ישראל שלא יצאו ממצרים בתחיית המתים

מתון מתון

משתמש ותיק
מצו"ב דברים ידועים בשם כ"ק הגה"ק מבעלזא זי"ע, וכאן הוא מופיע בשם אחיו הגה"צ מבולגרייא זצ"ל.
האם יש מקור לכך שגם ישראל קודם מתן תורה ישנן בתחייה"מ, ואגב, מתים שהחיה יחזקאל גם הם קודם יצי"מ מבני אפרים שיצאו קודם.
1.PNG
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
האם יש מקור לכך שגם ישראל קודם מתן תורה ישנן בתחייה"מ, 
גמרא כתובות דף קיא: 
ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם אמר קרנא דברים בגו יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את בניו שמא לא יזכה למחילות

והובא בקיצור ברש״י על הפסוק.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
האם יש מקור לכך שגם ישראל קודם מתן תורה ישנן בתחייה"מ,

בתרגום ירושלמי (בראשית יט, כו) כתוב שאשת לוט שנהייתה הנציב מלח תעמוד בתחיית המתים, וז"ל: ’על דהות אתתיה דלוט מן בני בניהון עמא דסדום אסתכלת מן בתרה למיחמי מה הוי בסוף בייתיה דאבוי והא היא קיימא עמוד דמלח עד זמן דתיתי תחיה דייחיון מתיא‘.
 

מתון מתון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
האם יש מקור לכך שגם ישראל קודם מתן תורה ישנן בתחייה"מ,
האם יש מקור לכך שרק בני ישראל ממתן תורה ואילך ישנן בתחייה"מ??
בסנהדרין ק"י סוע"ב מדברי רש"י משמע דהשאלה לעוה"ב היינו לעתיד בתחיה"מ וכדמייתי מקרא נבלתי יקומון גו', ושם כמה דעות משעה שעונה אמן, משעה שמספר, משעה שנזרע דכתי' זרע יעבדנו גו', ולכאו' היינו משעה שנעשו עם במ"ת, ואבות להשי' דהיה להם דין ישראל קודם מ"ת יל"ע אם ה"ה כל בני בניהם עד מ"ת או רק הם לפי שקיימו התורה, ואולי כולם קיימו.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן יהוידע אמר:
מתון מתון אמר:
האם יש מקור לכך שגם ישראל קודם מתן תורה ישנן בתחייה"מ, 
גמרא כתובות דף קיא: 
ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם אמר קרנא דברים בגו יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה ואם מתים שבחוצה לארץ חיים למה הטריח את בניו שמא לא יזכה למחילות

והובא בקיצור ברש״י על הפסוק.
מאבות שמא אין ראי' כנ"ל הודעה קודמת.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
ולכאו' היינו משעה שנעשו עם במ"ת,
על מה קאי המילה "היינו"?
אקרא 'זרע יעבדנו' ונסמך אקרא בהוציאך גו' תעבדון, דשם נהיו עבדים קנויין להשי"ת.
 
זה דרשה של עצמך? או שזה כתוב?
 

מתון מתון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
יושב אוהלים אמר:
על מה קאי המילה "היינו"?
אקרא 'זרע יעבדנו' ונסמך אקרא בהוציאך גו' תעבדון, דשם נהיו עבדים קנויין להשי"ת.
זה דרשה של עצמך? או שזה כתוב?
הקרא זרע יעבדנו מובא בסנה' שם, וביארתי מש"כ 'לכאו' היינו' דאיירי במי שנקראים זרע עבדי ד', וקרא כתיב בהוציאך גו' תעבדון, עבדי הם אשר הוצאתי גו',
אין כאן שום דרשא, אלא עיון במקרא, ואדרבה אם ס"ל למר לאו דוקא ופשיט"ל דקאי גם אקודם מ"ת אשמח לשמוע חוו"ד.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
אם ס"ל למר לאו דוקא ופשיט"ל דקאי גם אקודם מ"ת אשמח לשמוע חוו"ד.

