חקירה בגדרי מתן תורה - מתי נתחייבו במצוות התורה?

מי לה אלי

משתמש ותיק
יש לחקור מתי נתחייבו במצוות התורה, אי נימא דבשעת מת"ת נתחייבו בכל תרי"ג מצוות רק שלא שייך לקיימם עד שניתנה להם, או שכל מצוה ומצוה נתחייבו כשניתנה להם אותו מצוה, וכגון כל דיבור מעשרת הדיברות נתחייבו כשנאמר להם הדיבור הזאת, וכן המצוות שניתנו להם בערבות מואב נתחייבו בהם רק אז.

והשאלה היא אם מת"ת היה נתינת התרי"ג מצוות בפועל, או שרק קבלו עליהם והסכימו שיתנה להם התרי"ג מצוות

ואשמח לשמוע חוות דעתכם
 
אמנם במ"ב מבואר שנאסר להם בשר בחלב מיד במתן תורה,
אבל מסתבר שמעמד הר סיני עיקרו היה נעשה ונשמע, וכל עוד שלא שמעו לא היה שייך שיהיו חייבים.
ולמ"ד תורה חתומה ניתנה, אפשר שלא היה להם חיובי עשה קודם הכניסה לארץ.
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
מהמבואר בפרשת משפטים הסדר היה כך:
א. משה רבינו כתב מבראשית עד מתן תורה וזה הנקרא ספר הברית
ב. מעמד הר סיני שבו עם ישראל קיבלו על עצמם את כל מה שהקב"ה יצום ובו נאמרו עשרת הדברות שבתוכם רמוז כל תרי"ג המצוות
ג. משה רבינו עולה להר לארבעים יום ולילה שבם מקבל כל התורה עד ימינו.
ד. יורד ונותן להם התורה.
ה. וכתיבת כל ספר התורה היתה בדברים (לא כד) שכתוב "עד תומם"

נמצא שנצטוו כל שאר המצוות רק אח"כ.
עי' היטיב סוף פרשת משפטים.
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן המתחטא אמר:
עיין חזון איש או"ח סי' קכ"ה כל הסימן.
שם מבאר סידור נתינת המצוות, השאלה שלי היתה מתי נתחייבו בהמצוות, אם כל מצוה בשעת נתינת מצוה זו, או נימא שכבר מתחילה נתחייבו בכל המצוות (באמרם נעשה ונשמע, או בהברית), אלא שעד שלא ניתנה להם לא היה שייך לקיימם, כעין אונס.
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
אחרי מתן תורה נאמר (ואתחנן פ"ה כז-כח):
לך אמור להם שובו לכם לאהליכם: ואתה פה עמוד עמדי, ואדברה אליך את כל המצוה והחוקים והמשפטים אשר תלמדם, ועשו בארץ אשר אנכי נותן להם לרשתה:
כלומר,
נתינת המצוות היא במשך כל המ' שנה, ועיקר החיוב הוא אחרי שיכנסו לארץ, שם הוא המקום האמיתי של המצוות, כמו שביאר הרמב"ן, ולפני שנכנסו היה כנראה בגדר חינוך [שמחויבים בו מדאוריתא].

וכן אלו הדרים כיום בחו"ל, החיוב שלהם במצות הוא בגדר חינוך מדאוריתא, כמו שכתוב בפרשת והיה אם שמוע אחרי גזירת הגלות: ושמתם את דברי אלה על לבבכם וגו', וקשרתם וגו' וכתבתם וגו', ופירש רש"י (עקב פי"א יח) שהוא כדי שבחזרתם לארץ לא יהיו המצוות חדשים עבורינו, עי' שם.

אני מודע לכך שהדברים מפליאים ביותר, אך זו האמת, מה לעשות?
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
צבי הירש אמר:
אחרי מתן תורה נאמר (ואתחנן פ"ה כז-כח):
לך אמור להם שובו לכם לאהליכם: ואתה פה עמוד עמדי, ואדברה אליך את כל המצוה והחוקים והמשפטים אשר תלמדם, ועשו בארץ אשר אנכי נותן להם לרשתה:
כלומר,
נתינת המצוות היא במשך כל המ' שנה, ועיקר החיוב הוא אחרי שיכנסו לארץ, שם הוא המקום האמיתי של המצוות, כמו שביאר הרמב"ן, ולפני שנכנסו היה כנראה בגדר חינוך [שמחויבים בו מדאוריתא].
ובכן?
סוף כל סוף היו מחוייבים לקיימם מדאורייתא

נא לצטט את דברי הרמב"ן
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
מי לה אלי אמר:
צבי הירש אמר:
אחרי מתן תורה נאמר (ואתחנן פ"ה כז-כח):
לך אמור להם שובו לכם לאהליכם: ואתה פה עמוד עמדי, ואדברה אליך את כל המצוה והחוקים והמשפטים אשר תלמדם, ועשו בארץ אשר אנכי נותן להם לרשתה:
כלומר,
נתינת המצוות היא במשך כל המ' שנה, ועיקר החיוב הוא אחרי שיכנסו לארץ, שם הוא המקום האמיתי של המצוות, כמו שביאר הרמב"ן, ולפני שנכנסו היה כנראה בגדר חינוך [שמחויבים בו מדאוריתא].
ובכן?
סוף כל סוף היו מחוייבים לקיימם מדאורייתא
השאלה היתה האם יש צד לומר שהיו מחויבים לקיים כל המצות מיד ביום מתן תורה, אלא שהיו אנוסים עד שלימדו אותם את המצוות, ועל זה כתבתי עניות דעתי שזה לא מסתבר, אלא כל מצוה ומצוה שלמדו אותה התחייבו בה.
אמנם התבוננתי בשורש הענין למה יש הו"א לומר שהתחייבו ביום מתן תורה, והסקתי שיש מחשבה כזאת שיש זמן מסוים שבו מתחייבים בכל המצות, ותמוה קצת לומר שבכל מצוה התחייבו בזמן אחר.

על כך עניתי שלאמיתו של דבר החיוב האמיתי נעשה בכניסתם לארץ, והלימוד שעשו במשך מ' שנה - כל מטרתו היא רק להכין עצמם לקראת כניסתם, וממילא מובן יותר הענין שמתחייבים כל מצוה ומצוה בפני עצמה, כי הכל כעין חינוך לקראת הכניסה, והחינוך נעשה בשלבים.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
מי לה אלי אמר:
צבי הירש אמר:
...ועיקר החיוב הוא אחרי שיכנסו לארץ, שם הוא המקום האמיתי של המצוות, כמו שביאר הרמב"ן, ולפני שנכנסו היה כנראה בגדר חינוך [שמחויבים בו מדאוריתא].
נא לצטט את דברי הרמב"ן
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%90_%D7%99%D7%97_%D7%9B%D7%94
 
 
חלק עליון תַחתִית