על מה אמרו שירה - על נס קריעת ים סוף ??

א סו

משתמש ותיק
פעם ראשונה ששמתי לב לדבר שלא מצאתי בפסוקים של כל הפרשה שהסיבה לאמירת השירה על הים היתה על שהקב"ה קרע להם את הים למרות שסגר עליהם המדבר. אלא כל הפסוקים מורים פה אחד (וגם את הפסוק בתוך השירה עצמה "נצבו כמו נד נוזלים, קפאו תהומות בלב ים" לכאו' אינו אלא להמשך הפסוק "אמר אויב ארדוף אשיג וכו' נשפת ברוחך כסמו ים, צללו כעופרת במים אדירים") שהדבר עליו הודו בני ישראל את הקב"ה הוא על שטבע את המצריים בים ("וירא את מצרים מת על שפת, וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' למצרים וייראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו, אז ישיר משה ובני ישראל וכו'", ועוד הרבה).
והדבר היה לפלא בעיניי,
א. בטעם הדבר למה לא הודו על הנס של קריעת ים סוף,
ב. ומה מיוחד בזה שהקב"ה העניש שוב את המצריים [אחרי י' מכות שהביא עליהם במצרים]. 
​​​​
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
פשטות השירה אינה על קריעת הים אלא על הגאולה השלימה ממצרים, וכמבואר מגילה יד מעבדות לחרות כו', ואין להקשות שהרי כבר היה עשר מכות דכאן היה מכה שלימה שנטבעו ונגמר השעבוד משא"כ במצרים לא היה גאולה שלימה ולא היה מקום עדיין לומר שירה, ובאמת מלשונות המפרשים שנתחבטו לפרש אמאי אמרו שירה על הים ולא על שאר ניסים שארעו להם קצת משמע שהשירה היתה על עצם הנס, וצ"ע.
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
הקדמתני !
גם אני התעוררתי לכך בשבת בקריה"ת. והשתוממתי שכל השירה מדברת רק על מלחמת ה' במצרים, וממש לא על הנס הפלאי של קריעת הים.
וחשבתי בב' אופנים :
א. שעיקר נס קריעת הים היה למטרה להחזיר את המים על המצריים אחר שיעברו ישראל. וממילא זה כל דבר השירה על הריגת המצרים בדרך מופלאה שכזו.
ב. אחרי עבדות של יותר ממאתיים שנה, כנראה שיותר משמח לראות את המעבידים והמתאכזרים טובעים בים, מאשר לראות ים בקוע...
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
היה נראה לכאו' שההדגשה והמיוחדיות היא במה שהקב"ה נלחם עבור בנ"י וכמו שכתוב "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", זאת אומרת שפעם ראשונה הקב"ה מנהיג את עולמו לא לצורך הגדלת שמו ית' בעולם להראות את מלכותו, אלא בכדי להילחם כביכול כחייל של עם ישראל. והם אמרו בראש דבריהם את זה "ה' איש מלחמה ה' שמו", ודבר זה היא גדולה שאין לתאר שעם ישראל מיוצג מעכשיו כעם, ושהקב"ה מנהל את הבריאה כפי הצורך שלהם. בשונה מההנהגה שהיתה קיימת עד עכשיו.
זאת היא הצעה, אשמח לשמוע חוו"ד.
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחמן הקטן אמר:
א. שעיקר נס קריעת הים היה למטרה להחזיר את המים על המצריים אחר שיעברו ישראל. וממילא זה כל דבר השירה על הריגת המצרים בדרך מופלאה שכזו

והנס של 'קריעת' ים סוף בנוגע לחתיכת הים לב' לא היה (עיקר ה)נס לדבריך..?

נחמן הקטן אמר:
ב. אחרי עבדות של יותר ממאתיים שנה, כנראה שיותר משמח לראות את המעבידים והמתאכזרים טובעים בים, מאשר לראות ים בקוע...
חזרה למעלה

נו נו..
 

צבי הירש

משתמש ותיק
א. כל עיקר הקריעה היתה כדי להטביע את המצרים

לא היה שום ענין לקרוע את הים כמטרה בפני עצמה
אלא היכי תימצי לשכנע את המצרים להיכנס לתוך הים ולהטביעם
[כי כבר נשבע הקב"ה שלא יביא מבול על האומות]

ב. אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם
 

מחפש תואר

משתמש ותיק
העניין בשירה הוא על העצמת והגדלת שמו יתברך.
נס ים סוף הוא על כך. חוץ מזה יש את כל המהות של יציאת מצרים שזה חפצא אחרת של נס.
אמחיש זאת. זיווג הוא כמו קריס כי הוא ראיית הקב"ה בכל פינה. אבל אינו על הצלת חיים.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
א סו אמר:
נחמן הקטן אמר:
א. שעיקר נס קריעת הים היה למטרה להחזיר את המים על המצריים אחר שיעברו ישראל. וממילא זה כל דבר השירה על הריגת המצרים בדרך מופלאה שכזו

והנס של 'קריעת' ים סוף בנוגע לחתיכת הים לב' לא היה (עיקר ה)נס לדבריך..?
פשוט שלא, וכי היה איזה ענין לקרוע את הים 6 ימים אחרי יציאת מצרים דוקא?
הקריעה נעשתה כשהמצרים רדפו אחריהם, והמטרה המוצהרת היא כדי למשוך אותם פנימה ולהטביעם
 

דחיל חטאן

משתמש ותיק
נראה כי לא היתה שירה על קריעי"ס בגלל מה שכתוב בחז"ל מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה
ורק שרו על עצם היציאה שלהם ממצרים שהושלמה בעת הזו
ורק למלאכים שידעו שהושלמה היציאה כבר בט"ו בניסן נאמר מעשה ידי טובעים בים ולכן לא אמרו שירה על קריעי"ס

ואל תשיבוני שהניצולים בעצמם יכולים לומר שירה אע"פ שיש מעשה ידיו שטובעים בים
דהרי כתב המהרש"א דמה שאין גומרים את ההלל בשביעי ש"פ הוא משום שמעשה ידיו טובעים בים
ואע"פ שאנחנו בעצמנו ניצולנו בקריעת י"ס
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
נראה כי לא היתה שירה על קריעי"ס בגלל מה שכתוב בחז"ל מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה
ורק שרו על עצם היציאה שלהם ממצרים שהושלמה בעת הזו
זהו גופא מה שהערנו לעיל, שלכאו' הפסוקים מורים על ההיפך בדיוק
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
הנושא נידון לפני שנתיים כאן:
 

רוצה להעמיק

משתמש רגיל
אפשר לדברי התוס' בערכין דף טו. שלא חצו את הים לרחבו מצד לצד אלא הלכו בצורת קשת ויצאו לאותו מקום שנכנסו א"כ כל תכלית הכניסה לים היה כדי להטביע את המצריים וא"ש
 

מריח

משתמש ותיק
בנוגע לנידון על מה השירה נאמרה, (ולא מה תכלית קריעת ים סוף):
בגמרא מגילה טז, ב "כל השירות כולן נכתבות אריח על גבי לבינה וכו' חוץ משירה זו (עשרת בני המן) ומלכי כנען שאריח ע"ג אריח וכו', מ"ט שלא תהא תקומה למפלתן".
ומבארים בגמרא זו, שרק שם השירה היא על מפלתן של רשעים, ומשא"כ שירת הים ושאר שירות שהם על הצלתנו.
[וצריך ביאור טעם החילוק, ומה בין טביעת המצרים לניצחון על מלכי כנען].
 
חלק עליון תַחתִית