הבאתי לעיל דברי התרגום ירושלמי שגם אשת לוט עומדת בתחית המתים.
ומה באמת הביאור בזה?
הרי שם בלא"ה ק' אם היה לה דין ישראל כלל, וכי מצינו עכו"ם עומדין לתחייה"מ?
ושמא יש לבאר שם עד זמן תחייה"מ אז יתבטל היותה נציב מלח ותשוב לעפר לצד שלא יהיה תועלת במה שהיא נציב מלח.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
וכי מצינו עכו"ם עומדין לתחייה"מ?
מנ"ל שאשת לוט עבדה ע"ז?

עכו"ם לאפוקי ישראל.

אולי אדרבה רק אחרי מתן תורה (או מזמן יציאת מצרים) שעם ישראל נהיו לעם ע"י התורה אז רק ישראל ולא עכו"ם, משא"כ בזמן אשת לוט כל מי שלא עבד ע"ז יכול לקום בתחייה.
 

מתון מתון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
יושב אוהלים אמר:
מנ"ל שאשת לוט עבדה ע"ז?

עכו"ם לאפוקי ישראל.

אולי אדרבה רק אחרי מתן תורה (או מזמן יציאת מצרים) שעם ישראל נהיו לעם ע"י התורה אז רק ישראל ולא עכו"ם, משא"כ בזמן אשת לוט כל מי שלא עבד ע"ז יכול לקום בתחייה.
חידוש עצום,
וכמדומה שראיתי במעשה איש שנשאל החזו"א באיזה טל של תחיי' יקומו בנות ישראל והשיב בטל זיעה של מצוה, ומוכח דס"ל דמי שאינו בת"ת גם נצרך לאיזה טל, וכי יש זיעה של מצוה בז' מצוות בני נח?
 
 

אמונה

משתמש ותיק
אחד המקורות לתחיית המתים הוא מקודם מ"ת (אז 'ישיר' משה ובני ישראל - סנהדרין צא, ב), ושמא כבר אז נצטוו בכמה מצוות. 

אמנם עי' במש"כ רבינו בחיי (ויקרא א, א) שע"י התורה זוכים לתחיה"מ:
ומצינו שמתוך קריאתו של הקדוש ברוך הוא לנביא תתברר אמתת ג' ענינים שהם שרשי התורה ופנת האמונה, ואלו הם: חדוש העולם, וענין מתן תורה לישראל, וענין תחיית המתים. ושלשה ענינים אלה, הראשון בראשית הזמן, והשני באמצעות הזמן, והשלישי בסופו. וכל אחד ואחד מחייב לחברו, כי נבואת הנביא עדות ברורה על ההשגחה, וההשגחה מופת על חדוש העולם, וכיון שהעולם מחודש וההשגחה שופעת שם, ראוי שתנתן בו תורה שבה יזכו הבריות לתחיית המתים שהוא סוף התענוג ותכלית השכר בתכלית הזמן.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
כנראה הכותב שאצל עכו"ם שייך זיעה של מצוה שתה זה מקרוב קצת 'לחיים.
 
ייש"כ
וכנראה שהכותב שבטוח שלא שייך, מעולם לא למד את דברי הרמב"ם על גוי שמקיים ז' מצוות בנ"נ.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
כנראה הכותב שאצל עכו"ם שייך זיעה של מצוה שתה זה מקרוב קצת 'לחיים.
 



ובכל אופן גם לשיטתך קשה למה שלא נוכיח מדברי תרגום הירושלמי ששיך תחיה"מ גם ללא "זיעה".
 

מתון מתון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מתון מתון אמר:
כנראה הכותב שאצל עכו"ם שייך זיעה של מצוה שתה זה מקרוב קצת 'לחיים.



ובכל אופן גם לשיטתך קשה למה שלא נוכיח מדברי תרגום הירושלמי ששיך תחיה"מ גם ללא "זיעה".
ולשיטתך - מאי?
 
 
חלק עליון תַחתִית