניתנו ביום הכפורים, וגם כל ימות החורף שעסקו במלאכת המשכן שהתה שכינה בהר, ומשם ניתנו כל המצות בקולי קולות ולפידים ביום קבלת עשרת הדברות, עד אחד בניסן שהוקם המשכן, ונסעה וזזה שכינה מן ההר וישבה לה על הכפורת, ושם באהל מועד נשנית התורה כללותיה ופרטותיה, ועל אותה שעה היה מתיר להם בלוחות הראשונות לעלות, כדאמרינן במסכת ביצה (ה, א) כל דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו, ובראש קונטרס רומי אתה מוצא תשובת רבים בכך:
 
חלק עליון תַחתִית